idioter som säljer trasiga saker på SH

Status
Ej öppen för fler svar.
En vanlig affär måste bry sig om konsumentköplagen och då har dom hårdare krav på sig. Tror faktiskt att dom skulle tvingas att backa om man drev det vidare, finns prejudikat på beg bilar som gått sönder upp till ett halvår efter köp där företaget som sålde det med 99.99% sannolikhet inte kan ha vetat något men där dom ändå fått slanta (min bror är ett av dessa prejudikat och jag tyckte faktiskt synd om firman som fick ta tillbaka den trasiga bilen även om det var Bingo för brossan)

Men som privatsäljare tror jag inte man åker dit om köparen väntat 3 månader med att kontrollera varan.

Men beror inte det lite på varan oxå, du kan ju inte komma till H&M och lämna tillbaka en tröja efter 3 månader. Eller har jag fel :va

Men beror inte det lite på varan oxå, du kan ju inte komma till H&M och lämna tillbaka en tröja efter 3 månader. Eller har jag fel :va

KKL ger reklamationsrätt i upp till två år, men vad som räknas som fel och hur bevisbördan ligger styrs av prejudikat, vet inte om just tröjor har varit uppe men oftast ligger bevisbördan hos köparen att inte är h*n som förorsakat felet, vilket ofta är svårt men på en icke använd del (eller kanske tröja) som monterats direkt ur kartong kan vara möjligt, likaså just beg bilar/fordon är dock prejudikaten sådana att i princip allt ansvar läggs på säljaren första halvåret, man får se det som en icke förhandlingsbar garanti som säljande företag därför bör sätta priset efter.

Men åter, KKL gäller enbart företag (och enbart om dom säljer till privatperson) så det berör inte försäljningen som tråden handlar om.

En vanlig affär måste bry sig om konsumentköplagen och då har dom hårdare krav på sig. Tror faktiskt att dom skulle tvingas att backa om man drev det vidare, finns prejudikat på beg bilar som gått sönder upp till ett halvår efter köp där företaget som sålde det med 99.99% sannolikhet inte kan ha vetat något men där dom ändå fått slanta (min bror är ett av dessa prejudikat och jag tyckte faktiskt synd om firman som fick ta tillbaka den trasiga bilen även om det var Bingo för brossan)

Men som privatsäljare tror jag inte man åker dit om köparen väntat 3 månader med att kontrollera varan.

Som köpare har man undersökningsplikt, dvs varan ska kontrolleras så snart omständigheterna medger detta.
Reklamationen ska ske inom skälig tid efter det att köparen märkt eller borde ha märkt felet...

Edit: Detta gäller mellan privatpersoner

Last edited:
Tack

Tack för alla som inte är emot mig.
Jag ska snart till baken och föra över
750 kr Till Uffe. Jag hoppas han blir nöjd
och att jag slipper sånt här i framtiden.
Jag har även ändrat alla mina annonser.

Snabbkurs i Köplagen :)

Risken för varan övergår till köparen när säljaren överlämnar varan till fraktföraren om inte annat avtalats.

Om varan var skadad innan varan lämnades över till fraktföraren har man rätt att få varan utbytt i första hand annars har man rätt att häva köpet.

Varan ska också vara förpackad så att den skyddas.

Om kartongen är oskadad, men varan har skador är det sannolikt att varan förpackats dåligt...

Även "befintligt skick", regleras i köplagen, detta är ingen friskrivning som många tror.

Snabbkurs i Köplagen :)

Risken för varan övergår till köparen när säljaren överlämnar varan till fraktföraren om inte annat avtalats.

Om varan var skadad innan varan lämnades över till fraktföraren har man rätt att få varan utbytt i första hand annars har man rätt att häva köpet.

Varan ska också vara förpackad så att den skyddas.

Om kartongen är oskadad, men varan har skador är det sannolikt att varan förpackats dåligt...

Även "befintligt skick", regleras i köplagen, detta är ingen friskrivning som många tror.

Tack.

Nu ringer massa folk och villa ha tillbaka pengar:confused: :confused: :confused:

200kr för att ljuddämparen jag sålde lät för mkt. Behöver stoppas om!

400kr för att bakdämparen inte är tillräckligt mjuk.

600kr för att en kille bara kunde köra 150mil innan framgaffeln började läcka.

100kr för att det var repor på ett kåpglas

50kr för att frakten dröjde

1000kr för att föragsarna inte var synkade på motorn jag sålde.

Listan är lång...... Sunt här suger......

Jag har precis gjort affär med Meccan, är kanon nöjd, väntar otåligt på pryalrna. Än så länge får han ett STORT :tummenupp av mig.

Meccan: Du har inte ett sidostöd till ZX9:an liggandes?? Glömde fråga om det tidigare...

Last edited:
Tack.

Nu ringer massa folk och villa ha tillbaka pengar:confused: :confused: :confused:

200kr för att ljuddämparen jag sålde lät för mkt. Behöver stoppas om!

400kr för att bakdämparen inte är tillräckligt mjuk.

600kr för att en kille bara kunde köra 150mil innan framgaffeln började läcka.

100kr för att det var repor på ett kåpglas

50kr för att frakten dröjde

1000kr för att föragsarna inte var synkade på motorn jag sålde.

Listan är lång...... Sunt här suger......

Skit att folk är så jävla sniksnåla, billiga, beggade grejor ÄR inte NYA.

Köpa en ny ljuddämpare, gaffel eller stötdämpare, lägg till en eller 2 nollor..

