Idag kom brev med info om höjd a-kassa.

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Vad härligt, 251:- + 117 = 368:-/mån för akassan. Fan vad billigt!
Undra när brevet med info om hur mycket skattesänkningen på inkomsten kommer? 2008? Och undra hur mycket den blir? Men mest intressant, kommer jag som student få ut mera bidrag för att kompensera detta? :va

Nja jag tror faktiskt att alla som rösta på blått har blivit lite överkörda. Detta sagt med risken att bli överkörd men som en en fjortis skulle sagt "det är ju ett frittland". :tungan

dsundelin skrev:
2661401 Vad härligt, 251:- + 117 = 368:-/mån för akassan. Fan vad billigt!
Undra när brevet med info om hur mycket skattesänkningen på inkomsten kommer? 2008? Och undra hur mycket den blir? Men mest intressant, kommer jag som student få ut mera bidrag för att kompensera detta? :va

Nja jag tror faktiskt att alla som rösta på blått har blivit lite överkörda. Detta sagt med risken att bli överkörd men som en en fjortis skulle sagt "det är ju ett frittland". :tungan

Jag förstår ganska exakt ingenting av vad du skriver. Kan du överätta till svenska?

dsundelin skrev:

Äsch, 368kr är nästan gratis.
Du kommer att vara nöjd om/den dagen du själv måste utnyttja A-kassan.

Det är ju rätt märkligt att de gjorde den obligatorisk, är det inte det borgarna alltid anklagar Packet för - att smyginföra skatter och kalla dem något annat?

Höjningen ser jag fram emot däremot, det skapar utrymme att sänka skatt.

Biturbo skrev:
2661403 Jag förstår ganska exakt ingenting av vad du skriver. Kan du överätta till svenska?
En vild gissning, men uttrycks inte en skepsis mot att blå politik skulle gynna den gemenes privatekonomi :rolleyes:

Det mest upprörande är anti-/socialdemokraterna som nu försöker sabotera det majoriteten av folket valt. Vi visste att a-kassan skulle sänkas, att avdragsrätten skulle tas bort, att avgiften skulle höjas - och ja, tro det eller ej, majoriteten valde detta. Frivilligt.
Snacka om bristande respekt för demokrati.

mb skrev:
2661408 En vild gissning, men uttrycks inte en skepsis mot att blå politik skulle gynna den gemenes privatekonomi :rolleyes:

Jo att hans föräldrar är sossar har jag redan listat ut.. Men jag är nog för trött för att ha någon läsförståelse ännu. Jag får återkomma när jag druckit morgonkaffet.

dsundelin skrev:

Att di blåa är lika stora lögnare och tjuvar som di röe förvånar väl ingen. edit/skillnaden är väl bara VEM man stjäl ifrån och ljuger mest för/

Vänta bara tills de lyckats privatisera trafikförsäkringen också. Då kommer vi få se på skattesänkningar!!! :näsblod

Men en sak slår mig.... VARFÖR ska en student vara med i a-kassan? Borde inte pensionärerna vara med också då??

Last edited:
korvgubbe skrev:
2661433 Menar du på allvar att man ska sympatisera med varje punkt i ett partiprogram i.o.m att man lägger sin röst på partiet? :va

List?
Jag pratar om vad regeringens motståndare på Norrmalm försöker göra, trots att de accepterat vårat styrelseskick. Respektlöst.
List!

Markus skrev:
2661447 List?
Jag pratar om vad regeringens motståndare på Norrmalm försöker göra, trots att de accepterat vårat styrelseskick. Respektlöst.
List!

Så oppositionen skall skita i sina demokratiska rättigheter och sitta tysta och snälla i fyra år(minus några månader) tills det är väl på nytt?

...eller kan man se det som en demokratisk rättighet att demonstrera och försöka påverka oppinionen och på så sätt kunna ändra lagda förslag?!

Fru LO (Wanja Lundby Wedin) är en stark sympatisör för det styrelsesätt den demokrati vi har i Sverige (inte). "Wanja Lundby-Wedin var "rosenrasande" och hon varnade regeringen för att fullfölja sitt a-kasseförslag.
- Försök inte ta strid med världens starkaste fackföreningsrörelse, sade hon."
Sen att det faktiskt var folket som valde de blå (och jag kan garantera att nästan samtliga röstande väljer lägga sin röst på det parti som sammanfaller bäst med sina egna åsikter och inte med det parti som har snyggast partifärg).

Och funkar inte namninsammling så fungerar kanske förföljelse på äkta sovjetiskt manér. "Wanja Lundby-Wedin lovade att riksdagsledamöterna ska få det hett om öronen när de handlar på Konusm eller hämtar på dagis"

Citat från http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=597464

Hänger detta ihop med att jag fick stå o vänta i stan med bilen i typ 10 min för några jävla pack skulle vandra omkring med LO-plakat på BILVÄGAR?

FreddaAbborre skrev:
2661470Och funkar inte namninsammling så fungerar kanske förföljelse på äkta sovjetiskt manér. "Wanja Lundby-Wedin lovade att riksdagsledamöterna ska få det hett om öronen när de handlar på Konusm eller hämtar på dagis"

Så länge det är lagligt får man försöka påverka politiken bäst man vill. Demokrati och yttrandefrihet ni vet.

korvgubbe skrev:
2661464 Så oppositionen skall skita i sina demokratiska rättigheter och sitta tysta och snälla i fyra år(minus några månader) tills det är väl på nytt?

...eller kan man se det som en demokratisk rättighet att demonstrera och försöka påverka oppinionen och på så sätt kunna ändra lagda förslag?!
Det är inte bara deras rättighet att aktivt bedriva opinionsarbete - det är deras skyldighet. (Dagens klyscha:D)
Jag tycker dock deras sätt att försöka sabotera har väldigt lite med opinionsarbete att göra.
Men att de ska påverka opinionen för att på så sätt ändra beslut tycker jag låter konstigt, vi har en ordning som säger att vi vart fjärde år väljer våra ledamöter som bestämmer åt oss. Sedan kan de ju försöka få folk att gå från smådumma till korkade (moderat->sosse) men de ska inte försöka sabotera riksdagens arbete.
Så tycker jag. :hej

korvgubbe skrev:
2661482 Menar du då på allvar att alla som röstade blått även stödjer förändringarna i A-kassan?

Om du är en av dem som inte gör det vore det kul att höra hur du resonerar eftersom det här är i stort sett det enda denna misslyckade kryptokommunistregering lyckats åstadkomma.

korvgubbe skrev:
2661482 Menar du då på allvar att alla som röstade blått även stödjer förändringarna i A-kassan?

Nej det tror jag inte heller. Vad jag menar är att man inte det då inte kan vara den största stötestenen eller något man lägger så stor vikt i.

Last edited:
FreddaAbborre skrev:
2661508 Nej det tror jag inte heller. Vad jag menar är att man inte det då inte kan vara den största stötestenen eller något man lägger så stor vikt i.

Kan det inte?! Man kan väl tycka att just a-kassan är oerhört viktig att bevara som den är även om man sympatiserar med alliansen f.ö. och därför lagt sin röst där.

Personligen är jag inte så oerhört engagerad så jag ser ingen anledning att säga vare sig bu eller bä innan jag vet hur resten av budgetförslagen ser ut.

Markus skrev:
2661502 Om du är en av dem som inte gör det ....

Se mitt svar ovan..

Last edited:
Biturbo skrev:
2661403 Jag förstår ganska exakt ingenting av vad du skriver. Kan du överätta till svenska?

Vad är det du inte förstår? Ska jag skriva med vattenfärg och måla bilder så du fattar?
Kan försöka mig på en förenkling bara för din skull.
Idag fick jag ett brev hem ifrån facket. I brev stod det att en höjning av akassa-avgiften kommer ske med 251svenska kronor per månad. Sedan är frågan när man kommer att få se sin sänkning på inkomst skatten för att kompensera detta. Hoppas du förstod bättre nu.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra