Idag firas det INTE med tårta på antipiratbyrån!

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date

manneman

Guest
EU-domstolen har i dag meddelat sin dom i det viktiga upphovsrättsfallet SABAM mot Netlog. Domstolen konstaterar att det strider mot EU-lagen att tvinga internetleverantörer att övervaka och filtrera innehåll på nätet för att jaga fildelare. Domen innebär att upphovsrättsindustrins taktik att stämma internetleverantörer med syfte att stävja delning av kultur på nätet har havererat.

http://press.piratpartiet.se/2012/0...iratjakt-med-alla-medel-strider-mot-eu-lagen/

Underbart!

Laddar inte ner nåt men tycker det är bra att det inte gick igenom.Gillar inte Stasimetoder

en gopro fastlimmad i pannan med direktlänk till staten, det är det enda rätta det!!

inget åt någon!!

Ryktet säger att de laddar med tårta..

Lagändring öppnar för fildelarjakt
Polisen ska kunna begära ut abonnemangsuppgifter även när det gäller mindre brott, enligt ett nytt lagförslag. Det kan öppna för åtal mot personer som laddat ner en enda film.

– Rent praktiskt kommer vi inte behöva göra en bedömning av hur allvarligt det anmälda brottet är. Utan vi kan alltid vända oss till teleoperatörerna så fort det anmäls ett brott mot upphovsrättslagen och begära ut uppgifter om vem som står på abonnemanget, säger upphovsrättsåklagare Henrik Rasmusson till P3 Nyheter.

Syftet med lagändringen, som framgår av en proposition regeringen lämnat till riksdagen, är att komma åt brott som grooming, där vuxna tar kontakt med barn på nätet i sexuella syften. Groomingbrott ger ofta bötesstraff, vilket hittills inte varit nog för att polisen ska kunna begära att operatören berättar vem som står bakom ett visst ip-nummer. I dag krävs fängelse i straffskalan.

Men desutom kan alltså de som fildelat i mindre skala nu bli föremål för rättslig utredning.

– Det räcker ju att man har begått ett brott mot upphovsrättslagen, och det begår man ju även om man bara laddar hem en film från en källa som inte är lovlig. Då riskerar ju även de personerna att kontaktas av polis, bli förhörda, åtalade och dömda, säger Henrik Rasmusson till P3 Nyheter.

Mer från IDG-nätverket

Nu ska det bara bli ok att slanga soppa från grannens bil också, sen är vi i nirvana!

Om du kan slanga soppa ur min bil utan att det försvinner något ur min tank så är du välkommen, jag ställer ut en pall åt dig att sitta på...

Hmm?

Europeisk lagstiftning bör ju stå över den inhemska annars känns ju EU ganska meningslöst som institution.

Det gör det..

Enda "problemet" är att det fortfarande kräver prövning. Så för den som orkar dra det dit kommer det blir DYRT DYRT DYRT. Och tro inte att bolagen backar på att processa om det, för dem inte bara dyrt.

Om du kan slanga soppa ur min bil utan att det försvinner något ur min tank så är du välkommen, jag ställer ut en pall åt dig att sitta på...

:fakta

Hade människan suttit på en maskin som tillåter massduplicering av föremål utan att originalet går förlorat så hade den använts flitigt. Det hade nog till och med räknats som jävligt snålt att inte ge en kopia av sin lyxbil till grannen gratis om det nu hade kunnat ske gratis och utan att originalet tar skada. Hade vi kunnat framställa massor av mat bara genom att kopiera redan producerad mat hade vi kunnat mätta hela världen... Hade det varit fult eller fint? Bara en filosofisk tanke...

Säger ingenting om huruvida fildelning och piratkopiering är bra eller dåligt, men vrid och vänd lite på tanken att applicera det i verkliga livet...

Med en sån apparat är frågan om det som utvecklat bilarna inte hade behövt ersättning någon annan väg?
För vi vill väll ha även nya modeller?

Jag tycker inte det håller att varken bara vifta bort piratkopiering eller att likställa det med stöld.

Att höja straffen för grooming och därigenom lösa problemet är inte att tänka på förstås....

Skickat från mig med massor av kärlek

I mina ögon handlar denna dom om bra mycket mer än fildelning av upphovsrättsskyddat material.

I förlängningen handlar det om att internet är en miljö var man kan införskaffa okontrollerad information, dvs information som ingen har fabricerat för att passa sina egna syften utan att i precis som i denna diskussionen släppa fram allas åsikter i ett ocensurerat skick.
Därmed kan var och en bilda sin egen uppfattning om ett specifikt ämne utan att någon dirigerar vad man ska tycka vilket oftast är exemplet med t ex nyheterna på TV var man ena stunden kan diskutera greklands ekonomiska situation och i nästa andetag prata om de fattiga i Europa för att sedan i samma andetag fortsätta prata om Greklands ekonomi trots att de två ämnena inte var relaterade till varandra.
Men vad tänkte Svensson? -Nu blir det tufft sa Bill! -Bäst vi sparar pengarna sa Bull...

Ta diskussionen om Libyen, -Vad hände EGENTLIGEN?

Syrien, -Varför stoppar Kina och Ryssland -USA & Europa ifrån att gå in i landet och varför säger en sida en sak men den andra något annat, varför sägs det en version på TV4 och CNN men en helt annan på Al-Jazeera?

Är Iranska regeringen och allt folk där rakt igenom onda avarter som vill döda allt vad västerlänningar heter? Hur kommer det sig att Afrika drabbas hårdast när Iran inte får sälja soppa dit. Vad har Afrika med saken att göra?

Det är ett oerhört viktigt beslut som handlar om bra mycket mer än om man ska få tanka hem en sketen låt eller inte vilket många tycks missa i diskussionen.
Stängs nätet av idag så är vi tillbaka på 1800-talet var nyheterna berättas ur prästens sätt att se på saken, kyrkans makt dog med radio och TV och nu har mediabolagen tappat fotfästet i och med internet.
Kyrkan gillade det inte då och mediabolagen gillar det inte nu men tiderna förändras och vi med dem. Antingen accepterar man förändringen eller så gör man det inte, oavsett får man leva med konsekvenserna.

I mitt tycke har människor i internet skapat en utveckling som helt enkelt inte går att stoppa därför att ingen vill ha begränsningar, nuvarande utveckling blir svårstoppad och det är snarare att gripa efter halmstrån för mediabolagen och myndigheter det som sker nu. Man försöker stoppa det ostoppbara men det blir bara soppa av alltihop pga kulturella skillnader med olika sätt att se på lagstiftning.
Det spelar ingen roll hur mycket en regering försöker kontrollera och opponera sig mot folkets åsikter, de kan ändå inte stå emot folkmassan i långa loppet.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back