Idiotfråga

MrEd

Trying is the first step towards failure
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
Speed triple 1050 (Trajjumf spiidtrippel)
Som många av er kanske fattat av mina inlägg här de senaste 2 dagarna så har jag, en gammal supersportsnubbe, halkat in här på ett bananskal. Provkörde en speedtriple, älskade den och beställde en.
Min fråga är nu: Vad fan har man på sig när man kör sådana där hojar?
Ett gammalt racingställ känns bara fel. :confused:
Är det textilhistorier som gäller?

MrEd skrev:
Som många av er kanske fattat av mina inlägg här de senaste 2 dagarna så har jag, en gammal supersportsnubbe, halkat in här på ett bananskal. Provkörde en speedtriple, älskade den och beställde en.

Ett förslag är ju att du kör med det som du vill köra med :va :näsblod

MrEd skrev:

Om stil och estetik nu skall tillåtas spela så förtvivlat stor roll, så kanske nåt åt den här hållet...
http://www.mcpoolen.se/clothes/jackor/halvarsson/velo-rod.shtml
och
http://www.mcpoolen.se/clothes/sportstall/halvarsson/h9r/svart.html

Hej du återfallsknutte (tror jag du är).
Skinnställ är bättre när du vurpar. Textil håller vattnet borta från kroppen. Ska du köra i alla väder, dvs även när det regnar så kan textil vara att föredra. Om du är solskensknutte så satsa på skinnkläder. Ryggskydd, handskar, stövlar, hjälm. Allting är bättre om du köper nytt. Det har utvecklats en hel del de senaste decennierna... Vill du köpa beg så kolla här och på blocket.se. Hjälm bör du köpa ny som passar enbart dig.
Kolla in SMC och en del fortbildningskurser som finns i Sverige. Det är värt ett långt mc-liv. Lycka till med hojandet :-)

janne har säker blick.
Ja, jag är återfallsförbrytare och stilbytare.
Därav förvirringen.
Hojen kommer inte bara fungera som leksak utan även som rent transportmedel, så textil får det nog bli.
Ny hjälm är givet, den gamla inhandlades 1995 så den har hamnat på tippen sedan länge.

MrEd skrev:
janne har säker blick.
Därav förvirringen.
Hojen kommer inte bara fungera som leksak utan även som rent transportmedel, så textil får det nog bli.
Ny hjälm är givet, den gamla inhandlades 1995 så den har hamnat på tippen sedan länge.

jag rekommenderar läder. textil blir enligt mina erfarenheter okörbart pga värme redan vid 18-19 grader. läder är mycket mer luftigt. Om det sen regnar finns det ju regnställ.

MrEd skrev:
janne har säker blick.
Därav förvirringen.

Finns sjyssta läderpajer som stänger ute fukten bra, jag kör halvarssons funkar bra i alla väder, sen så har jag textil på benen tycker det är bekvämast, glöm dock inte att det ska vara bra skydd i dom.
Dock är nog skinbyxor att föredra ifall man ska rejsa i 200 samt knäskrapa.

Lycka till

Va det gäller kläder så skulle jag nog rekomendera ett skinnställ.
Jag har fått för mig att skydden sitter på plats bättre när man trillar. Dom glider inte runt som på ett gore-tex ställ. Och detta i och med att skinnstället sitter thightare är textil.

Sen tenderar textil-ställ bli lite grann som segel när man kör hoj utan vindruta. Medans skinnstället sitter thight mot kroppen.

Klrz skrev:
textil blir enligt mina erfarenheter okörbart pga värme redan vid 18-19 grader. läder är mycket mer luftigt.
Jag tycker tvärt om. Mitt Gore-tex är hur luftigt och svalt som helst medans skinnstället är ungefär som en extra korvskinn som man svettas i så fort man saktar farten lite.
Gore-texen känns ungefär som en tunn sommarjacka(med CE-skydd). Medans Skinn-stället känns som en tjock vinterjacka i läder.

Tja, jo det kanske kan klassas som en löjlig fråga, men det är säkert många som ställer sig den själva utan att våga söka svar. Jag köpte själv ett ställ ifrån handelsboden som jag är supernöjd med. De har numera även en massa fräna skinnjackor med skydd som man kan köpa tillsammans med ett par byxor med skydd för den där mer personliga stilen som din hoj kanske kräver. Och det bässta av allt är att deras grejer är j-vligt mycket billigare än allt vad Alpainstars och Dainese heter :hihi

ta en titt vettja:
http://www.handelsboden.com/

metkallica skrev:
Tja, jo det kanske kan klassas som en löjlig fråga, men det är säkert många som ställer sig den själva utan att våga söka svar. Jag köpte själv ett ställ ifrån handelsboden som jag är supernöjd med. De har numera även en massa fräna skinnjackor med skydd som man kan köpa tillsammans med ett par byxor med skydd för den där mer personliga stilen som din hoj kanske kräver. Och det bässta av allt är att deras grejer är j-vligt mycket billigare än allt vad Alpainstars och Dainese heter :hihi

ta en titt vettja:
http://www.handelsboden.com/

Ja det där såg ju inte så pjåkigt ut.
Mitt problem var mest att de flesta skinnställ man ser är färgglada dainese med puckel på ryggen och det passar fan inte med en nakenhoj. :)
Textil har ju en tendens att fladdra för jävligt vid relativt låga farter också (Årminstone det jag hade vid provkörningen) Bah jag vet varken ut eller in. Jag tror jag hugger nå't jag gillar helt enkelt :D

MrEd skrev:
Ja det där såg ju inte så pjåkigt ut.
Mitt problem var mest att de flesta skinnställ man ser är färgglada dainese med puckel på ryggen och det passar fan inte med en nakenhoj. :)
Textil har ju en tendens att fladdra för jävligt vid relativt låga farter också (Årminstone det jag hade vid provkörningen) Bah jag vet varken ut eller in. Jag tror jag hugger nå't jag gillar helt enkelt :D

Dainese Luce är helt svart! :tummenupp

MrEd skrev:

Skinnstället blir bra... Ta ett par avdankade militärbyxor över bara... Sen kör du ju givet i en StreetFighter Sweden tröja! Fett!!!! :yoparty

Och om du vill bli mer tysk kan du ju göra som mig, spara ut en fjunig mustash och skaffa en Bandit XX hjälm. + i kanten är ett par StreetFighter Gloves från StreetWorks.... :D

SpoonMannen skrev:
Skinnstället blir bra... Ta ett par avdankade militärbyxor över bara... Sen kör du ju givet i en StreetFighter Sweden tröja! Fett!!!! :yoparty

Och om du vill bli mer tysk kan du ju göra som mig, spara ut en fjunig mustash och skaffa en Bandit XX hjälm. + i kanten är ett par StreetFighter Gloves från StreetWorks.... :D

Det där tyska låter ju bra. Måste bara få till hockeyfrillan och porrmustachen.
Sen tycker jag mig minnas att en jeansväst med Lucky Luke tryck där bak är ett krav.

Den där tröjan du föreslog. Är det den i översta stickytråden? I så fall vill jag ha en NUUU!!! :Bugar :huvet :fatta!

Jag går också och funderar lite på vad jag ska köpa för kläder. Funderar på dessa: http://www.handelsboden.com/produkt...a=falt=3&varde=30&sok=&mall=byxor.html&sida=1 Och en skinnjacka till det. Men får väl se om jag hittar något annat schysst. Tydligen så ska dom där byxorna vara väldigt slitstarka "Nästan lika slitstarka som skinn byxor" enligt handlarna, men det vet man ju inte hur sant det är. Kanske någon här vet hur det är med dom?

Såna brallor och en tröja som det står "streetfighters" på. :D
Fan du kommer skrämma slag på den icke-hojkulturkunniga allmänheten.
Me likes :tummenupp

Risken är väl att om man stannar till vid kiosken och ska köpa sig en korv, Har plånboken i innerficken... Sträcker sig sakta efter den... Helt plötsligt är alla borta, tror man ska plocka fram en picka och knäppa han bakom disken ; ).
Nehdå, jag är alldeles för lite (kort) för att vara så respektingivande ; ).
Men det blir med största sannorlikhet sådana där byxor IAF, så nu ska jag bara hitta en jacka också.

Man har skinnställ när det är bra väder och allvädersställ när det är dåligt och risk för regn. Det har jag i alla fall. Ryggskydd och hjälm är självklart obligatoriskt.

valmers skrev:
Jakt- och fiskekläder passar bäst för jakt- och fisketurer.

Hehehe, ja det kanske du har rätt i :)
Så ni tror inte att trots att dom har godkännda skydd och sådant så duger dom inte till? Sådana byxor jag visade blir ju inte direkt lika varma när man står still och käkar en glass eller så, så det vore ju ganska gött, men man kanske blir tvungen att satsa på ett par riktiga skinnbyxor istället. Inte en aning hur man ska göra faktiskt.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra