Identifiera bakdämparen!

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Någon som kan identifiera dämparen?

C-C 285 mm, 12 mm bulthål och såna där rörliga "ledbussningar" eller vad de kallas i ändarna.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Jag har ingen aning var den kommer ifrån och det finns inga märkningar eller klistermärken heller, finns verkligen INGENTING att gå på annat än utseendet. :( Har googlat mig hålögd men inte hittat nåt.

Det verkar vara en väldigt, väldigt hård dämpare iaf. Väldigt "heavy duty" fjäder och själva dämpningen kan ställas jäääääättesegt. Den måste komma från någon väldigt tung hoj?

Enda jag har hittat som liknar denna är från (eller sitter iaf på) en Bimota SB2. Scrolla ner på sidan. Dock, så är det nog inte exakt samma för denna har någon liten "plupp" på ovansidan som inte min dämpare har. http://www.thecherrycreeknews.com/bimota-sb2-sale/

Edit: La till bild.

bimota-sb2-rear-suspension-730x486.jpg

Fjädern är väl dessutom skruvad medsols, medan fjädern på min är skruvad motsols? Eller är jag bara trött nu?? :D

Fjädern är väl dessutom skruvad medsols, medan fjädern på min är skruvad motsols? Eller är jag bara trött nu?? :D

Där finns ett märke vars style är "felvirade" fjädrar.
Kommer dock inte ihåg vad de heter... såg det i en film på youtube tror jag.

Apropå bimota, Tesi 3D bör väl ha en såndär i framänden med?
(Även om jag inte kan ett dugg om fjädring)

Där finns ett märke vars style är "felvirade" fjädrar.
Kommer dock inte ihåg vad de heter... såg det i en film på youtube tror jag.

Intressant! Värt att snoka vidare i då antar jag? :)

Apropå bimota, Tesi 3D bör väl ha en såndär i framänden med?
(Även om jag inte kan ett dugg om fjädring)

Ingen aning du, kan ingenting om Bimota. :fyllisar

Last edited:

det enda med Bimota är att dom genererar våta drömmar.....

men, ang din dämpare- skulle det vara nån seriös tillverkare (mao= känd) så borde ju i rimlighetens namn nått finnas på den- så tillvida att det inte är en one off (vilket är mindre troligt iom att den verkar kromad/polerad/ flådig. utav skicket på den, ser den ut till att vara kvalite?, snygga ytor och seriöst tillverkad?

//jj

det enda med Bimota är att dom genererar våta drömmar.....

men, ang din dämpare- skulle det vara nån seriös tillverkare (mao= känd) så borde ju i rimlighetens namn nått finnas på den- så tillvida att det inte är en one off (vilket är mindre troligt iom att den verkar kromad/polerad/ flådig. utav skicket på den, ser den ut till att vara kvalite?, snygga ytor och seriöst tillverkad?

//jj

Den ser inte särskilt high end ut, men inte heller lågbudget som fään. Ser ut som någon slags originaldämpare men aah, frågan är ju vart i helsike den har hört hemma? :)

Identifieringen blir mycket lättare om du mäter kolvstångens och cylinderrörets diameter samt lager / bussningar i respektive ände. Är det millimeter eller tum...?

Jag har sett billiga stötdämpare från både Penske och Progressive Suspension som använder en ändögla liknande den i första bilden. Att den övre lagerhållaren är svetsad på cylinderhuvud / cylinderrör antyder att det rör sig om en relativt billig modell, kanske ursprungligen byggd för bil.

Absolut!
Ska se om ajg kan hitta filmen igen.

Tror det va typ Sportbike track gear eller typ Revzilla som lagt upp filmer...
Ska undersöka och se om jag hittar den :)

Edit: Nästan 100% på att de hade röda fjädrar också!

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...