Icke flytande bromsskiva och ISR-ok

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2 röda och en gul
Till mitt MiniGP bygge hade jag tänkt använda ett flytande 2-kolvs Brembo-ok och original fast skiva. Nu visar det sig att det blir pyssel att få det att passa. Däremot passar mitt 6-kolvs ISR-ok perfekt...
Nu till frågan.
Flytande skiva, är det "bara" för att förhindra att skivan ska slå sig eller ska flytningen hjälpa till med centrering också? Vid korrekt centrerad skiva och friskt ok borde jag väl kunna använda ickeflytande skiva? Känns så....
12mm pump till ett ISR-6kolvs? Kan det funka? Rekommendationen är väl 14mm

Last edited:
Flytande skiva hade jag för mig var för att skivan ska kunna utvidga sig radiellt ”fritt”?
Flytande ok däremot är ju bara de ensidiga. Ett ok med kolvar på var sida om skivan anpassar ju sig av självt när du drar i bromshandtaget.

Är det 25 eller 30 mm kolvar i bromsoket ? Jag har en 14 mm pump till ett 30 mm OK och tycker det är en aning svampigt men låser hur lätt som helst med 1 finger. 12 mm pump blir nog väldigt svampigt.

Veckans overkill men jag gillar det....

Kombinationen icke flytande skiva och icke flytande ok kommer du att kröka tyvärr.

Vi får se hur länge det är rakt.... Eftersom det är lite overkill så kanske skivan överlever längre. Men snyggt är det :banana
isr.jpg

Last edited:
Alla i depån kommer se du har det fetaste oket. Ingen kommer komma på tanken att försöka bromsa ut dig. Så du kan åka omkring och mjukbromsa så det inte slår sig. Bara en bra motor kvar så vinner du!

Det kommer nog gå bra, kolvarna centrerar sig ju över skivan och den där skivan med ekrar på det där viset är ju inte helt stum sidledes utan kan ju flexa en del i sidled innan det blir permanenta deformationer.

Efter att luftat och tryckt vätska från alla jävla håll utan att fått upp något tryck så trodde jag att en 12mm pump var alldeles för liten för ett 6-kolvsok.. När jag hade gett upp och var på väg att sno ett pumpen från en av mina andra hojar tappade jag pumpen. Bara lite, den hängde kvar i slangen så den slog emot styret och framhjulet, TRYCK!! Helt plötsligt så var det tryck! Snabb provkörning och det funkar. Visst är pumpen för liten men det verkar funka. Måste ut på bana för att kolla ordentligt..:banana

Efter en helg på Hälla Ring i samband med RM i minimoto kan jag konstatera att bromsen fungerar helt perfekt. Pekfingret räcker gott till att dosera bromsen. En liten fadäs hände dock i lördagens final....Den ena luftnippeln var antingen inte korrekt dragen eller så vibrerade den loss. Jag pumpade ut vätska på framhjulet vilket resulterade i en krasch...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti