idiot fråga glykol

hymac

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2003
Ort
stockholm
Hoj
ktm 625 sxc och yamaha xt 500
Är det vanlig glykol man har i kylaren på en KTM 625 eller ska det vara nån special jag inser att frågan verkar jävligt dum, men jag kör iväg den ändå ?
 
hymac skrev:
Är det vanlig glykol man har i kylaren på en KTM 625 eller ska det vara nån special jag inser att frågan verkar jävligt dum, men jag kör iväg den ändå ?
Ja,jag tror inte att någon sorts glykol är aggressiv mot aluminium numer men står det typ "även för lättmetallmotorer" så är det väl bara att hälla i.
 
Vill man va 100 så blandar man med destillerat vatten, eller så köper man färdigblandat.
 
GSXR1100R skrev:
Vill man va 100 så blandar man med destillerat vatten, eller så köper man färdigblandat.

Passa på när ni avfrostar frysen, där har man prima destillerat vatten... =)
 
50/50 destvatten och glykol eller så slår man till på någon specialare som t.ex. Motul Motocool Factory Line. Färdig vätska med mycket bra värmeledningsförmåga och klarar ner till -35 grader samt har en kokpunkt på 136 grader. Kostar bara några få tior mer...
 
TomK skrev:
50/50 destvatten och glykol eller så slår man till på någon specialare som t.ex. Motul Motocool Factory Line. Färdig vätska med mycket bra värmeledningsförmåga och klarar ner till -35 grader samt har en kokpunkt på 136 grader. Kostar bara några få tior mer...
Den går att köra med om man vill följa tävlingsreglementet (eller hur faen var det? fick vi köra med glykol i år?) :confused:
 
Kan varmt rekomendera färdigblandade racingglykoler. Jag har haft problem med de man köper på macken att vissa sorter är aggresiva mot toppackningen med läckage som följd. För att undvika detta så kan man kolla i handboken där det står vilken klassning den skall ha för att inte vara aggresiv mot just denna packningstyp.

(lärde mig detta efter 2 st toppackningsbyten ) :huvet
 
Busaberg skrev:
Ja,jag tror inte att någon sorts glykol är aggressiv mot aluminium numer men står det typ "även för lättmetallmotorer" så är det väl bara att hälla i.

ALLA sorter av glykol funkar fint.......men ANVÄND dest. vatten..för att slippa lämna in kylaren på kylar rensning, efter att hojen kokat.....Det finns en överhängande risk att det blir korrition i kylaren, om den e av aluminium
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top