Ibland dessa SHOEI-hjälmar

melchor78

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Solna
Hoj
Honda Hornet 600FA -07
Hej!

Ok, då har jag varit och provat hjälmar och bestämt mig för en Shoei.

Jag vill gärna få lite feedback på dessa tre olika modeller, då de står mellan dem.

Shoei GT-Air

+Solvisiret – Det känns bra med knappen på sidan av hjälmen, snabb respons.
+Ljudet – Här vet jag bara vad säljaren sa, att GT-air är den tystaste av dem alla tre.
+Örondelarna går att ta bort och det går att installera com-utrustning.

?? Går det att köra bana med denna hjälm?? Kan man sätta dit en double d-ring?? Eller vad är det som gäller?
Hur värt är solvisiret om man jämför med att köra solbrillor under?
shoei_gt_air_journey_tc1_blk_red-1.jpg


Shoei XR-1100

Denna modell tror jag har utgått och egentligen är det bara färgkombon som intresserar mig. Den har inget visir eller möjlighet till com-utrustning vad jag vet.

+Jag gillar utseendet på den här hjälmen mest.
+Mattsvart är snyggt!
-Inget solvisir
-Ljudnivå okänd
-Ingen möjlighet till att köra bana?
shoei_xr1100_tangent-tc-1.jpg


Shoei NXR

Den senaste modellen som är ute nu. Den är lättare och mindre i designen.

+Det går att köra på bana med den då den har double d-ring
+Mindre, lättare etc.
+Möjlighet att installera COM-utrustning
-Inget solvisir
p32_isomorph tc-1_m.jpg


Tankar och ideér?
 
XR-1100 har väl d-ring??? Det har föregångaren XR-1000 och den har funkat bra på bana flera säsonger för mig.

Du kan ju alltid byta visir till ett mörkt. Kör du mycket på kvällar å nätter är ju ett uppfällbart visir bra, men annars är det inget jag vill ha.
 
NXR är efterföljare till XR1100. Provade en NXR på mässan i gbg. Satt förbannat skönt, ska enligt säljaren vara tystare än XR1100 också.
Dock har jag en XR1100 nu som rullat knappt två säsonger så den får bli kvar en stund till.
XR1100 har urtag för intercom innuti hjälmen, jag tycker den är tyst och väldigt skön.
XR1100 har också double d-ring, och det är inget krav på en bandag utan om du tänkt köra på licens.

Om pengarna inte hade spelat någon roll så hade jag lätt skaffat en NXR, den kändes riktigt trevlig och som ett steg upp från min XR1100.
 
Tack för feedback! Ok så det är inget krav på d-ring för att köra bana, det visste jag inte. Det gör det hela lite lättare, då jag fått rekommendation om att köra på bana för att lära mig mer.
 
Jag körde med en XR1100 I tre år innan jag gick i backen och var tvungen att kassera den. Har bara gott att säga om den hjälmen, men framförallt är den väldigt tyst! Den jag hade var dubbel-d på.
Som nämnts tidigare så finns inget solvisir men ett mörkt visir kostar inte många hundralappar. Hade det inte varit för att dom är så förbannat dyra hade jag köpt en till!
 
Lite off topic men varför är det krav på d rings fäste?
 
Personlig reflektion:
GT-Air = snygg som fan men alla hjälmar med solvisir är för äldre gubbar.

XR-1100 = kört med en i flera år och fungerat riktigt bra, både på bana och gata

NXR = ersättare till XR-1100. Lättare, snyggare och nu med "emergency" kindkuddar som går att ta av av andra om man är medvetslös (sitter även på GT-Air). En hjälm ska sitta tight och kan vara farligt att ta av en hjälm om personen andas osv. pga risk för back/rygg-skador.
 
Lite off topic men varför är det krav på d rings fäste?

Pga säkerhet.
Snabbfästen kan gå upp vid krasch. Risken är väl relativt liten men det är möjligt, särskilt på enkla plastfästen. De i metall är tåligare. Med dubbel d-ring går aldrig upp vid en olycka.
 
SHARP testet gör att GT-air går fetbort för mig, synd då jag ville åt det inbyggda solvisiret. Rullar vidare med XR-1100 ett tag till.
 
Last edited:
Har du testat dom olika hjälmarna? Kör själv med GT-Air och xr-1100 passar mig inte alls..

Är väldigt nöjd med hjälmen! Jag är 23 och tycker solvisiret är asgött!
 
