Identifiera trottelnålar

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag försöker komma underfund med om mina förgasare är bestyckade med något jet-kit eller helt original.

Kikade närmare på trottelnålarnas märkning, och såg att de var märkta lite olika.
2 st. hade märkningen N67T och 2 st. N67U.

Någon som kan ge en hint om varför det finns två olika typer, eller vad det nu står för?

trottelnålar.png
 
Last edited:
Förekommer att mittencylindrarna på en R4 är bestyckade annorlunda pga annan längd på insugstrattar/varmare gång etc.

Att där finns olika nålar kan annars vara för olika marknader avgaskrav etc. Har du provat att googla på modellspecifika forum?
 
Förekommer att mittencylindrarna på en R4 är bestyckade annorlunda pga annan längd på insugstrattar/varmare gång etc.

Att där finns olika nålar kan annars vara för olika marknader avgaskrav etc. Har du provat att googla på modellspecifika forum?

- Jag misstänkte att det kunde handla om något sådant. Har försökt hitta standard setting ("jetting") för den här hojen, men det verkar variera. På något forum angavs exempelvis main jet till 190, och på ett annat ställe var det 200. Kan kanske bero på vilken geografisk plats man är på. Har förstått att man jettar olika beroende på höjd över havet.
 
Som jag får till det skiljer det 1/100 dels mm i slipningen på sista delen med mot spetsen på nålen. U ger något lite mer än T.
 
- Som att U ger ett lite fetare flöde då genom att inte sjunka ner lika långt som T?
I så fall borde de nålarna sitta på förgasarna i mitten, gissar jag

Dom är serie 6 nålar i samma serie U är vassare slipad än T den ger mer på full gas.men det skiljer bara ca 1/100 dels mm. Nål vinklar mäts inte i grader dom mäts i minuter o sekunder om jag inte minns fel.
 
- Som att U ger ett lite fetare flöde då genom att inte sjunka ner lika långt som T?
I så fall borde de nålarna sitta på förgasarna i mitten, gissar jag

Nålar hänger alltid fritt de kan inte sjunka eller höjas genom olika slipning. De nålar som är smalast slipad ger mest soppa. Man kan tro att de ska sitta i mittencylindrarna för att kyla dem lite extra men jag är inte tvärsäker på det för de kan lika gärna tänkas att mittre cylindrarna ska ha snålare nålar för dem går varmare och kan därför gå snålare i bestyckning. Sitter de samma lågfartsmunstycke på alla cylindrar för de kan va en ledtråd vart nålarna ska sitta.
Fråga braigasen om du inte hittar svar.
 
Last edited:
På något forum angavs exempelvis main jet till 190, och på ett annat ställe var det 200. Kan kanske bero på vilken geografisk plats man är på. Har förstått att man jettar olika beroende på höjd över havet.

En orsak ytterligare till olika bestyckning är också vilken temperaturzon man befinner sig i. Nordiskt klimat och nära havsnivån ger större munstycken än varmt klimat och hög höjd.

Edit:
Mikuni har en sticka för kalibrering på grundval av höjd och temperatur.
Mikuni Pocket Tuner.JPG
 
Last edited:
Nålar hänger alltid fritt de kan inte sjunka eller höjas genom olika slipning. De nålar som är smalast slipad ger mest soppa. Man kan tro att de ska sitta i mittencylindrarna för att kyla dem lite extra men jag är inte tvärsäker på det för de kan lika gärna tänkas att mittre cylindrarna ska ha snålare nålar för dem går varmare och kan därför gå snålare i bestyckning. Sitter de samma lågfartsmunstycke på alla cylindrar för de kan va en ledtråd vart nålarna ska sitta.
Fråga braigasen om du inte hittar svar.

- Eftersom motorn verkar vara både portad och något planad, gissar jag att det är anledningen till att det nu sitter 190-nålar i samtliga förgasare. Alltså inte olika beroende på ytter- eller mittencylindrar.
 
- Eftersom motorn verkar vara både portad och något planad, gissar jag att det är anledningen till att det nu sitter 190-nålar i samtliga förgasare. Alltså inte olika beroende på ytter- eller mittencylindrar.

Jaha de missade jag att de va bytt till 190 nålar. Men om man ska va petig är de nog fördel med olika nålar på inre reps yttre cylindrar men de är förmodligen försumbart.
 
Jaha de missade jag att de va bytt till 190 nålar. Men om man ska va petig är de nog fördel med olika nålar på inre reps yttre cylindrar men de är förmodligen försumbart.

- Sorry, precis som Moddlaren säger så menar jag förstås munstyckena som är samma i alla förgasarna.
 
Jo nu! :Bugar

I en teknisk tidskrift från 1994:

"The jetneedles you find in thebikes should be N67T forthe #1 and #4 carbs andN67U for the #2 and #3carbs."

Och sedan...som man aldrig tänkt på:
"While working on someproduction ZX-9R’s here, we noticed some interesting things about the internal carburetor parts. Thejet needles and main jetholders in the #1 and#4 carbs are different than in the #2 and #3 carbs.
There are no identifying numbers on the main jet holders so you have to
look at the hole patterns in the emulsifier tubes to tell the difference.
Now, since neither the parts microfiche nor the service manual give you any info about this, we will."
 
Last edited:
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top