Idag provkörde jag en R1 2009..

Bavarac

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Ducati 1098s -08
...och jag blev kär!!Det är fanimej bästa hojen jag någonsin kört!!Funderar starkt på att köpa en sån nu,dock fanns det några saker som irriterade mig på den och hoppas att jag kan få några svar från r1 ägare.Det första är att hojen hoppar när man ska köra igång vid lite gas liknande en v-twin,och att de rasslar så jävla mycket vid koppling korgen.Jag provade två olika cyklar den ena kändes mycket svampigare än den andra kanske mjuk inställd fjädring,svårt att ställa till standard??Iaf skit grym hoj:tummenupp

Tyckte precis som du att den vart väldigt ryckig, speciellt om man kör sakta igenom rondeller eller svänger in på smågator osv.
Drevade ner min en tand fram och nu älskar jag hojen.
Dock får man jobba lite mer på kopplingen än på dom gammla rettorna men man vänjer sig snabbt
Vad gällande fjädringen så har ja min på fabriks inställning fortfarande då jag endast kört gata med den så har jag ej kännt av behovet att ändra på fjädringen

Om du klagar på ryckigheten och ljudet från kopplingskorgen vill jag inte veta vad du tyckte om din ducce :va

Det är mycket värre med duccen,men det är inget jag förväntade mig från en japs rad fyra

Har du kört nån annan japan räser av mdoernt snitt ?

Japp,zx10 09,cbr 1000rr 08,r1-08,gsxr 1000 K8 K9mm,det är något specielt med den här hojen

Tyckte precis som du att den vart väldigt ryckig, speciellt om man kör sakta igenom rondeller eller svänger in på smågator osv.
Drevade ner min en tand fram och nu älskar jag hojen.
Dock får man jobba lite mer på kopplingen än på dom gammla rettorna men man vänjer sig snabbt
Vad gällande fjädringen så har ja min på fabriks inställning fortfarande då jag endast kört gata med den så har jag ej kännt av behovet att ändra på fjädringen

Hur är det med rasslandet??

Last edited:
Den klart underbaraste hoj jag ägt.
Min är ny för säsongen och den rasslar fan inte. Men däremot, precis som nån annan sa, så får man jobba lite mer med kopplingen vid krypkörning.

Kul! Man kanske ska testa en. Tycker bara den ser stor/bred/osmidig ut....

Inget "rassel" på min heller.

Så du säger att den är lika tyst som en 07/08 modell?Jag lyssnade på två stycken och de lät lika,specielt när de är varma

Finns det några barnsjukdomar med denna modell?Någon som har rasat sin motor??

Last edited:
Testade en R1 -09 förra året och enda jag märkte var att motorn blev väldigt varm mot knäna/låren. Såpass varm att man undrade "va fan, ska det va så?". I övrigt en kalashoj! Störtskön på landsväg! Hur den är på bana har jag ingen aning om.

Någon som kan förklara enklast hur man sätter fjädringen tillbaks till standard?

Det står i instruktionsboken hur många "klick" kompression, förspänning och retur skall ställas in med fram & bak. Bara att kika där & börja skruva!:tummenupp

Så du säger att den är lika tyst som en 07/08 modell?Jag lyssnade på två stycken och de lät lika,specielt när de är varma

Finns det några barnsjukdomar med denna modell?Någon som har rasat sin motor??

Japp, det var nyligen en kille här på SH som fick motorras på sin hoj. EN 09:a vill jag minnas. Jag tippar på att det är otillräcklig smörjning i form av trånga oljehål i vevaxeln. Samma barnsjukdom som en del -07:or led av.

Last edited:
Det står i instruktionsboken hur många "klick" kompression, förspänning och retur skall ställas in med fram & bak. Bara att kika där & börja skruva!:tummenupp

Japp, det var nyligen en kille här på SH som fick motorras på sin hoj. EN 09:a vill jag minnas. Jag tippar på att det är otillräcklig smörjning i form av trånga oljehål i vevaxeln. Samma barnsjukdom som en del -07:or led av.

Ja jag håller o läser den just nu men den är på engleska och jag fattar inte riktigt.Vilka vertyg ska man använda och det står inte tydligt vilken skruv man ska snurra:confused:

Jorå, R1 09 är en fin hoj men skulle aldrig överväga att byta bort 1098n mot en. Problemet förutom hög 1a är att framgaffeln är a´la cykelpump och håller inte spåret alls. Det skulle säkert gå att få till den rejält men det kostar kan jag säga, undersökte det hela noga men köpte en annan hoj istället. Vibrationer är nåt som den också är drabbad av, vissa vibrerade hysteriskt under 6000, men väldigt ojämna ex verkar det som.

Som ren landsvägshoj och även på längre sträckor är den dock kanon, körde nästan 1000 mil med min så jag har ju lite erfarenhet av dom iaf.

R1 09

Inget rassel på min,vibrerar inte heller.Mycket nöjd:tummenupp
Har kört 1000 mil med 09,och 4000 mil med 08:banana
Under bara hojar båda två,men kanske en liten fördel till :va09

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär