Idag monterade jag en .......

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Såld ZX9R
Cyckeldator på hojen!

Faan vilken glädjemätare det måste vara på kawan!!! 240 på hojmätaren så visade cyckeldatorn 220!! Ni andra som kör med cyckeldator har ni samma erfarenhet?? Skall testa lite snabbare imorgon så får vi se. Men upp till 110 så var det ganska exakt! 2kmh + på hojjen!

JB

Last edited:
Hur vet du att din cykeldator visar +-0 kilometer fel? Den kan ju (ända tills du har kontrollerat den mot en laser) visa fel den med? Eller?

//jaG

Jas-95 skrev:
Cyckeldator på hojen!

Faan vilken glädjemätare det måste vara på kawan!!! 240 på hojmätaren så visade cyckeldatorn 220!! Ni andra som kör med cyckeldator har ni samma erfarenhet?? Skall testa lite snabbare imorgon så får vi se. Men upp till 110 så var det ganska exakt! 2kmh + på hojjen!

JB

Men man får inte köra snabbare än 110 iaf så då spelar det ingen roll ju :7peta
Förresten, skulle du ha powerdäcket ?? annars kan nån annan ta det

Wiseguy: va det dig jag träffade uppe i rosersberg för några dagar sen, det va nån med R1 fighter som lattjade där..

MD skrev:
Wiseguy: va det dig jag träffade uppe i rosersberg för några dagar sen, det va nån med R1 fighter som lattjade där..

Några dagar sen...Tror inte det...Såvida det inte var mer än 1 1/2 vecka sen.
Just nu står hojen obrukbar i garaget. Jag inväntar lite prylar från Mc Varuhuset till min koppling.

Wiseguy skrev:
Några dagar sen...Tror inte det...Såvida det inte var mer än 1 1/2 vecka sen.
Just nu står hojen obrukbar i garaget. Jag inväntar lite prylar från Mc Varuhuset till min koppling.

ok, det va nu i veckan iaf.. en blå r1fighter va det iaf som hade sällskap med nån svart streetfighter..

Lycka till med skruvandet

Min är röd/vit. Så det var nog inte jag.

Bara för att förstöra cykeldatortråden lite mera så lägger jag in en bild på hojen. :slicka
image4.jpg

Och nu åter till ämnet cykeldatorer...

ibland behövs verkligen cykeldatorn...
Min CBR 600 är så nerdrevad för bana, så när cykeldatorn visar 100kmh, visar min hastighetsmätare 135kmh :3freak

Vart tog vägen vägen?

Hur kommer det sig att hastighetsmätarna inte visar rätt hastighet? Glädjemätare på 5km/h kan jag förstå. Men 10-20 km och mer är ju ganska sjukt tycker jag.

Vart tar hastigheten vägen? är den ute på en åker och åker? (söndagshumor) :fyllisar

Någon som har något bra svar på detta?

Ljungqvist skrev:
Hur kommer det sig att hastighetsmätarna inte visar rätt hastighet? Glädjemätare på 5km/h kan jag förstå. Men 10-20 km och mer är ju ganska sjukt tycker jag.
Felvisningen i lägre hastigheter är väl till för att mätarna inte skall visa för lite.
Visar mätaren för lite så blir det ju problem med myndigheterna. Visar den för mycket så är det ett mindre problem så att säga.

Visar mätaren +5 km/h i 50km/h så blir ju felvisningen större ju högre hastighet man har.
Som exempel:
5+ i 50km/h
10+ i 100km/h
15+ i 150km/h
20+ i 200km/h
osv..

Catman skrev:
ibland behövs verkligen cykeldatorn...
Min CBR 600 är så nerdrevad för bana, så när cykeldatorn visar 100kmh, visar min hastighetsmätare 135kmh :3freak

Jobbigt att ha mätaren på växellådan.... På min Ducce så sitter den på framhjulet o stämmer nästan..... 110 på datorn blev 115 på mätarn.... O sen kan man dreva som man vill.... Det spelar ju ingen roll.... Borde kanske sätta en dator på racehojjen.... den e ju oxå drevad.... o hastighetsmätaren e inte ens inkopplad..... Mätaren står på 0 mil trots 3 år på bana :)

*

Samma fenomen.
Har monterat på en Sigma BC 1200
Där är lite fördröjning på cykeldatan oxå.
Var uppe i 256 km/h enligt hojens mätare och max hastigheten på cykeldatan blev 235 km/h.
Kör jag ca 50-51 km/h enligt cykeldatan vissar hoj mätaren ca 54-56 km/h.
90-91 km/h enligt cykeldatan,hoj mätaren 104-105 ca.
Kör jag ca 120 km/h enligt hoj mätaren vissar cykeldatan ca 110 km/h
Det är bara ca siffror,slår +/- på nån enstaka km på det jag uppgav.

Avståndet stämmer rätt hyfsat när jag var ute på en liten sväng,hojmätaren 14,4 mil , cykeldatan 14,78 mil.

Det är väl så att man kalibrerar hastighetsmätaren på vissa bestämda hastigheter samt att det finns bestämmelser på att den INTE får visa för lite vid dessa. Så med lite marginal på de punkterna så kan det nog skena iväg ordentligt när man kommer upp i fart gissar jag på... :va

Att den inte visar rätt när den e omdrevad är väl rätt uppenbart dock... :)

Uppe i höga hastigheter kan man nog oftast vänta sig att hojen mätare visar väldigt mycket fel. Då tror jag mer på cykeldatorn.

exakt - en hastighetsmätare får ALDRIG visa för lite och därför tillverkas mätarna så de alltid visar för mycket.
Det är ju dessutom vid de låga hastigheterna som det är viktigast att mätaren inte visar för lite...

UrbanTiger skrev:
Det får väl vara max felvisning på hastighetsmätaren med +/- 10% när man ska typa ett fordon om jag inte har helt fel. Detta utnyttjas till 100% av MC-tillverkare för att det ska se ut som om deras är snabbast.
Det är helt kocko för som kund vill man ju ha en ärlig mätare tycker i alla fall jag.

+/-?? Näää, tillverkarna brukar medvetet lägga den ca 10% över verklig fart pga de enligt lag inte får visa för lite. De skulle nog gärna göra dem "ärliga" om inte det kravet fanns.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park