Idiotiskt att inte ha helförsäkring?

Är kluven till hel alt. halv när jag skaffar nästa åk, men jag resonerar så att om jag köper min leksak kontant utan lån så blir konsekvensen av en kvaddad hoj lite lindrigare.

Skulle vara tråkigt att fortfarande behöva betala av en hoj man inte har....

Kört halvförsäkrat i flera år. Det som sagt bra tills man tok-klotar. Men å andra sidan har jag en MC i prisklass runt 50K, så jag "dör" inte av att den skulle bli skrot.

Som sagt, börja med äldre hoj och således få i dig mer än bara nudlar...

Jag kör hel. Har kraschpuckar o lyckades med en avkörning i sommar. Det kostade över 30 000 i bara reservdelar så jag e jävligt glad att jag kör med helförsäkring:tummenupp:)

Kör man en hoj som min så är det inte ekonomiskt hållbart med helförsäkring om du inte räknar med att du kommer kracha,kostar det dubbla i månaden!
Jag säger som newK, skaffa krachpuckar, lägg undan pengar OM sen olyckan är framme!

MEN som sagt, ge fan i att klota,:rolleyes:

Vissa kawasakimodeller + försäkring från bilsport & MC ger dig fri vagnskadegaranti.
Mao du betalar för halv och får sen heltförsäkringen på köpet. Sparar mig 6-7tusen/året,

körkort i år, ny er6a för i år och 6600kr/helåret för halv (vagnskadegaranti på köpet)
nästa år kostar försäkringen 10k för helförsäkring.
Jag kommer dock att byta ägare på hojen när hösten/vintern närmar sig för att få ner kostnaderna det året.
Skulle jag ta halv skulle den kosta 5800kr/år, men att sitta med en 2år gammal hoj och bara halvförsäkring tycker jag är dumt.
Risken att jag lägger hojen anser jag är stor då jag fortfarande bara hunnit med 220mil i min hojkarriär. Försöker dock att köra med så mycket marginal att det i alla fall inte ska vara mitt fel (spelar iof ingen roll vid olycka) om något händer.

Jag kör hel. Har kraschpuckar o lyckades med en avkörning i sommar. Det kostade över 30 000 i bara reservdelar så jag e jävligt glad att jag kör med helförsäkring:tummenupp:)

@SheDevil79: Frågan är ju vad premie och självrisk är och hur ofta du tänker klota?

Har man 8000 i vagnskadepremie och 6000 i självrisk så har du dina 30 lök på 3 års intervaller mellan marksyningarna.. Ärligt talat, borde man inte överväga hur man kör då?

Jag har kört halv sen alltid med just det argumentet. En mindre vurpa är billigare att fixa själv. En "krasch" ska inte hända oftare än att det är billigare att köpa en ny hoj för förs.beloppet+självrisk.

Risken att man kraschar är större än att skiten sulle bli stulen!!!
VA???

Att du bor i malmö och säger en sådan sak fattar jag inte?

Skulle jag ha min hoj synlig ute skulle det ta mellan 1-2 veckor innan den försvann!

Kör man sprillans nya bågar är väl helförsäkring bra men lite äldre finns det mkt reservdelar att tillgå!

Last edited:
Ganska enkelt svar faktiskt. Se till din ekonomi cashar du hojen eller tar du ett lån? Samt hur mycket ska du punga ut? Letar själv ny hoj för 60-70k så jag kommer tömma sparkontot då gäller bara helförsäkring. Tänk dig att klota typ 3 veckor senare jävligt surt.
Alltså en hoj som bilsport-mc försäkrar. Har du 60k och köper för 30k så spara resten och kör halv. Det är ju rätt stor risk att klota när man är färsk.

//Dafe

Såg nu att du kommer låna kör hel!

Beror ju på hur mycket du ska krascha.

Jag har kört med halvförsäkring i flera år och sparat ganska mycket pengar på det. Kraschade nu i juni och har lagat hojen med en bråkdel av pengarna som jag skulle ha fått betala för en helförsäkring.
Men en viss risk är det ju med halvförsäkring...:gnissla

det borde ha gått åt en 150'000 hittils i premie på min hoj (haft i 4 år) om jag haft hel.

trots mina miljarder krascher tror jag inte jag lagt ut mer än 20'000 på att laga totalt sett och då har den varit både i nyskick och skrotskick minst 4 ggr.

tycker det verkar tvärtom ang idiotin.

