Idag förvärvade jag ett stycke svensk mc historia!

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Idag var jag och hämtade en hoj som är i ett fantastiskt skick för att vara 32 år.
En Husqvarna 420AXC (automat):banana

Köpte den av den första ägaren som i sin tur köpte den i Helsingborg 1984. Hojen är en 82:a.
Den har inte varit igång på över 20 år men startade direkt efter byte av stift.

Den har tyvärr stått i ett kallutrymme så en del korrision finns men den är verkligen i ett sagolikt skick. Gubben räknade ut att han hade kört ca 40-50 mil med den. Fram o tillbaka till brevlådan typ.

Den har varit reggad och är fortfarande aktiv i systemet även om den varit avställd sedan 1984 09. Så besiktiga tänkte jag göra samt byta transmissionolja men mer tror jag bara skulle fördärva värdet?

Här kommer ett gäng med bilder för intresserade.

Husqvarna 420 017.jpgHusqvarna 420 003.jpgHusqvarna 420 004.jpgHusqvarna 420 005.jpgHusqvarna 420 006.jpgHusqvarna 420 007.jpgHusqvarna 420 008.jpgHusqvarna 420 009.jpg
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Och fler bilder

Husqvarna 420 016.jpgHusqvarna 420 009.jpgHusqvarna 420 010.jpgHusqvarna 420 011.jpgHusqvarna 420 012.jpgHusqvarna 420 013.jpgHusqvarna 420 014.jpgHusqvarna 420 015.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Liadaner som jag har!
Låter fruktansvärt mycket och hopplös att köra lugnt med.
Älskar det!
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Cool, på med motardhjul och ett Akra direkt!!!

Skoja bara, var rädd om den.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Tack:tummenupp Vet inte ens hur mycket jag vågar pilla på den?

Men notera däcken som är ifrån 1982 med de små nubbarna kvar:hihi Snacka om bakelit:gnissla
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jävlar i min låda vad ballt, inte alls avis :tungan Den där får du allt bara finköra med till närmsta fik :tummenupp
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Såg den där på blocket, den e riktigt fin.
Stod typ säljes billigt kom med bud ?
Får man fråga vad du fick ge för den? Det är inte lätt att uppskatta värde på detta
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Gratulerar, vårda den ömt och sälj den aldrig! Jo, kanske till ett museum... :tummenupp
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hmm, ca 33 år sedan jag gick ur gymnasiet och där var en lite äldre grabb i min klass som precis hade införskaffat en Husqvarna 420AXC.Han var naturligtvis kung på mc parkeringen och jag lär aldrig glömma uppvärmingsproceduren av denna Husqvarna 420AXC som kall ville gå lite ojämnt innan den fick upp tempen och då lät som om man slängt in 50 kg spik genom en reamotor.Herregud, den hojen lär jag aldrig glömma så jag skäms inte ett dugg men måste erkänna att jag är djävligt avundsjuk på dig just nu. :crash

Vårda den ömt.Den är en av få toppar i Svensk mc historia.
 
Last edited:

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Såg den där på blocket, den e riktigt fin.
Stod typ säljes billigt kom med bud ?
Får man fråga vad du fick ge för den? Det är inte lätt att uppskatta värde på detta

Jag fick den så billigt att jag nästan skäms:) Jag fick den nästan för en tredjedel av högsta budet. För ägaren handlade det inte om pengarna utan att maskinen kom till ett gott hem:) Han var helt nerringd av potentiella köpare.
Hämtades mitt i ingenstans i det mörkaste av småland.. Härlig människa dock:tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Härligt, grattis! Många timmar på den gröna varianten... :)

Vad fyller du för olja? I de gröna hade vi hydraulolja i lådan, kopplingen gillade det bättre...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top