Identifiera tändstiftslitage?

Kimbo

Kraschmaestro
Gick med
10 Jul 2008
Ort
diket
Hoj
ducduc
Tjabba!

Tänkte att jag skulle vända mig till meckproffsen här på sporthoj.

Är lite konfundersam kring orsaken till slitaget på tändstiftet som suttit i den horisontella cylindern.

Hoj: Ducati 1098
Motor: L-Twin
Tändstift: NGK MAR10A-J
Milantal: 2400

Det gäller alltså det högra tändstiftet på bilden. :)

Misstänker att det inte har suttit åtdraget ordentligt?

IMG_0904.jpg

Tack!
 
Ja det förefaller troligt. Tänk bara på att inte dra åt tändstiften för hårt...
 
Där är nog samma "fel" som det är på dom flesta V-twinnar, främre horisontala cylindern får en mycket större mängd med vatten,skräp, småfåglar och annat junk från vägen slungat mot cylinder/tändhatt/stift och är det som på min twin så finns det ett dräneringshål som mycket fort blir igensatt pga skräp.
Då blir stiften att se ut så där, lite rost och ärga och det blir inte bättre med värmen och att det går en del ström i närheten.

Skulle det vara så att stiftet skulle sitta så löst så du får upp gegga från cylindern så skulle du tappat så mycket komp så det märks på gången och troligen andra skador på motorn.:crash
 
Småfåglar haha :crash

Hmm, ja. Det låter ju vettigt iof.

Får undersöka det närmare. Tändstiftshatten ser dock inte speciellt sliten ut och nåt dräneringshål har jag inte sett. :va

Tack!
 
det kanske inte finns dräneringshål på Ducce :va men det borde finnas.
 
Ett tändstift ska ha lite vassa kanter där gnistan skall hoppa då släpper den lättare och som man gör att borsta av de med stålborste är ju inte så bra,, annars tycker jag att man byter efter 1000 mil om man kör Iridium stift. Du ha haft vatten i tändstiftshålet och det blåser man bort med tryckluft, annars så ser ju färgen bra ut för en 4 taktare.
 
Tanken är att byta till NGK Iridium nu och fortsättningsvis lite oftare än var 2400:e mil. :D
(dock står det i manualen på 2400 milaservicen att stiften bör "rengöras" eller bytas först då)
 
Angående Iridium-stift - min Firebird 350" är inne på 22000 mil med originalstiften, iridiumstift. Nemas problemas.
 
Det här påminner mig om en kille som sålde en hoj till mig, han hade rengjort förgasarna jättenoga enligt uppgift. Och de var verkligen blanka, på utsidan. Han hade inte ens öppnat dem.
 
Jag tycker stiften ser väldigt sotade och koxade ut.
Hur mår bränslesystemet?
 
Jag tycker stiften ser väldigt sotade och koxade ut.
Hur mår bränslesystemet?

Alltså min okvalificerade gissning är att den kanske går lite fett? Kan lukta ganska mycket soppa.

Om det var det du menade?



Det är termignoni helsystem med tillhörande ECU.
 
Last edited:
Alltså min okvalificerade gissning är att den kanske går lite fett? Kan lukta ganska mycket soppa.

Om det var det du menade?



Det är termignoni helsystem med tillhörande ECU.

Min tolkning är det samma.
Ser inte ut som en effektiv förbränning.,
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top