Idéer för en andrahoj till sommarstället

D_J

Specialmedlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
KTM 950 SM
Hej!

Dags att åka till Sverige till helgen, och tyvärr kan jag inte få med mig hojen. För bökigt att fixa släp och köra långsamt (140 mil enkel resa).

Det är nog bättre att köpa en billig hoj och ha stående i Sverige.

Men vad kan man köpa för kul för en billig peng? Jag vill ha idéer!

Är helnöjd med min X11, men en till sån är utanför budget.
Jag vill helst ha en lättare hoj att knöka/bära in i vedboden, för jag har inget riktigt garage i sommarstugan. Men det kanske iofs. går att hyra in sig nånstans om det skulle behövas.

Jag vill ha nåt som är kul att köra och låter skojigt.
Det kommer mest bli småturer, lite skjuts av barnen osv.

Jag vill egentligen ha nåt kul med rejäl motor, men samtidigt vore det lite smutt med nåt extremt lättkört. (Äldsta sonen är 15, och han kanske skulle vilja "övningsköra".)

Jag spånar på Supermotards, kanske en streetfighter, Dominator, Dr800, bobber... Nästan vad som helst, alltså.

Så vad har ni för förslag på skoj, skapligt pålitlig, och underhållsfri hoj under 20000?

En E-reggad hoj får bara köras på allmän väg på väg kortaste sträckan till och från arrangerad klubb träning.
Däremot så finns det ju en drös med landsvägsreggade enduros som man även kan trycka på motardsulor på.

En DRZ-400S är landsvägsreggad och får framföras på allmän väg, till skillnad mot en DRZ-400E. E-modellen har dock lite mer pulver då den har högre trimningsgrad men kräver därmed lite mer underhåll.

Jag skulle titta efter en lyftkyld 4t typ Honda XR 250,400,600(kan vara lite tung i skogen) eller Suzuki DR350 .
Samtliga av dessa är lätt körda & kräver minimalt med skruva .

Rätt!

De hojarna klarar en vinter i vedbon, ingen kylarvätska som fryser och inga plåttankar som rostar!

D_J, läs det här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?252641-Ni-med-stugmoppar&highlight=

Bra tips!
Givetvis ska hojen vara reggad, samt besiktad, påställd och försäkrad när jag använder den. När barnen åker bakpå mig så är allt som det ska. OM sonen tar en sväng så är det "bara" olovlig körning. (mycket mindre kriminellt än t.ex. att köra trimmad moppe som blir olovlig körning + framförande av oreggat fordon + framförande av oförsäkrat fordon......)

Det gör inte jättemycket om han åker fast heller. Eftersom vi inte bor i Sverige så kan inte Svenska myndigheter hindra honom från att ta riktigt körkort i vilket fall. :tummenupp

I vilket fall blir det nog inte så mycket körning för sonen, vi har sommarstället i ett samhälle. Om det blir nån körning blir det på en hage eller nåt, han får inte börja bland träden eller bland folk.

Kom på en annan sak.
Ha i tanke att dom flesta rena enduro hojar som är landsvägsreggade fortfarande måste servas som en enduro. T ex min husa 450fe är det olja och filter var femte timme och luftfilter efter varje körning. Kan bli smidigare att köpa en "landsvägscross" med lite mindre kubik och köpa ett par offroad sulor till den.

Kom på en annan sak.
Ha i tanke att dom flesta rena enduro hojar som är landsvägsreggade fortfarande måste servas som en enduro. T ex min husa 450fe är det olja och filter var femte timme och luftfilter efter varje körning. Kan bli smidigare att köpa en "landsvägscross" med lite mindre kubik och köpa ett par offroad sulor till den.
Bra tanke!
För mig är det viktigare att det är lättskött. Prestandan kommer 2:a för hojen jag kommer ha stående i vedboden största delen av året.

Jag tänkte andrahoj - då vill man kanske ha en slit och släng hoj och den är ju perfekt, billig osv. Man behöver helt enkelt inte oroa sig för den, samtidigt som skiten är säkert rolig att köra :tummenupp

Vet inte om det e bara jag som är känslig .
Såg inte först att grabben 15 år oxå skulle få leka med den på vägen , nyfiken på hur du prioriterar .
Att det är bättre att han kör en tung mc än en trimmad moppe , jag tänker mer på säkerheten & inte ifall han blir stoppad av tusse batong :confused:

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien