Ibland har man tur! Olycka

Aee

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
Letar sf-projekt eller motard
Måste nog skriva av mig lite, eftar dagens händels.

Just nu är jag på apu, kör ut kontorsmaterial.

Förra veckan så lät bilen (en lätt lastbil) konstigt, som *klonkande* oljud. Men efter en stund så försvann det, så vi kollade ej upp det.

Men sen idag, var påväg in till stan. Så kommer detta oljud igen, efter lite mer än halva vägen (motorväg). Så vi saktar in, kör imot gammla stan. Vi kommer precis in till gammal stan, då låter det som F*N. Vi sa att vi skulle stanna å titta vad det är. Inte alls lång stund efteråt vi sa de, kanske 1 min.
Så smäller det till, det tar stopp, dock så hinner vi köra in till kanten. Känner hur det luktar brännt å jävligt.
Går ut å tittar, då finns det inte kvar något bakhjul ALLS. Den ligger på trotoarkanten, som är på andra sidan bilen. Alltså så hade bultarna till hjulet vibrerat ut eller nått annat.

Tur att hjulet inte träffade en annan bil eller ännu värren en mäniska.

Så vi ringer chefen, han kommer dit. Då upptäcker vi att vi ej har några verktyg i bilen. Då ringer dom en annan kille som har likadan bil. En kille åker till ha för att låna verktygen+ta en bult(våra gick sönder) ifrån varje hjul ifrån hanns bil. Då mäker dom att på ett utav hjulen så satt några plutar halft lösa.

Så antagligen har någron lossat på bultarna eller så har dom som böt till vinter däck glömt att dra åt några bultar.

Nu efteråt inser man att man hade jävlig tur, tänk om det hade hänt på motorvägen i 110 km/h.
Usch, vill inte ens tänka vad som hade hänt då.

Hoppas ni fattar vad jag menar :gnissla

Nu har: Jag överlevde dagen. Fått en helt ny inebörd (stavning?) för mig iallafall.

Ha en bra dra, Aee

Ursäkta om det finns stavfel.

I körskolan lärde jag mig att man ska göra säkerhetskontroll VARJE gång innan man sticker ut och kör. Gör ni inte det? :confused:

Vet hur det där känns. Efter träning i endurospåret på väg hem så fick jag för mig att jag skulle stanna o hoppa av hojen för o kolla in lite sladdspår på grusvägen.

Kollade klart o hoppade på hojen igen, tänkte att jag skulle trycka in frambromsen innan jag stack vidare.
Vad fan händer!? Handtaget går i botten och INGEN bromsverkan alls! Hoppar av o ser att bromsbeläggen ligger en meter framför framhjulet. :3freak

Ett par hundra meter senare på den vägen kommer en härlig 90-graderssväng över en liten bro o där brukar det gå undan rätt rejält!

Tur ska man ha!

Lyckade också tappa bakhjulet en gång, när jag jobbade med att köra runt med glassbilen... Överraskad var nyckelordet, och tur! Chefen däremot :huvet :huvet :huvet :mad: :mad: :mad:

Aluminiumfälgar?

Om man har alufälgar på vintern skall man ALLTID!! efterdra dessa! ofta ligger fälgarna varmt å gott och är således varma när dom monteras på bilen, vilket ofta görs innomhus, när fägen sedan kommer ut i kylan, krymper den något, inte så mkt att den släpper med en gång, men åtdagningsmomentet blir fel och således börjar hjulskruven att sakta men säkert lossna, så lösningen på problemet är att EFTERDRA ALLTID ALUMINIUMFÄLGAR!! åtminstonde om dom går på vintern.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...