Idiotsäkert köp

Nyteknik skrev:
Ska köra till och i de italienska Alperna i juni och köpa en lämplig hoj under våren. Den ska i andra hand vara:

• Bekväm
• Kunna köras i 160 långa sträckor utan att kännas ansträngd.
• Vara rolig på krokiga vägar.

I första hand ska den vara:

• Lätt att sälja när jag kommer hem.

Förslag?


Thunderace!!
 
Nyteknik skrev:
Ska köra till och i de italienska Alperna i juni och köpa en lämplig hoj under våren. Den ska i andra hand vara:

• Bekväm
• Kunna köras i 160 långa sträckor utan att kännas ansträngd.
• Vara rolig på krokiga vägar.

I första hand ska den vara:

• Lätt att sälja när jag kommer hem.

Förslag?

fzr 1000
 
Helt objektivt inlägg dårå...

Oavsett frågan, när det rör sig om olika varianter på "vilken hoj ska jag välja", så är svaret alltid, tveklöst och under alla omständigheter Ducati Multistrada 1000. Den är visserligen inte billig i inköp (Ok, allt är relativt), men det är en Ducce så den behåller ett bra andrahandsvärde.

Multistradan är en suverän hoj för rutinerade knuttar, även gröngölingar kan ha kul på den :tungan . Man glider fram i 160 kmh utan ansträngning, vare sig för hoj eller förare. En suverän sittställning ger dig maximal kontroll och avslappnad körställning. När vägen börjar svänga så ska du sitta på en Motard för att uppnå liknande kontroll och hastighet (typ).

Enda smolket i glädjebägaren är att sadeln dödade iallafall min rumpa efter en timme. Man kan säkert vänja sig, annars finns det tydligen en komfortsadel ( :3freak )... fast den har jag aldrig testat.

Enda nackdelen du kan hitta med Multistradan, med de förutsättningar du angav... Är att du aldrig lär kunna sälja den när du väl kört hojen :tummenupp (Edit: Asså du kommer vara så kär i hojen att du inte vill sälja den)


Annars är det bara fjollor som klagar på körställningen på en 748/9*6... Det ska göra ont att köra hoj :yoparty ! Om man inte kör en Multistrudel dårå :hihi .


/T

.
 
Ducati verkar ju smart att köpa i Italien, men vilken.... :va
Är inte SS modellerna "ganska" ok att köra långt på?
typ DS1000 eller ss900
 
yonsson skrev:
Ducati verkar ju smart att köpa i Italien, men vilken.... :va
Är inte SS modellerna "ganska" ok att köra långt på?
typ DS1000 eller ss900


Eeh, ursprungliga frågan hade ju inget med att köpa hoj i Italien att göra, dårå... :va

Men för att svara på _din_ fråga, jodå hela SSie-familjen funkar utmärkt som touringhoj, ju större motor desto bättre. Är man lite mer "gubbig till imagen", så väljer man med fördel ST4s, en riktig ulv i fårakläder. Annars är det som sagt var Multistradan som gäller :tuttar .

/T

.
 
Köp inte en klass 7 sporthoj iaf, troligen är nån krompråm det som är lättast att kränga här.
Tyvärr funkar ju inte det med dina krav, men kanske nån naken eller hybridhoj kan fungera.
sporthojar över lag är inte särskilt lätta att sälja.
 
yonsson skrev:
Är det här ett stort skämt eller är dom så jävla billiga?
osäljbart, skyhöga försäkringspremier...tyvärr.
kanonhoj till just det som trådskaparen vill ha.

hade själv en förra sommaren, bästa tourern , ja Busan också, den är nog roligare på alpvägarna, när det är riktigt krokigt.
 
Nyteknik skrev:
Ska köra till och i de italienska Alperna i juni och köpa en lämplig hoj under våren. Den ska i andra hand vara:
? Bekväm
? Kunna köras i 160 långa sträckor utan att kännas ansträngd.
? Vara rolig på krokiga vägar.
I första hand ska den vara:
? Lätt att sälja när jag kommer hem.
Förslag?

Tjena,
Jag har tourat i Tyskland med Yamaha TRX 850. Den funkar utmärkt till touring i 160km/h. Jag låg mest i 180 km/h, däröver blev det inte lika bekvämt.
+Bekväm
+rolig krokiga vägar
+billig i drift och mycket driftsäker (relativt lite effekt per cylindervolym. Motorn utveckades ursprungligen till Paris-Dakar hoj)
-Lastar lite (stor tankvästa är inte så bra i höga farter, jag körde liten tankväska och större väska på passagerarsadeln. Ingen ryggsäck).

Slutligen, inköpspris runt 40000 kr, fkl 5. Vill du paniksälja i sommar så säljer du den lätt inom en vecka om du sätter ut den på 36000 kr.
 
Nyteknik skrev:
Hayabusa skulle passa bra. Eller Thunderace. R1 har för lågt kåpglas för att vara bekväm att köra långt och fort.

Men som sagt: "Prio ett" är att det inte ska vara något problem att hitta spekulanter när jag kommer hem och vill sälja den. Är inte så gott som samtliga sporthojar mer eller mindre omöjliga att bli av med nu för tiden?

Är Triumph populära? Är väl billiga att försäkra och därmed möjligen lätta att sälja.

BMW?
Köp en R1:a och köp ett sånt där förhatligt fult kåpglas från nån tysk firma typ POLO el LOUIS så funkar det nog
 
Rickard skrev:
Tjena,
Jag har tourat i Tyskland med Yamaha TRX 850. Den funkar utmärkt till touring i 160km/h. Jag låg mest i 180 km/h, däröver blev det inte lika bekvämt.
+Bekväm
+rolig krokiga vägar
+billig i drift och mycket driftsäker (relativt lite effekt per cylindervolym. Motorn utveckades ursprungligen till Paris-Dakar hoj)
-Lastar lite (stor tankvästa är inte så bra i höga farter, jag körde liten tankväska och större väska på passagerarsadeln. Ingen ryggsäck).

Slutligen, inköpspris runt 40000 kr, fkl 5. Vill du paniksälja i sommar så säljer du den lätt inom en vecka om du sätter ut den på 36000 kr.
Har egen erfarenhet av TRX 850 till Nürburgring med omnejd. Kul och charmig hoj. Men som du skriver svår att lasta med en större väska. Därtill lite för "spartansk" för att kännas helt bekväm vid längre motorvägsetapper. Körde TDM 850 till och genom Alperna nyligen och den var suverän. Möjligen lite dåligt vindskydd.
 
SvartR1a skrev:
Touring till frankrike på en R1a, man skulle bryta nacken innan man hunnit halvägs genom tyskland

Jag har kört fler vändor ner till Ungern sommaren -01 på en -98 R1a med förhöjt kåpglas. Detvar den bästa semerstern jag haft!
Körde med tjejen bakpå en gång(ner till Ungern alltså) och det gick jättebra!
Jag kan verkligen rekomendera R1an till en sådan resa, dock ska man vara van vid hojen(jag hade redan kört ca 4500mil med den innan jag gav mig iväg...)
Dock ska man helst ha bra tempo och stanna en gång/timme(ganska lagom).
Att cruisa i 140-150km/h med en sådan hoj går inte, däremot 180-200 och där möjlighet finns(vilket det oftast gör på autobahn med en R1a ge vad den tål...
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top