Idiotisk fråga om styrdämpare.

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Påminner mig om en bekant som byggde hoj.
Det skulle bli en riktigt låg chopper och det blev det. När den lyftes ner från arbetsbänken till golvet upptäcktes det att den stod på ramen och inget av hjulen nådde golvet.
Låg var den men inte gick den att köra.....
Är inte syftet när man bygger ett fordon att det skall gå att köra?

hehe .... har gjort samma fast på en Impala -64 .... först råkade den bli lite för låg när jag bonnasänkte framvagnen så framvagnsbalken låg på backen när jag satte mig i bilen :crash (fick bli hemsnickrade gummi höjnings sats)
se när jag choppade taket så såg det förjävla fränt ut med ca 2 dm sänkning , tänkte inte på att jag skulle kunna köra bilen också :crash (fick slakta en Caprice soffa och kapa ur kardantunnel för att få ner soffjäveln i golvet )
Fast jag var ung å dum :tungan
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ä man uppväxt med program som visar hur det funkar hos t.ex. OCC, så har man väl fått lära sig att körbarhet kommer på en väldigt avlägsen andraplats. :fakta

Andra plats låter lite för generöst för hojarna som OCC klämmer ur sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
På BMW R60 var mekanisk friktionstyrdämpare original. Och den behövdes. Vid mycket last baktill vobblade framhjulet igång bara hojen rullade framåt. Okörbar helt enkelt. Drogs friktionsplattorna ihop, inga problem. Men jobbigare att vrida styret.
Tog en begagnad stötdämpare från en Lambretta scooter. Plockade sönder den och tog bort alla fjädrar och ventilplattor. Så det återstod en kolv med några hål. Fyllde den med tjock växellådsolja och satte ihop den. Monterade den mellan gaffelben och ramen. Behövde aldrig mer änvända den mekaniska styrdämparen. Så det går att använda en vanlig stötdampare som man rensat på innandömen. Eller gissar jag två vanliga, en på varje sida. Då kommer ju en av de två ha hög dämpning.
Men om du ökar försprånget, tungt att vrida, kanske kompensera med bredare styre ?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På BMW R60 var mekanisk friktionstyrdämpare original. Och den behövdes. Vid mycket last baktill vobblade framhjulet igång bara hojen rullade framåt. Okörbar helt enkelt. Drogs friktionsplattorna ihop, inga problem. Men jobbigare att vrida styret.
Tog en begagnad stötdämpare från en Lambretta scooter. Plockade sönder den och tog bort alla fjädrar och ventilplattor. Så det återstod en kolv med några hål. Fyllde den med tjock växellådsolja och satte ihop den. Monterade den mellan gaffelben och ramen. Behövde aldrig mer änvända den mekaniska styrdämparen. Så det går att använda en vanlig stötdampare som man rensat på innandömen. Eller gissar jag två vanliga, en på varje sida. Då kommer ju en av de två ha hög dämpning.
Men om du ökar försprånget, tungt att vrida, kanske kompensera med bredare styre ?

:tummenupp Fast istället för växellådsolja skulle du nog använt ATF, hydraulolja eller ännu hellre stötdämparolja eftersom dessa innehåller additiver som minskar skumbildningen.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Till TS.
Som flera poängterat så bör du se över chassigeometrin, en styrdämpare är en bra lösning vid vid extremare situationer vilket inte riktigt innefattar lugn körning rakt fram :D

Den elektriskt styrda styrdämparen har du inte så mycket nytta av då den kräver en styrenhet för att motståndet ska öka.
Det finns de som ordnat sånt också men det känns som overkill i ditt fall.
http://www.svrider.com/forum/showthread.php?t=163058

Att bara hänga dit "vad som helst" är knappast heller lösningen då dämpkarakteristiken påverkas av flera faktorer, bl,a hur och var den fästs (utväxling),

Vanligtvis har en styrdämpare genomgående kolvstång för att eliminera effekten av olika kolvareor så även det måste tas med i beräkningen vid val av dämpare.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
vad har du för försprång ( korrekt mätt)?
det bör väl ligga på 50-60 mm
 