Jag har haft två st xr1000, tjejen har en xr1100 och nu har ja en x-spirit II. Kollade också på NRX (efterföljaren) till 1100. Den skulle vara tystare (men vi har öronproppar), sköna/bekväma, lätta/bra aerodynamik och jäkla snygg. Det är SKILLNAD på hjälm och hjälm. Åkte med lazer innan :rodnar
 
Lite off topic men varför är det krav på d rings fäste?
Pga säkerhet.
Snabbfästen kan gå upp vid krasch. Risken är väl relativt liten men det är möjligt, särskilt på enkla plastfästen. De i metall är tåligare. Med dubbel d-ring går aldrig upp vid en olycka.
Dessutom får man automatiskt alltid maximalt spänd hakrem med dubbel-D-ring, snabbfästena glider med tiden, och måste justeras med jämna mellanrum.

Jag har haft XR-1100 sen -09, och är grymt nöjd. Jag har dessutom numer stoppat en Scala Rider G9 i min, och det funkar alldeles utmärkt. Jag ser inte varför det skulle vara ett problem, dom har ju uttag för det tom?
 
Har en xr1100, det enda jag är lite missnöjd med är att vissa plastdetaljer i typ ventilatilnen på pannan är lite väl ömtåliga, i alla fall var de det på min hjälm. Kör även med mörkt visir, funkar bra så länge man inte kör i mörker.
 
Jag har haft två st xr1000, tjejen har en xr1100 och nu har ja en x-spirit II. Kollade också på NRX (efterföljaren) till 1100. Den skulle vara tystare (men vi har öronproppar), sköna/bekväma, lätta/bra aerodynamik och jäkla snygg. Det är SKILLNAD på hjälm och hjälm. Åkte med lazer innan :rodnar
exact samma som du åkte med lazer innan och har nu xspirit 2. mitt omdöme om xspirit 2 sitter riktigt bra, den väger lite och bra aerod….. mycket vindljud men väldigt bra ventilation. Bra siktfält
 
Det är en skillnad till mellan XR1100 och GT-Air. Det är vikten. GT-Air är tyngre. Därför går den bort för mig. Jag kör med XR1100.
 
Det inbyggda solvisiret är grymt bra på GT-air funkar bra på bana och är helt super om man åker nakenhoj, har åkt med min i 2 säsonger nu och det är nog den bästa jag haft hittills, vikten pga det inbyggda solvisiret är marginellt mot hjälm utan. Men ska man ska man ha hjälm till banåkning så underlättar det med en lättare hjälm men som allround hjälm så är det nog bland det bästa du kan köpa, det vill säga om den passar ditt huvud för det är oftast det som avgör.
 
Pga säkerhet.
Snabbfästen kan gå upp vid krasch. Risken är väl relativt liten men det är möjligt, särskilt på enkla plastfästen. De i metall är tåligare. Med dubbel d-ring går aldrig upp vid en olycka.
Som vi har diskuterat förut. Köper man en hjälm där man är orolig att snabbfästet ska gå upp så är det nog inte den enda saken du behöver oroa dig för. Köper du en hjälm av ett känt märke som har snabbfäste så är det säkert minst lika säkert som en dubbelring.
Om ett korrekt tillverkat snabbfäste har en tendens att gå upp vid krasch eller inte vara lika säker som en dubbelring så skulle det inte finnas några snabbfästen på margnaden. Och det lär inte vara pga ekonomiska skäl, ett snabbfäste kostar nog lika mycket som en dubbelring.
 
Som vi har diskuterat förut. Köper man en hjälm där man är orolig att snabbfästet ska gå upp så är det nog inte den enda saken du behöver oroa dig för. Köper du en hjälm av ett känt märke som har snabbfäste så är det säkert minst lika säkert som en dubbelring.
Om ett korrekt tillverkat snabbfäste har en tendens att gå upp vid krasch eller inte vara lika säker som en dubbelring så skulle det inte finnas några snabbfästen på margnaden. Och det lär inte vara pga ekonomiska skäl, ett snabbfäste kostar nog lika mycket som en dubbelring.

Tillverkare tillverkar det marknaden vill ha inom lagens ramar.

Ingen har sagt att snabbfäste är billigare än dubbel-d eller vice versa. Det finns snabbfästen eftersom folk vill ha snabbfästen. Likaså finns det öppna hjälmar som kanske inte ens skyddar vid en olycka.

Edit: med ditt resonemang skulle det betyda att det aldrig skulle finnas dåliga produkter på marknaden inom alla marknader eftersom dålig kvalité skulle bli utkonkurrerat. Men så är tyvärr inte fallet. Det finns gott om folk som kör mc med moppehjälmar eftersom de är lika godkända..
 
Last edited:
När jag tävlade 99-01 (forntid, jag veet) hade jag en X-lite med snabbfäste, alltid godkänd i besiktningen varje race.



Det enda som är töntigare än solvisir är korvätarhjälm. PunCkt! :rofl
 
Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top