Men de e ju för dyrt hör man då.....orka...

PS... Be dom rövknu**a sig själva innan de gnäller om skitsaker.....hälsa från mig.....:yoparty

Skattar du för intäkterna?

Jag ska vara ärlig mot dig. Jag äger 3 hojar nu som skrotas. Jag säljer delarna billigt för att bli av med dom. Jag har allt bokfört ifall nogon vill kolla upp mig.
Som det är nu tjänar jag inga pengar. Jag säljer mycket åt kompisar. Jag säljer allt jag har för att kunna köpar in hojar i min affärsverksamhet. Alltså. De hojarna jag har nu är privata. men när dom är sålda, så köper jag in ett 10 tal hojar i företaget. Då kommer jag ta mer betalt och kunna ge garantier:pannkyss

Jag har precis gjort affär med Meccan, är kanon nöjd, väntar otåligt på pryalrna. Än så länge får han ett STORT :tummenupp av mig.

Meccan: Du har inte ett sidostöd till ZX9:an liggandes?? Glömde fråga om det tidigare...

Har tyvär inget stöd just nu.

Men till hösten kommer jag skrota ett 10 tal hojar. Då kommer jag kunna sälja ett stöd till dig:tummenupp Jag hoppas du blir nöjd med varan.

Last edited:
Tack för alla som inte är emot mig.
Jag ska snart till baken och föra över
750 kr Till Uffe. Jag hoppas han blir nöjd
och att jag slipper sånt här i framtiden.
Jag har även ändrat alla mina annonser.

För att få lite trevligare ton i annonserna så kan jag tipsa dig om att skriva.

Förskottsbetalning om frakten skall ske med Posten eller så kan det skickas med bussgods och ni betalar då ni hämtar ut paketet.

För dom har så din kund betalar varan när han hämtar ut det och sen trillar kulorna in på ditt konto.

Detta är ett bra exempel hur jag förlorar pengar. Har kunder nu som kräver tusentals kronor. Orkar inte med detta:confused:

För att få lite trevligare ton i annonserna så kan jag tipsa dig om att skriva.

Förskottsbetalning om frakten skall ske med Posten eller så kan det skickas med bussgods och ni betalar då ni hämtar ut paketet.

För dom har så din kund betalar varan när han hämtar ut det och sen trillar kulorna in på ditt konto.

Jag har skickat över 50 varor med bussgods. Grejer har gått sönder under frakt, blivit snodda, pengar har gått in på fel konto osv. Just nu skickar jag endast med posten. skillnaden prismässigt är så liten:tummenupp

Last edited:
Detta är ett bra exempel hur jag förlorar pengar. Har kunder nu som kräver tusentals kronor. Orkar inte med detta:confused:

Jag har skickat över 50 varor med bussgods. Grejer har gått sönder under frakt, blivit snodda, pengar har gått in på fel konto osv. Just nu skickar jag endast med posten. skillnaden prismässigt är så liten:tummenupp

Jag kanske inte skickat 50 varor men många och aldrig varit med om att något gått sönder.Kan kanske ha med att göra hur saker pakiteras:gnissla . Anledningen till att jag tipsade dig om det var för att det är inte så många idag som är intresserade av förskottsbetalning.

Lycka till

Logistik är klart underskattat och bortglömt när man ska köra igång verksamhet. Ta kontakt med en lokal transportör istället för att använda posten eller bussgods. Blir lite dyrare men du slipper hamna i situationen du är i nu.

Menade du allvar med listan du la upp alltså?
Jag var säker på att den var ett skämt.

Lite konstig tråd det här

Jag förstår att om man får en "vara"/del/sak som inte håller måttet att man blir besviken, speciellt om man förväntar sig att den ska vara rak,hel,fin,snygg, perfekt skick etc etc.

MEN köper man en vara beggad och den säljes utan garantier - då får man stå sitt kast. Oftast innebär ju en affär där "varan" säljs i "befintligt skick" & utan garanti att "varan" är billigare - alltså tar man en risk.

Det gäller banne mig synkade förgasare, ostoppade slipons eller vad det än är. MEN åter igen - säljs varan "i perfekt skick, ny servad" etc etc får man betala mer och kan förvänta sig att "varan" ska hålla måttet.

Det är väl förhelvet sunt förnuft!!!!

Som säljare har man ett ansvar - att ge service och upplysa om delens/varans brister eller fördelar - men det har man ju som köpare också - köp NYTT om du vill ha en "perfekt" produkt med garanti eller sluta gnäll!!!

Man får vad man betalar för?

"Mecca" - stå på dig, var tydlig när du säljer en vara så ska du fan inte behöva ge tillbaka en endaste krona. Dessutom - är inte någon nöjd med en produkt kan dom ju skicka tillbaka den istället och få pengarna tillbaka så kan du hitta en nöjd köpare i stället.

Over and out

PS - Varför ska man inte få ha en tråd som belyser sådana här problem? "Vi" hänger ju ut folk/handlare här på forumet hela tiden åt höger & vänster - är det inte därför vi har en forum? Alltså att kunna diskutera "problem" tex? DS

Last edited:
Menade du allvar med listan du la upp alltså?
Jag var säker på att den var ett skämt.

Du kanske tror att detta vi skriver här är skämt, men så är det inte.
Att behöva återbetala 5000kr pga kunder känner att dom vill ha lite pengar tillbaka på deras köp. Det är mycket pengar för mig som inte har något fast jobb och behöver pengar till ett nystartat företag.:confused:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2