(betalar nu 350 / mån för trafik)

det borde ha gått åt en 150'000 hittils i premie på min hoj (haft i 4 år) om jag haft hel.

trots mina miljarder krascher tror jag inte jag lagt ut mer än 20'000 på att laga totalt sett och då har den varit både i nyskick och skrotskick minst 4 ggr.

Antar att det är du på bilderna i ditt garage då är du en djävel på att köra hoj. :yoparty Men är man inte duktig på att mecka med hoj och har lån på så kan det bli jäkligt dyrt att gå omkull. Ett alternativ är ju störtbågar och kraschpuckar skulle dock inte rekommenderat halv på en hoj man lånat till.

Har me en 929a och kör oxå med bara trafik :) en så länge har det funkat men har ju bara kört ett år hehe ......

men känns som att det blir billigast såhär i längden ....

(ca 20 000 för hel och nu betalar jag 300/månaden för trafik)

Gör folk verkligen det? Det är ju så pass vanligt förekommande menar jag....

Jag hade iaf inte brytt mig om antalet ägare på pappret, speciellt inte om man ser att hojen rört sig mellan två eller kanske tre olika ägare (spara alla gamla regbevis) :)

Nej. Jag byter ägare till och från farsan. Det står samma efternamn så det är uppenbart varför det är så...Sen är det en fråga kring hur mycket hojen kostar. Jag skulle nog inte ta halv på någon av mina hojar. Kör du en billig hoj för typ 50-70 papp kan det nog räcka med halv.

Last edited:
Jag är 18 (19 om en knapp vecka) och betalar 700kr månaden halv och då står hojen på mig

@SheDevil79: Frågan är ju vad premie och självrisk är och hur ofta du tänker klota?

Har man 8000 i vagnskadepremie och 6000 i självrisk så har du dina 30 lök på 3 års intervaller mellan marksyningarna.. Ärligt talat, borde man inte överväga hur man kör då?

Jag har kört halv sen alltid med just det argumentet. En mindre vurpa är billigare att fixa själv. En "krasch" ska inte hända oftare än att det är billigare att köpa en ny hoj för förs.beloppet+självrisk.

Självklart vill man inte klota o jag hoppas att jag slipper det igen:va
Jag betalar 3000 i självrisk o 3500 i helförsäkring så för mig är det värt det om olyckan skulle vara framme:)

Trafikförsäkring!
Skall man kvadda så skall det svida ordentligt!

man kan ju göra på många olika sätt, "byter" man ägare när man har en helårsförsäkring, får dina hojkompisar betala din försäkring under vintern. så har man inte råd med halv eller hel hela året så kanske man ska byta hoj till nåt billigare eller göra som jag - endast trafikförsäkring och betalar HELA året.

21 år och betalar 6000:- hel/hel....

Vågar knappt titta efter en nyare hoj till nästa år:gnissla

Trafik såklart! skulle aldrig få för mig att helförsökra och slänga pengar i sjön. Varken på bilarna eller hojjarna, pajjar nått så fixar jag det själv.
Sverige är de mest försäkringsnojjiga landet ever! allt ska försäkras, husdjuren mobiltelefonen, din nya tupé osv ...
Ingen som fattar att försäkringsbolagen knullar dig/er/oss? :arsele
Och inte så lite heller.

EDIT; Ska tilläggas att hade det varit lagligt hade jag inte ens haft en trafikförsäkring. Då allt i slutändan bara e bull.
(Moraltanter undanbedes för jag tänker itne svara ändå.)

Peace out!

Last edited:
Jag gammal gubbe på CBR 954 RR 02 värde 45000.-

Har nu halv/helår 5500.-
Hel/helår 12000.-

Kraschade i somras reparationskostnad efter att hoj flög 25 meter ut bland buskar och snår hitills. 2500.- kommer till lack i vinter så borde jag ligga på plus-minus noll till nästa sommar.

Varför ha helförsäkring....

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...