Ide å tanka 98??

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Ort
I Verkligheten, Falun
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Är det egentligen nån ide att tanka 98 oktanigt i en liten 125, blir det nån märkbar skillnad??
Förra ägarn till min pärla tankade 98, gör det nånting om jag börjar tanka 95 istället. Det finns ju alltid nån jeepdunk här hemma med lite soppa som man kan pytsa i tanken ifrån, men det är ju 95.
Gör det nåt om man växlar mellan 95 och 98 lite då å då?
Gör det nåt om man blandar lite 98 och 95 i tanken?

Kanske dumma frågor, men "better safe then sorry" :tummenupp
 
TZR motorerna har inte så stort effektuttag och är vad jag förstått ena riktiga slitvargar... Du kan lugnt tanka 95... Man känner ingen effektskillnad.
Dock så tankar jag själv bara 98, men det är en psykiskt fråga.... ;)
 
vissa påstår att motorn kör in sig efter en viss bensin och att man bör hålla sig till samma. Tror ärligt talat inte det har någon betydelse. Rent effektmässigt så inehåller 95 oktanig bensin mer energi vilket ger mer effekt. 98 har mer oktanhöjande ämnen än 95 och är på så vis finare men samtidigt mindre effektrik. I en högt trimmad motor med högt effektutag använder man högre oktanhalter för att undvika spikningar då man vill bevara motorn från skador men på en standard hoj har det ingen betydelse. Som sagt mer effekt med 95 oktanig och det går alldeles lika bra. I bilar finns knackningssensorer som känner av när motorn börjar spika och där kan tändningen ställas anpassat till vilken soppa man använder och därför kan man få ut högre effekt med 98 oktanig men på en gammal motorcyckel med förgasarmotor så förlorar du bara pengar på att köra 98. Motorn mår å andra sidan lite bättre av 98.
Shabla bla bla..
 
philsson skrev:
vissa påstår att motorn kör in sig efter en viss bensin och att man bör hålla sig till samma. Tror ärligt talat inte det har någon betydelse. Rent effektmässigt så inehåller 95 oktanig bensin mer energi vilket ger mer effekt. 98 har mer oktanhöjande ämnen än 95 och är på så vis finare men samtidigt mindre effektrik. I en högt trimmad motor med högt effektutag använder man högre oktanhalter för att undvika spikningar då man vill bevara motorn från skador men på en standard hoj har det ingen betydelse. Som sagt mer effekt med 95 oktanig och det går alldeles lika bra. I bilar finns knackningssensorer som känner av när motorn börjar spika och där kan tändningen ställas anpassat till vilken soppa man använder och därför kan man få ut högre effekt med 98 oktanig men på en gammal motorcyckel med förgasarmotor så förlorar du bara pengar på att köra 98. Motorn mår å andra sidan lite bättre av 98.
Shabla bla bla..
Hur mycket av det skrev du själv? Copy/paste eller? :rolleyes:

TZR är byggd för 95 oktan. :mattias
Håller gör de också. :brynad
 
Solid snake skrev:
Hur mycket av det skrev du själv? Copy/paste eller? :rolleyes:

TZR är byggd för 95 oktan. :mattias
Håller gör de också. :brynad
varför skulle jag inte skrivit det själv. Har man läst det en gång så kan man det. Sen vet jag inte hur svårt du har för att ta in information :hihi
No offence.. du äger solid.. :pannkyss
 
philsson skrev:
varför skulle jag inte skrivit det själv. Har man läst det en gång så kan man det. Sen vet jag inte hur svårt du har för att ta in information :hihi
No offence.. du äger solid.. :pannkyss
I know, det där lärde man ju sig när man var typ 15 eller nåt.

Du är så soet! *PöEsZ!* :pannkyss
 
solidsnake in da house:
TZR är byggd för 95 oktan.

Visst är den det men den är inte byggd för att gå på den 95 octan med upp emot 15% etanol som nästa alla mackar i Sverige säljer idag. Vi har sett massor av problem på små motorer typ moped, 125cc, 4-hjulingar att dom blir svårstartade och går allmänt sunkigt, vid byte till 98 octan (som inte har etanol tillsatt) så startar dom bums och går mycket bättre. Ytterligare ett problem med etanol blandad 95 octan är att den blir "färskvara", om soppan får stå ett tag så delar den på sig, lättflytande etanol på topp och något som inte rikgtigt är soppa på botten, blandar man desutom i 2-taktsolja blir det som honung i botten, inget som en motor mår så värst bra av, tyvärr hjälper det inte att skaka hoj eller dunk....

Kör själv allt från grästrimmer till moppar & hojar endast på 98 octan (vissa blir bortskämmda med VP Race soppa) och både gräsklippare & trimmer startar på första rycket och går fint...

Så frågar du mig som Aprilia handlare så säger jag: Kör bara på 98 octan!! Sen vad du gör är upp till dig....

DP says: Trist att rycka i snören & trampa på kickar....
 
Jag kör iaf 95a och min startar alltid på första kicken. :hihi
 
skulle vilja säga tvärt om. 95 borde vara en färskvara då "alla" tankar 95 i princip. 98 som inte är lika populärt pga priset ligger och bildar kondens mm i tankarna. Detdär med etanol i bensinen måste skilja sig från mack till mack. Vem säger att inte 98 oktanig skulle innehålla etanol?. Eller var har du fått det ifrån i vicket fall. :confused:
 
phillson in da house:
Vem säger att inte 98 oktanig skulle innehålla etanol?. Eller var har du fått det ifrån i vicket fall.

Dels så har alla bensinbolagen den infon, dels så kommer det från i princip alla importörer av MC & Moped (som vi handlar med) och på ett flertal besinstationer så står det hur hög % inblandning av etanol det är i deras 95 octan och av någon anledning så blandas det bara i 95 octan.....

Det där med din hypotes om 95 v 98 som ligger i tankarna får du stå för....

Som jag sagt tidigare, åk på det du tycker funkar bäst!!! Vi rekommenderar bara 98 octan för att det har visat sig att funka bra och skapar mindre jobb för oss i vekstaden....

DP says: Etanol = Sprit, Sprit ska drickas!!!!!
 
DP skrev:
phillson in da house:
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl




Padde in da house: Förövrigt, Jag tankar alltid 95, har fungerat bra på alla crossar, moppar och 125or jag haft hittentils.

Edit: Skulle inte shell släppa nått sånt über bränsle elr det har dom redan gjort? Förmoligen bara högre oktan men det var ju mycket reklam om det.
 
Last edited:
DP skrev:
phillson in da house:
Vem säger att inte 98 oktanig skulle innehålla etanol?. Eller var har du fått det ifrån i vicket fall.

Dels så har alla bensinbolagen den infon, dels så kommer det från i princip alla importörer av MC & Moped (som vi handlar med) och på ett flertal besinstationer så står det hur hög % inblandning av etanol det är i deras 95 octan och av någon anledning så blandas det bara i 95 octan.....

Det där med din hypotes om 95 v 98 som ligger i tankarna får du stå för....

Som jag sagt tidigare, åk på det du tycker funkar bäst!!! Vi rekommenderar bara 98 octan för att det har visat sig att funka bra och skapar mindre jobb för oss i vekstaden....

DP says: Etanol = Sprit, Sprit ska drickas!!!!!


menade inte att 98 innehöll etanol. Frågade "varför kan inte 98 också innehålla etanol likaså?".

Sen att jag ifrågasätter dig det kallas för att vara källkritiskt och det måste man vara många ggr tyvär. därför jag ville ha en lite bättre förklaring och grund till det du sa. :tummenupp
 
Padde skrev:
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl




Padde in da house: Förövrigt, Jag tankar alltid 95, har fungerat bra på alla crossar, moppar och 125or jag haft hittentils.

Edit: Skulle inte shell släppa nått sånt über bränsle elr det har dom redan gjort? Förmoligen bara högre oktan men det var ju mycket reklam om det.



Menar du V-power? 99-oktan... Luktar skit när man kör på den, testade i min hoj en gång.. :7peta
 
Jag tankade alltid 98, så en dag kom jag till en mack som bara hade 95 så de fanns inte så mycket att välja på... och så skar säveln! :huvet
Inte för att jag tror att det var det de berodde på, men alldrig mer 95... :tungan
 
DP skrev:
1743123 solidsnake in da house:
TZR är byggd för 95 oktan.

Visst är den det men den är inte byggd för att gå på den 95 octan med upp emot 15% etanol som nästa alla mackar i Sverige säljer idag. Vi har sett massor av problem på små motorer typ moped, 125cc, 4-hjulingar att dom blir svårstartade och går allmänt sunkigt, vid byte till 98 octan (som inte har etanol tillsatt) så startar dom bums och går mycket bättre. Ytterligare ett problem med etanol blandad 95 octan är att den blir "färskvara", om soppan får stå ett tag så delar den på sig, lättflytande etanol på topp och något som inte rikgtigt är soppa på botten, blandar man desutom i 2-taktsolja blir det som honung i botten, inget som en motor mår så värst bra av, tyvärr hjälper det inte att skaka hoj eller dunk....

Kör själv allt från grästrimmer till moppar & hojar endast på 98 octan (vissa blir bortskämmda med VP Race soppa) och både gräsklippare & trimmer startar på första rycket och går fint...

Så frågar du mig som Aprilia handlare så säger jag: Kör bara på 98 octan!! Sen vad du gör är upp till dig....

DP says: Trist att rycka i snören & trampa på kickar....



Ingen mack i Sverige blandar i mer än 5% etanol i bensinen
dom säljer, att blanda i mer är förbjudet pga av EU-regler.

Sen går motorer bättre med någon procent etanol i bränslet,
då etanol är mycket syrerikt blir det en bättre förbränning av bränslet.
 
Farmarn skrev:
2191908 Ingen mack i Sverige blandar i mer än 5% etanol i bensinen
dom säljer, att blanda i mer är förbjudet pga av EU-regler.

Sen går motorer bättre med någon procent etanol i bränslet,
då etanol är mycket syrerikt blir det en bättre förbränning av bränslet.

tur att du nämde det i en 6 månader gammal tråd :tummenupp
 
philsson skrev:
1743185 skulle vilja säga tvärt om. 95 borde vara en färskvara då "alla" tankar 95 i princip. 98 som inte är lika populärt pga priset ligger och bildar kondens mm i tankarna. Detdär med etanol i bensinen måste skilja sig från mack till mack. Vem säger att inte 98 oktanig skulle innehålla etanol?. Eller var har du fått det ifrån i vicket fall. :confused:


Hmm..tjaaa det är iallfal ny bensin i 98a pumparna minst 1 gång i veckan..såå så "gammal" hinner den nog inte bli..
 
Nyheter
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Back
Top