Ibland vet man inte om man ska skratta eller bli arg. (Grannar)

dMaN24

En sån där utlänning..
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Vi får se.
Jag och rumskompisen hittade ett ganska schysst 3 rums-radhus i juni förra året. Mitt i stan och gångavstånd till allt.

Det började tipp-topp. Huset bredvid stod tomt. 2-3 veckor efter vi flyttat in, så flyttar det in ett par med småbarn i det huset.

Framkommer relativt snart att mamma och pappa är alkisar och mer eller mindre ber spädbarnet "dra åt..." om det började gråta mitt i natten.

Lägg även till att jag har mitt sovrum vägg i vägg med deras sovrum.
Jag hör allt dom säger. Och då menar jag bokstavligen allt.

Sen att frun verkar ha svalt en megafon vid något tillfälle gör inte saken bättre. Detta har lett till en hel del sömnlösa nätter för min del, samt att vi ringt polisen på dom ett flertal gånger. Har även tagit kontakt med deras hyresvärd och den gången verkade det lugna ner sig.

Kronan på tårtan kom dock inatt.

För att förklara det hela lite bättre så kan ni föreställa er att vår bakgård ser ut lite som i amerikanska actionfilmer, typ 2 meter staket-granne-2 meter staket-nästa granne.

Nåväl. Vi har vårt hus på gaveln.
Jag låg och skulle till och somna, när jag hör hur det rasslar till ordentligt från våran grind runt ett på natten. "Va nu? Nä nu.. Nån ska in o sno hojarna..."

Jag hoppar i mjukisarna snabbare än en brandman, och kutar ner.

Sliter upp bakdörren beredd på att bli nerslagen av massa fjortiskids utan framtid.

Ser då att grannen, relativt överförfriskad sitter och dinglar med fötterna på våran mur ut mot vägen.

"-Ut! Bort! Dra! Försvinn pappskalle!" Är typ det jag hinner kläcka ur mig. Då stirrar han på mig och försöker ursäkta sig med att han glömt nycklarna och inte köper mitt "Det skiter jag rätt stenhårt i, du är på MIN TOMT!" samtidigt som man hör hans fru/flickvän sluddra nåt i stil med "-Hörröhurgåreegentligen?"

Han kläcker ur sig att jag kan ringa polis, brandkår eller självaste Elvis Presley om jag så önskade. Han skulle över till sin bakgård. Bums slut.

Tänker att "-Jaja.. Låt slöddret försvinna, så jag kan gå och sova."

Han trippar över vår gård, och häver sig över muren mellan våra tomter, lika gracilt som en michelingubbe.

*KRASCH!" "-Vaf..varedär? Jahaja.." Hör man.

Då har han landat på något porslins-aktigt på sin sida. Jag bara skrockar för mig själv.

35 sekunder senare så hör man hur han skriker till damen ute på vägen.. "-Öh.. Bakdörren är ju VISST låst... du sa ju att det var olå...Vänta! Jag tror fönstret på övervåningen är öppet."

Vid det här laget går jag in, låser och reglar allt som går medans jag har full uppsikt från mitt sovrums-fönster.

Han har nu lyckats kravla sig upp på muren (1½ meter ca.) Och sedan hävt sig upp till sitt sovrumsfönster. Cirkus 2½ meter upp.

Han kämpar och sliter för att bända upp fönstret. Han börjar slå lite lätt.
Damen ute på vägen börjar bli otålig och uppmuntrar honom med frågor som "-Hurgåre?Snabbarejjagetörstig!" och "Tabba dig inte nu!"
Strax efter han försäkrat henne om att "-Nejrå.. de e lugnt. Snart inn..."

Så hör man ett rejält skrik följt av *THUDD!!* och "-Aaaaj.. jag tror jag bröt armhelv.."

Då har Mr smartskaft lyckats rasa ner, 2½ meter rakt ner på cementplattorna. Såg hur han reste sig upp, och linkade över bägge staketen och ut till damen. Han hade inte brutit nåt.

Idag så gick jag ut i dagsljuset för att dubbelkolla om nåt gått sönder på vår sida.

Tittar upp, och ser då deras parabol-antenn. Den sitter alldeles bredvid vår. Skillnaden är att deras hänger som en slokande fikus, medans vår ser helt normal ut.

Idioten har alltså lyckats träffat parabolantennen på vägen ner, och på så sätt lyckats bromsa fallet.

Då kunde jag inte annat än skratta och skaka på huvudet.

Instant Karma.

Förvisso.
Men det såg bra ut då. Kontraktet går ut i juni, och då tar vi ett fristående hus utanför stan istället. ;)

Mohahaha :D

Kan du inte sätta upp en webcam för oss?

Lite sevärd realityserie sådär..

Stämmer in med de andra, Irland vad hade du väntat dig? Tycker fan inte det låter så farligt, iof jobbigt att han skriker så du inte kan sova på nätterna. men vafan han sitter på er mur, låser ut sig, ramlar ned i backen... Ni är väll ändå grannar, bjud in han på en öl han verkar ju inte otrevlig.

Har hunnit med att bo på en hel del ställen under min tid här. Allt från inneboende hos några Ungrare som ägde lägenhet, till övreklass-lägenhet 2 minuter från jobbet tillsammans med dåvarande chefen.

Men jag har aldrig haft såna kassa grannar som dom man har nu.
Men o andra sidan så tror jag inte dom andra ställena tillåtit "rent allowance" dvs att staten går in och pröjsar i stort sett hela hyran.

Var hemma på lunch precis, och jodå, dom skriker och kastar saker i vanlig ordning.

V-Kamikaze:
I vanliga fall så hade jag med glädje bjudit över grannarna på fika/öl/grillat (det hade vi tänkt på nästa ställe, så man får känna o klämma lite på dom) men när man har en granne som bokstavligen ber en dra åt skogen vid första anblick, och har barn som kastar över mossa och sten på vår bakgård, så är jag inte så angelägen att bryta bröd med dom.

Jo men då verkar han ju otrevlig ändå. Hur som helst, skulle det vara jag kan jag tåla lite fylla och skit. Jag är nog den som är mest högljud i grannskapet här men då är folk runt mig ganska tåliga har jag fått känslan av. MEN det där att du inte kan sova på natten för han och kärringen vrålar måste du ju ta tag i. Totalt oacceptabelt! Är han helt omöjlig att snacka med?

Med tanke på 6-7 polisbesök och hot om vräkning av hyresvärden, så skulle jag nog påstå det. :)

Det är snart över. Hoppas jag.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...