Idiotiskt att inte ha helförsäkring?

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Kör ni med hel eller halv?

Syftar mest till er som precis tagit kortet eller är lite yngre.

99% av alla hojar jag kollar så ligger hel runt 20.000kr per år på mig.
Inte så ekonomiskt :gnissla

Men halv då?

Då börjar det ju se lidligt ut, runt 12.000kr.

Men hur verkar det egentligen?
Hade ju inte tänkt att köra sportis så man kanske klarar sig på halv om man har lite krashpuckar :rolleyes:

Eller vad säger ni?
Är jag lite dumsnål om jag åker med halvförsäkrad hoj?

21 år betalar 1644kr helår / helförsäkring. Å andra sidan kör jag inte plastraket av modell 2009.

Inget dumt med att köra halvförsäkrat. Så länge du har trafikförsäkring så är det lugnt i min mening. Jag hade ju helst helförsäkrat en modernare hoj dock av rent ekonomiska skäl om man mot förmodan skulle klota.

Det har väl mest att göra med om du skulle palla rent psykiskt att inte få hojen lagad om du kraschar och det är ditt fel.

Själv kör jag med hel då Hondas märkesförsäkring gör att det blir hyffsad ekonomi i det hela.

27år kör en R6 -01 betalar 1324:- mån hel/hel. men gör ägarbyte för att bryta försärkringen.. så de har blivit några ägare på pappret :P

Halvförsäkrat, man får värdera kostnaden för ett års försäkring mot vad en krasch kan kosta att repa själv.

Risken att man kraschar är större än att skiten sulle bli stulen!!! Har du inte råd med försäkring, köp en gammal hoj, typ fireblade från 96 eller dylikt, fortfarande sport fortfarande potent, billig i försäkring och billigt i inköp.

Man har roligare för soppapengar än för försäkringspremiepengar.

Plus avställningsbar försäkring vilket ger ännu bättre ekonomi i det hela.

mja den är ruggit dyr. du gör ju som så att du har helårsförsäkring å sen när du inte längre vill köra så gör du ett ägarbyte på hojen under vintern. så blir du av med försäkringen.

jag är 23, helförsäkring. betalar 4100 kr/år BMW F800ST -07:a.

mja den är ruggit dyr. du gör ju som så att du har helårsförsäkring å sen när du inte längre vill köra så gör du ett ägarbyte på hojen under vintern. så blir du av med försäkringen.

finns många varianter - men ja alla sätt är bra utom dom dåliga......

finns många varianter - men ja alla sätt är bra utom dom dåliga......

de som är dåligt är att det blir många ägare på hojen, endel tittar väldigt mycket på antalet ägare å de kan ligga en i fatet om man vill sälja...

de som är dåligt är att det blir många ägare på hojen, endel tittar väldigt mycket på antalet ägare å de kan ligga en i fatet om man vill sälja...

Gör folk verkligen det? Det är ju så pass vanligt förekommande menar jag....

Jag hade iaf inte brytt mig om antalet ägare på pappret, speciellt inte om man ser att hojen rört sig mellan två eller kanske tre olika ägare (spara alla gamla regbevis) :)

Duke:en hade jag hel på eftersom det är billigt på offroad (dock så sjukt höga självrisker så man får knappt användning för det)

Gsxren är gammal så blev halv.

Jag vågar inte lita på mej själv så det fick bli en helförsäk. för mej..

Men tittar inte försäkringsbolaget snett på dig efter ett tag då?

de frågar varje höst "jasså så du har sålt?" jag svarar då inte på frågan eller säger bara att ett ägarbyte har skett, å varje vår ringer jag till FB å de är lika glada att teckna ny försäkring åt mig..

antar att det har å göra med att man kommer tillbaka som kund att de inte lackar ur.

Gör folk verkligen det? Det är ju så pass vanligt förekommande menar jag....

Jag hade iaf inte brytt mig om antalet ägare på pappret, speciellt inte om man ser att hojen rört sig mellan två eller kanske tre olika ägare (spara alla gamla regbevis) :)

bilar då tittar de verkligen på antalet ägare, när jag sålde min husaberg så noterade han antalet. typ 3 priv ägare ink.

sen har jag inte sålt nå mer hoj.. har haft R6an i 3 sesonger nu.

Last edited:
Enligt statistiken är det väl rätt bra att ha hel de första åren som ung sporthojsförare.

Eller så börjar man Mc-karriären med en gammal hoj äldre än 1989 och classikerförsäkrar den helår/helföräkring för ca 1650kr.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park