Ibland verkar hojen ha dåligt batteri? HJÄLP!

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Hej!

Har nyligen köpt en Ducce som jag haft nu i några dagar, har sen jag köpt den trott att den har haft ett dåligt batteri men nu börjar jag tro annat.

Hänt mig flera gånger att den inte alls klarar av att ens dra igång startmotorn, då trodde jag att batteriet var heldött. Några minuter efter kickar startmotorn igång utan problem. Dessutom är det flera sekunders fördröjning från när jag sätter på tändningen, tills instrumentbelysningen och allt annat kommer igång. Rengjorde batteripolerna, anslutningarna på batteriet osv, slipade rent. Då blev de bättre, 8 av 10 gånger så var de ingen fördröjning när jag vred om nyckeln. Nu har jag inte upplevt att den inte vill komma igång sen dess, men får vänta och se eftersom de inte kom så ofta innan heller.

Men kan jag utesluta att det är batteriet som strular?

Och om detta inte funkar, vad är härnäst?
 

Relocx

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2009
Ort
I stan
Hoj
KTM 640 Adventure
Vet inte hur det är med Ducce, men min trajja betedde sig sådär när jag hade ett Biltema batteri. Bytte till ett Varta batteri för 1500kr med extra stark startström(?) 2300ccu eller nåt hette det. Efter det försvann problemet helt. Så inge mer 300kr's batteri för min del!
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vet inte hur det är med Ducce, men min trajja betedde sig sådär när jag hade ett Biltema batteri. Bytte till ett Varta batteri för 1500kr med extra stark startström(?) 2300ccu eller nåt hette det. Efter det försvann problemet helt. Så inge mer 300kr's batteri för min del!

Vid närmre eftertanke var det likadant med min ZX7R och kasst batteri, ibland drog den inte ens igång startmotorn för att några sekunder dra igång den.

Ska köpa ett nytt batteri snarast och kolla läget hur det blir då.

Tack för alla svar, tack för länken till tråden!
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
om du har en multimeter är det ju ganska lätt att mäta på regulatorn, visar sig snabbt om det är fel på den (vilka värden den ska ge får du kolla i servicemanualen).

är en ganska enkel grej att fixa som kan ställa till det rejält i elektroniken om den krånglar :)

en polare har problem med sin (på en honda iof), och får han bara igång hojen så går den hur fint som helst men den är svårstartad och drar ur batteriet snabbt som attans..
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Min erfarenhet är att har tanken på att batteriet kan vara dåligt dykt upp så är det så.
Byt batteri så slipper du den tanken i ditt eventuella fortsatta felsökande.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Har samma prolem på min 1098s 2007. Kör den inte så ofta men laddar batteriet med jämna mellanrum. Åkte iväg på en tur häromveckan, allt gick supernajs...stannade, fikade ..körde iväg. Åkte sedan hem och stannade till vid butiken på vägen...och sedan klick..och den orkar inte dra igång startmotorn ordentligt...Rullade hojen hem.

Den stannar inte under körning eller så. Bara lägger ner verksamheten sådär efter att man åkt ett tag.
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
jag har samma problem ibland på min honda cb 650 från 1981. Efter batteribytet så blev det bättre (men ej 100%). Dock så "funkar" det ändå utmärkt då hojjen alltid startar på en millisekund :tummenupp, men är ändå nyfiken på vad det kan bero på. Regulatorn verkar ladda som det ska enligt mekanikerna på Honda center.
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top