Prebe

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD
Fler skriver att jag måste se över styrgeometrin, vad menar ni med det? Det är ju inget jag kan påverka, allt är godkänt av sfro vid byggbesiktningen, lutningen på styrhuvudet är ca.30 grader + 5 i gaffelkronan, detta tillsammans med en original harley gaffel och hjul från 2003 ger ett försprång på 55mm, vilket enligt expertisen egentligen är lite i överkant.
Varför har man styrdämpare på sportshojar då, man kan väl bara bygga så den inte behövs?
pyyha! 002.JPG
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Fler skriver att jag måste se över styrgeometrin, vad menar ni med det? Det är ju inget jag kan påverka, allt är godkänt av sfro vid byggbesiktningen, lutningen på styrhuvudet är ca.30 grader + 5 i gaffelkronan, detta tillsammans med en original harley gaffel och hjul från 2003 ger ett försprång på 55mm, vilket enligt expertisen egentligen är lite i överkant.
Varför har man styrdämpare på sportshojar då, man kan väl bara bygga så den inte behövs?
View attachment 432817

Ahh... Du har satt på ett hjul för mycket där bak. Ta bort det så borde du se att den går rakt

:glömdet
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Fler skriver att jag måste se över styrgeometrin, vad menar ni med det? Det är ju inget jag kan påverka, allt är godkänt av sfro vid byggbesiktningen, lutningen på styrhuvudet är ca.30 grader + 5 i gaffelkronan, detta tillsammans med en original harley gaffel och hjul från 2003 ger ett försprång på 55mm, vilket enligt expertisen egentligen är lite i överkant.
Varför har man styrdämpare på sportshojar då, man kan väl bara bygga så den inte behövs?
View attachment 432817
Jag tror du missuppfattat varför (i allafall moderna) sporthojar KAN ha styrdämpare.
Ett exempel:
På min R1 1999 satt ingen styrdämpare original, det gick dock bra att köra i 250km/h utan att känna ett behov av en styrdämpare.

Tre gånger på 5000mil råkade jag ut för styrslag, det är INTE det samma som vobbel eller att något är fel i chassit.

Styrslag inträffar oftast på lägre växlar vid hårt gaspådrag då framhjulet lättat något från marken och lätt tuchar i backen igen.

Första gången höll jag på att skita ner mej, andra och tredje gången var det inte konstigt, styret slår två tre slag fram och tillbaka sen är det bra.

På de senare R1orna satt original styrdämpare och jag har aldrig märkt något av styrslag.
Som jag kör skulle jag förmodligen klara mej jättebra utan styrdämpare.

Som du beskriver det MÅSTE du ha en styrdämpare för att öht kunna köra hojen, min bedömning är att något måste vara fel då..
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jaha, det är HD-prylar ...
Har du kollat att däcket är schysst så att korden inte är skadad, det skapa väldiga problem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
:tummenupp Fast istället för växellådsolja skulle du nog använt ATF, hydraulolja eller ännu hellre stötdämparolja eftersom dessa innehåller additiver som minskar skumbildningen.

Eftersom den modifierade "standardstötdämparen" gjorde jobbet
trots större yta vid kompression än när den drogs ut
trots skumbildning
så är det tydligen inte så noga
som man kan tro när man ser vad styrdämpare kostar till MC

https://baotianmotor.se/product.html/01-stotdampare-bakre-svart-4?gclid=COG0pKqxzc4CFcUocgodKr4JeQ
http://www.bildelaronline24.se/swag/2126791?grmk=1&gclid=CNmr9P6xzc4CFeThcgodh04JOg
https://www.lellesmcdelar.se/stotdampare__fjadring-43/styrdampare_universal-B1106
 

