Ice

Hade du ICE-nummer i din telefon innan du läste detta?


  • Antal röstningar
    0

Ejpi.87

Ny medlem
Gick med
27 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
SUZUKI SV650S K4
Hej,

Ni har säkert redan sett och vet vad detta är, men desto fler som blir informerade ju bättre är det.

ICE, eller In Case of Emergency, är en kampanj som går ut på att man lägger in information om personer att kontakta vid en olycka i sin mobiltelefons telefonbok. ICE är ett internationellt vedertaget system.

ICE-koden uppfanns av den engelska ambulansföraren Bob Brotchie i maj 2005. Han började sprida budskapet om koden.
Efter bombdåden i London den 7 juli 2005 fick den stora allmänheten kännedom om koden, då Storbritanniens räddningspersonal letade efter anhörigas telefonnumer i offrens mobiltelefoner. ICE har spritt sig vitt runt Europa. Även i Nordamerika har man börjat informera om koden.

Vid svåra olyckor, med okontaktbara offer, kan ofta polis och sjukvårdare använda offrets mobiltelefon för att identifikation. Idén med ICE är att mobiltelefonägaren skriver in bokstäverna "ICE", samt namn och telefonnummer till sina närmast anhöriga i telefonboken. Har man flera anhöriga skrivar man en sifra efter, ex. ICE1 alt ICE2 osv. Om man gör detta kan räddningstjänsten snabbare få tag på anhöriga i händelse av att telefoninnehavaren skulle drabbas av en allvarlig sjukdom eller olycka. På så sätt kan man också snabbare få uppgifter om medicinering eller andra viktiga fakta.

I Sverige tycker SOS Alarm att ICE är bra och uppmanar till att föra detta vidare i Sverige.

http://sv.wikipedia.org/wiki/In_Case_of_Emergency
 

S84

När du minst anar det!
Gick med
10 Apr 2008
Ort
Oslo
Hoj
Halvt bobbrad
Bra info!

Detta är en sak varenda människa borde veta om.
Men på nått konstigt sätt har jag inte sett nån kampanj om det..
fast jag visste det sen tidigare. :)
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Det här har jag ju egentligen vetat om i flera år och tänkt "någon gång ska jag lägga in det där..." och inte har det blivit av.

Nu har jag dock gjort det, tack för påminnelsen! :tummenupp
 

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Ort
Manila, Philippines
Hoj
Vi får se.
Har egentligen inte kommit på vem man ska ha som ICE.

Skulle vara rumskamrat, då familjen är i Sverige och inte kan göra så mycket om något väl händer.

Stressad irländare som ringer hem och väcker morsan klockan 3 på en onsdagsmorgon. Hon skulle ju inte haja så mycket direkt. :/
 

Flurp

Bai bai applepai
Gick med
24 May 2010
Ort
Haninge
Hoj
Suzuki Bandit 1200, 1999
Tjohej!

Låter som en riktigt bra idé :tummenupp, tyvärr har man ju knapplås på sin ajfån ifall den blir tjuvad..

/Flurp
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Haft ICE inlagt i luren sedan länge. :)

Bra grej.

//J

Tjohej!

Låter som en riktigt bra idé :tummenupp, tyvärr har man ju knapplås på sin ajfån ifall den blir tjuvad..

/Flurp

Om det händer något allvarligt kommer polisen in i luren i alla fall.

//J
 
Last edited:

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
jag har med Ice sedan länge i min lur, dock har jag funderat på detta http://www.utagice.com/ det finns olika varianter, men de fungerar på samma sätt, det är som en usb sticka där man får plats med all info en sjukvårdare kan behöva, frågan är bara om de som är först på plats har något att läsa av den med.

den var inte så dyr heller runt 375:- om jag inte minns hel t fel.

någon som har en sådan????
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Risken att min mobil inte överlever en vurpa är ju ganska stor, så jag har gjort ett ICE-kort som jag plastade in med visitkortsinplastningsplast från Clas Ohlson å har det i ett av plastfacken i plånboken istället. Öppnar man den så är ICE-kortet det första man ser. Dessutom står det några olika nummer och vilka dom är, flickvän, mamma, bror osv.
 

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
En liten YZF
Bra grej, det enda störande med ICE är att så fort tjejen ringer står det ju såklart ICE.
 

Sinnlos

nönö
Gick med
3 Apr 2010
Ort
Göteborg
Hoj
2010 MV Agusta Brutale 1090RR
Bra grej, det enda störande med ICE är att så fort tjejen ringer står det ju såklart ICE.

du kan lägg atill ditt ICE nummer med en * på slutet...
så nummret ser ut så här 0737123456* och döp de till ICE då kommer inte det nr visas när din tjej som har samma nr ringer utan hennes namn visas ist. :tummenupp

Edit: ICE nummret kommer fortfarande gå att ringa trots * på slutet.
 

bushoj

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Superduke -08
det där med Ice är ju en bra grej om det slår igenom, MEN tyvärr inte till så mycket nytta igentligen.

ambulanspersonal har ingen nytta av detta och skulle man komma fram först till en olycksplats så är nog inte det första man gör att leta i den skadades mobil.

har varit och snackat med Ambulhchefen på akuten i norrk. han sa att det viktigaste verktyget dom har är körkortet/ID. de kan tydligen genom en dator i fordonen koppla upp sig så de har tillgång till alla journaler de behöver.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top