Idiotisk fråga om styrdämpare.

Prebe

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2016
Ort
Blomstermåla
Hoj
HPD
Jag håller på med en kort trike som måste ha styrdämpare innan SFRO besiktningen, och jag är totalt nybörjare när det gäller detta.
Jag köpte en billig på blocket i tron att de alltid har en ratt för justering; men denna har inte det, den har en kontakt istället, och nu till den dumma frågan: går den att använda som den är?
 
this_thread_is_worthless_without_pi.gif
 
en styrdämpare behöver väl inte vara justerbar ?
på min gamla Sukka var den inte justerbar
 
Har den kontakt behöver den anslutas till hojen för att fungera rätt eftersom den styrs av fart och andra signaler. Den finns dock massor av original som inte är justerbara och alltså saknar ratt och borde funka för dig. Om kravet endast är att den ska finnas så borde väl den du har duga att skruva dit?

Skickat från min Pipo P4 via Tapatalk
 
Enda kravet är att jag får hojen att köra rakt fram, utan att känns som en kundvagn på ICA.
Jag provar montera den provisoriskt och kör runt lite.
 
Last edited:
Om enda kravet är att en styrdämpare måste finnas(rätt konstigt krav om du frågar mig) så kan du skruva dit vad som helst. Tillochmed en vanlig gasdämpare. Men om den ska göra nån nytta så hade jag nog letat efter nåt annat.
 
Om enda kravet är att en styrdämpare måste finnas(rätt konstigt krav om du frågar mig) så kan du skruva dit vad som helst. Tillochmed en vanlig gasdämpare. Men om den ska göra nån nytta så hade jag nog letat efter nåt annat.
Kravet finns bara från min sida, då framhjulet vobblar som fan, går inte att köra med den.
 
TS: Har du singelhjulet fram eller bak?
 
Nu har jag dålig koll på trikes, men framgaffel som framgaffel tänker jag.
Jag tycker det låter som geometrin på din är galen då du säger den vobblar och liknar den med en kundvagn.
 
Grejen är den med trikes med (som min) kort hjulbas och litet försprång att "kundvagnen" kommer automatiskt, med större försprång bliver de svårstyrde och med litet försprång blir den lättare att styra när det svängar, därför rekommenderas styrdämparen. Den är stelbent och har två hjul bak.

- - - Updated - - -

Får man föreslå att du rätta till felet istället för symptomet?
Se över försprång och gaffelvinkel? Kanske styvhet på fjädrar fram?
Se längre ned på sidan.
 
Har den differential?
Ja, och det är en axel som massproduceras. Vobblandet börjar redan vid ca.20-30km/t och rakt fram. Det är ju rätt kasst att man inte talade om redan vid byggbesiktningen att en styrdämpare kunde behövas, då hade jag monterad den från början istället för en vecka innan slutbesiktning (amatörbygge).
 
Ursäkta att jag är tyken, men det låter som du pratar om plåster på varböld.

En styrdämpare kan vara bra för att hantera situationer där flera olika samverkande faktorer och yttre omständigheter under vissa förhållanden kan leda till momentan instabilitet. Att däremot tvingas montera styrdämpare för att ens kunna framföra bygget i moppefart känns väldigt B för någon som ser till funktion i första hand.
Okay - nu är väl en trike inte världens mest rationella fordon, men ändå...?

Fan, får jag loss en kundvagn på stormarknaden där ett hjul flaxar så där jävla irriterande så lämnar jag den bara rätt upp och ner i gången - med femkrona och allt! Jag kör inte en meter med sådan skit.
Jag rycker en plastkorg och handlar det mest nödvändiga bara.

Du skall sitta på, köra och leva med detta missfoster till trehjuling...?
 
Det finns en risk med att bara använda styrdämpare - förhindrar du att framhjul/gaffel rör sig så kan det lätt bli så att något annat rör sig istället - typ hela hojen. Eller som det blev för mig när jag skruvade på min styrdämpare då jag hade problem med styrfladder - den fortsatte slå, men stannade en sekund i varje ändläge. Då är det inte helt svårt att hålla sig för skratt. Mitt råd skulle vara att antingen avboka besiktningen och göra något åt geometrin, eller besiktiga som den är och sedan göra något åt geometrin. Du kanske kan hitta det gyllene mellanläget då du inte får styrfladder för jämnan men den ändå inte blir trögstyrd som en finlandsfärja?
 
Ursäkta att jag är tyken, men det låter som du pratar om plåster på varböld.

En styrdämpare kan vara bra för att hantera situationer där flera olika samverkande faktorer och yttre omständigheter under vissa förhållanden kan leda till momentan instabilitet. Att däremot tvingas montera styrdämpare för att ens kunna framföra bygget i moppefart känns väldigt B för någon som ser till funktion i första hand.
Okay - nu är väl en trike inte världens mest rationella fordon, men ändå...?

Fan, får jag loss en kundvagn på stormarknaden där ett hjul flaxar så där jävla irriterande så lämnar jag den bara rätt upp och ner i gången - med femkrona och allt! Jag kör inte en meter med sådan skit.
Jag rycker en plastkorg och handlar det mest nödvändiga bara.

Du skall sitta på, köra och leva med detta missfoster till trehjuling...?
Haha, jag lär ändå inte köra mycket, det är inte det som är tjusningen för mig längre, det är byggandet. :-)
 
Haha, jag lär ändå inte köra mycket, det är inte det som är tjusningen för mig längre, det är byggandet. :-)

Men bygget är tänkt att användas ?

Håller nog med att du bör nog se över varför den fladdrar i "moppefart"
 
Påminner mig om en bekant som byggde hoj.
Det skulle bli en riktigt låg chopper och det blev det. När den lyftes ner från arbetsbänken till golvet upptäcktes det att den stod på ramen och inget av hjulen nådde golvet.
Låg var den men inte gick den att köra.....
Är inte syftet när man bygger ett fordon att det skall gå att köra?
 
påminner mig om en bekant som byggde hoj.
Det skulle bli en riktigt låg chopper och det blev det. När den lyftes ner från arbetsbänken till golvet upptäcktes det att den stod på ramen och inget av hjulen nådde golvet.
Låg var den men inte gick den att köra.....
är inte syftet när man bygger ett fordon att det skall gå att köra?
Hahahaha, hur lyckas man? :D
 
Påminner mig om en bekant som byggde hoj.
Det skulle bli en riktigt låg chopper och det blev det. När den lyftes ner från arbetsbänken till golvet upptäcktes det att den stod på ramen och inget av hjulen nådde golvet.
Låg var den men inte gick den att köra.....
Är inte syftet när man bygger ett fordon att det skall gå att köra?

Ä man uppväxt med program som visar hur det funkar hos t.ex. OCC, så har man väl fått lära sig att körbarhet kommer på en väldigt avlägsen andraplats. :fakta
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top