Prebe

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD
Som du beskriver det MÅSTE du ha en styrdämpare för att öht kunna köra hojen, min bedömning är att något måste vara fel då..
Ja, och det svaret har jag fått från SFRO också, alltså att jag måste ha styrdämpare, inget är fel, ramen är byggd av en seriös firma som bygger många, kronorna är utrejkade av en annan firma som också är proffs och givetvis finns där intyg på allt, då KAN ju inget vara fel utom konstruktionen i sig som tydligen kräver styrdämpare.
Nu kommer jag inte att läsa eller svara mera i denna tråd, då det känns meningslöst.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, och det svaret har jag fått från SFRO också, alltså att jag måste ha styrdämpare, inget är fel, ramen är byggd av en seriös firma som bygger många, kronorna är utrejkade av en annan firma som också är proffs och givetvis finns där intyg på allt, då KAN ju inget vara fel utom konstruktionen i sig som tydligen kräver styrdämpare.
Nu kommer jag inte att läsa eller svara mera i denna tråd, då det känns meningslöst.

I vilket skick är framgaffeln då? Kanske den behöver nya tätningar och olja? Kanske hojen är mer framtung nu och behöver styvare gaffelfjädrar?
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
........Nu kommer jag inte att läsa eller svara mera i denna tråd, då det känns meningslöst.
Såja, jag förstår att det är frustrerande när grejorna inte funkar som tänkt men sådär löser sej inga problem :krama

Jag m, fl här är inte expert på trikes i synnerhet (du vet väl att du befinner dej på ett sporthojsforum?) så du får ha lite förståelse för att vi inte resonera exakt i dina banor däremot är de flesta på teknikforumet lösningsorienterade vilket jag tycker är värt mycket :tummenupp

Jag körde en googling på ditt problem och många som pysslar med trikes vill också resonera vid sidan av en stydämpare först men är du säker på att du betat av den listan först så...
T,ex du vet väl att du inte bör ha ett traditionellt rundat framdäck på en trike va?

Vad jag vill ha sagt är, använd gärna en styrdämpare för att lösa mindre problem men se det inte som hela lösningen för då måste du antagligen lägga ner en jäkla energi på att beräkna rätt dämpare och det säger jag i all välmening.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det är inte bara så enkelt att den stora stänkskärmen fram hamnar i turbulens av någon anledning?

Häromveckan såg jag en grupp HD-åkare som körde i c:a 85 på motorvägen vilka hamnade bakom en långtradare när jag körde om. Hojen längst fram vobblade så att jag trodde både förare och skinnväskor skulle flyga av när som helst. Tippar på att den stora vindrutan som var monterad på framgaffeln orsakade detta.

Annars har jag inte så mycket att tillägga, tröttnade på 3-hjulingar för många många år sedan.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Stackars:/ . Han var inte härdad sporthojs medlem :) . Men man vill inte vara dryg. Men jag håller med flertalet här. Varför envist håll sig fast vid ett fordon som inte är kördugligt?
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Nu kommer du ju inte att läsa det här men jag har skummat igenom lite servi car forum och det verkar som löst spänt styrlager är boven till många lågfarts fladder. Ska vara hårdare spänt än vad som är normalt för en tvåhjuling.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu kommer du ju inte att läsa det här men jag har skummat igenom lite servi car forum och det verkar som löst spänt styrlager är boven till många lågfarts fladder. Ska vara hårdare spänt än vad som är normalt för en tvåhjuling.

Ett för hårt spänt kullager / koniskt rullager får samma funktion som en friktionsstyrdämpare.
Och livslängden i en snäckväxel kan bli 50 timmar. Lagrena var felmonterade.
Bättre som jag ser det med styrdämpare och lagrena monterade för normal lagerfunktion.
Lagrena får ju normal livslängd då.
Och det kan räcka med en sådan här.
https://www.autoexperten.se/reservdelar/chassi-och-drivlina/styrdelar/styrdampare/styrningsdampare/
Men det kan vara frestande för en MC-fabrik lösa vobbelproblem i vissa situationer med att dra åt styrlagret. Billigare än montage av en styrdämpare.
Och ingen på konstruktion behöver "förlora ansiktet".
I grunden samma lösningmetod på ett problem som VW lösning av avgasutsläpp från dieselmotorer.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top