Idag höll det på att gå illa.

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Ni från Stockholm kan ju bulten... Jag hade sambon bakpå, och körde i riktning mot Tungelsta. I den där sköna svackan efter B&B så laddar jag på lite uppför backen, kommer över krönet och in i högerkurvan där det äntligen blir fri sikt...

Där möter vi en tokfan i i mörkgrå BMW som kör om en annan bil mitt i kurvan, han tappar kontrollen och får sladd, och jag ser sidan av hans bil komma emot oss medan jag grisnitar och styr i riktning mot diket. BMW-nissen får retursladd och lyckas på något wobblande sätt få tillbaka kontrollen och passerar oss precis. :gnissla

Två saker ekar i skallen när vi står där på vägen och inser att allt faktiskt gick bra med både oss och hojen;

Det ena är att vi egentligen var helt chanslösa, vi hade bara turen och marginalerna på vår sida. Hade killen sladdat vidare hade han rammat oss med en bredsida.

Det andra är att jag kommer att tänka på BMW's reklam med frasen "...bakhjulsdriftens alla fördelar..." Jojo, visst är det kul med bakhjulsdrift, men till bakhjulsdrift behövs det karlar och inte tomma byxor!

Ta det lugnt på vägarna mina vänner, och se till att behålla marginalerna, vilket jag lyckligtvis gjorde vid det här tillfället... Andra gör också misstag.

EDIT: Korrigerade en otydlighet

Last edited:
Jäklar, skönt att det gick bra för er!
Synd på hojen och speciellt i början av säsongen också...

Jag var ute idag och lyckades tappa både mobil och plånbok och snusdosa på vägen, borta! (hade glömt stänga blixtlåset på fickan :dummer)

Jag råkade ut för en käck kille idag på random liten 90-väg. Han skulle köra om en cyklist och gick över med hela bilen i mitt körfält precis som det hade blivit vänstertrafik igen. Jag fick snällt styra ut i den lilla grusremsan mellan asfalt och dike för att inte bli en fet ful kylarprydnad.
Tror jag spottade och svor i hjälmen två mil efter den incidenten. Kryllar av maddafakkas därute.
Be safe ppl.

Skönt att det gick bra för er, minns ifjol då jag var nära till att få en massa kon-delar på mig eftersom en bil som kom i andra riktningen, inte såg att det var vägarbete, och plogade rakt in i avspärrningen :crash en bit träffade faktiskt sambons hoj (han var bakom mig) men det var plast och gjorde ingen skada som tur var.

Grattis till en ny chans. Passa på att njuta om du inte gjorde det innan :)

Bulten är en av de vägar där jag kör absolut lugnast, i synnerhet genom skymda partier. Just för att på den vägen kan man möta vad som helst, hursomhelst och i vilken körbana som helst. Plus grus som dessa ingenjörer dragit upp på vägen när de genar så mycket det går med allt från porschar till zatzybilar. Fy satan för sånt slödder.

Last edited:
Undviker allt som har med Bulten att göra. Varför utsätta sig för allt skit som finns där, inklusive ockerpris på fikat?

Här är väl ett grattis på sin plats. Ja, för att blockmongot lyckades få bilskrället ur vägen då... Efter att blockmongot själv varit dum i huvudet och ställt till det.

Otrolig tur i oturen! Skönt att ni klarade er helskinnade. Nu när säsongspremiären närmar sig för egen del så ekar en bekants tips tydligt i bakhuvudet: utgå från att alla andra på vägarna är ute för att ta livet av dig. Det är som ni säger, ta det varsamt och kör defensivt.

Tur att du klarade dig, jag har själv varit i samma sits och tackat högre makter för att jag satt på en smal hoj och inte i min bil, för den hade inte fått plats mellan mötande och terrängen :tummenupp

Men samtidigt känner jag en viss vi-och-dom-känsla här, nu var det en bilist som var dum, men samtidigt är väl bulten den väg i Sverige det händer flest MC-olyckor på, och det är väl när det snöar, och kanske regnar, som man inte möter hojar på fel sida i var och varannan kurva... :rolleyes: Jag håller med Jörgen, det finns både bättre och hälsosammare vägar att rasta moppen på :fakta

Undviker allt som har med Bulten att göra. Varför utsätta sig för allt skit som finns där, inklusive ockerpris på fikat?
Bulten är väl så 90-tal, egentligen?

Allt var bättre förr och ju förr dess bättre. F-n det är bara därför förmodligen så 80-tal, egentligen? Suck.
Men annars så håller jag nog med...

Men samtidigt känner jag en viss vi-och-dom-känsla här, nu var det en bilist som var dum, men samtidigt är väl bulten den väg i Sverige det händer flest MC-olyckor på, och det är väl när det snöar, och kanske regnar, som man inte möter hojar på fel sida i var och varannan kurva... :rolleyes: Jag håller med Jörgen, det finns både bättre och hälsosammare vägar att rasta moppen på :fakta

Jo, så är det, det är lätt att börja med "vi-och-dom". Precis som du säger så har jag ju även mött motorcyklister som gjort mer eller mindre udda spårval eller ansett att kontroll på hojen är onödigt.

Det enda som egentligen skiljer i den situationen är att det finns lite mer plats på vägen då, men är olyckan framme så är den.

Så som ni beskriver bulten skulle man ju aldrig våga köra där! haha

Det kan faktiskt vara allmänt ohälsosamt att köra den vägen. Den är smockfull med folk som kör över sin förmåga, skär blinda kurvor i dubbla hastigheten, boende som aktivt försöker blockera fulkörningar med sina bilar, lastbilar som spiller drivor med grus i alla kurvorna, och dessutom genar lite här och där i de skarpa kurvorna... Det är inte för skojs skull det är en av väldigt få vägar i Sverige som begåvats med "Olycksdrabbad MC-väg"-skyltar.
Så, ska du köra där, gör det en regning tisdag när alla är på jobbet. :fakta :hihi

Just en fin vårdag när alla ska ut och åka både hoj och finbilar så är risken som störst att det smäller på just Bulten. Valde att inte åka alls igår just av den anledningen, sen är det många övermodiga piloter som är lite rostiga för att det inte har åkts sen förra året..

Skönt att trådskaparen kom undan med blotta förskräckelsen. Förhoppningsvis fick även bilföraren en tankeställare för livet.

Likt Jörgen brukar jag försöka ha extra stora marginaler på den typen av sträckor där jag vet att folk kör inspirerat. Man vet aldrig vad man möter i en skymd kurva. Man blir förundrad varje gång över hur lite marginaler folk har. Egot tar över omdömet. Kan bara sluta på ett sätt förr eller senare.

Tog själv ut bilen igår och körde en runda för att inspektera hur vägarna ser ut inför mc-säsongen. I nordvästra Skåne är det mindre grus än det brukar vara så här års. Det beror på den milda vintern här nere i söder. Det innebär dock inte att det är fritt fram. Jag tror vi kommer att få se en del oljegruslagningar på sina håll och kanter så ta det varsamt. Det är ju tråkigt om säsongen slutar innan den ens har börjat.

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...