Ibland är trafikanter nästan väl snälla. (Körlektion igen)

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Här är nästa lektion (längre ner i denna tråd)

Ännu en lektionsrapport här

Japp, idag var det visst dags för lektion ?? i raden. Efter att förra gången ha
varit stel som ett kassaskåp runt konorna var det dags för lite mer avancerad
avrostning (alltså, avrostningen skulle vara avancerad, inte åkingen).

En avancerad avrostning består tydligen i att man krypkör genom vartenda
villakvarter i hela stan. Finns det något roligare än att på 30-väg visa
bromsberedskap för högerregeln? Nej, det gör ju inte det. :banana *host*
Att ligga och välja spår för högersväng, vänstersväng, raksväng.. Oops :fatta!
Nåväl, efter en 20-30 minuters åkning så började man bli lite varm i kläderna
och kunde slappna av och svängarna blev lite mindre päronformade. =)

När man kan svänga korsning så är det visst dags för nästa steg, rondeller.
Jag tycker inte om rondeller, de är så tråkiga, än mindre gillar jag rondeller
med röd asfalt - man har ju läst mer än en vurp-historia där det underlaget
varit inblandat. Nåväl, jag brummar runt bland västerås till synes oändliga
mängd rondeller.

Efter ett tag börjar jag fundera på varför det går så lätt. Det finns alltid plats
överallt, både för körskoleläraren och mig. Det brukar det inte göra. Så
kommer jag på det, han har inte sin vanliga bil utan en som är tydligt märkt
med körskolans logo på alla hålla och kanter. Så, det som händer är att alla i
rondellen först ser honom och sedan mig och då bromsar in och kör försiktigt etc :huvet
Hur skall jag då lära mig hur det går till på riktigt! I och för sig så är det ju
rätt behagligt att åka omkring i en "skyddad värld" och bara glida utan större
utmaningar, men som sagt... vad lär jag mig.

Efter lite övning i att "tömma av trafiken bakom" vid vänstersväng så är det,
samtidigt som det börjar regna, dags att öva lite kurvteknik. Det är nästan så
man känner sig lite som hemma när man kommer till
vägar som är märkta med 70-skyltar samtidigt som de är en tredjedel så
breda och 5 gånger sämre än 30-vägarna runt om i stan. Glesbyggd är bra för
samhället. :tungan

Precis som sig bör på slingriga vägar med bra sikt så kan man ju inte låtabli
att i alla fall genom spårval försöka va lika cool som rossi och pedrosa. =)
Lååångt ut på sidan av vägen och sen klippa apex i kurvan och ut långt på
andra sidan. Sen att det går 45 där de säkert kan åka 150 är ju en annan
sak. =) Det är känslan som är viktig. :kär

På väg hem så blir det ytterligare prov på "curlingtrafikanter"(TM). När vi skall
göra en vänstersväng så ser mötande bilister körskolebilen och näst intill
stannar 150 meter bort på en 30 sträcka. Hade det varit en "vanlig"
motorcyklist/bilist som kom så hade de gärna gasat upp i 50 och gjort allt för
att hinna förbi före. :va Eftersom jag tydligen är född dryg så kan jag inte
gör annat än att retas lite, eftersom de inte står heeelt stilla så är jag ju en
liten osäker människa på cykeln så jag kikar i bakspegeln, ser att det är tomt
och sätter ner foten för att vänta tills de två bilarna åkt förbi. :hihi
omogen jag är ibland. :tungan

För övrigt så är det ganska irriterande när körskoleläraren ligger före i bilen
och kör 63 på 70-väg. Man får ju sitta å skämmas för att de bakom tror att
det är jag som skapar kö. :rodnar

Ännu mer för övrigt så blev jag bara omkörd en gång. Det var när jag åkte 80
på 70-väg. Hmm...

Nu skall jag gå och sova!
 
Last edited:
Slalom, slalom och mer slalom.

Jahapp, ännu en lektion avverkad då. Efter gårdagens glidar-lektion så var
det idag dags att göra något vettigt(?) igen. Ut till banan och köra kon-slalom
var dagens plan.

Medan körskoleläraren satte ut konor (eller är det koner?) så passade jag på
att öva lite krypkörning. Jag har verkliga problem att krypköra när de inte
fixar till fotbromsen åt mig. :/ Eftersom jag har såpass kraftig droppfot som
jag nu har så blir det i princip full fotbroms om jag har foten på fotpinnen
och bromspedalen samtidigt. Det går bara inte att få upp den mer, men det
verkar läraren ha lite problem att förstå. "Håll tårna utanför när du åker då",
säger han. Ja, men det gör jag ju, och det är ju inte det som är problemet
utan att jag måste sitta och hålla upp benet i luften när jag skall smygbromsa,
är man spänd redan innan så blir det ju inte direkt bättre av det. :(

Sen var det dags att nöta slalom och vändning, först kort bana. *sväng,
sväng, bromsa, runt. Sväng, sväng, bromsa, runt* och så om från början igen.
Eftersom jag av någon dum (iofs. djävligt bra när jag friidrottade) anledning
så har jag väldigt långa underben (ganska långa ben ö.h.t) vilket gör att när
jag väl lyckas få fullt utslag på styret så fastnar det i knät. Vad händer då?
Jo, man blir ju stel som en pinne "inte ramla, inte ramla, inte ramla" och tittar
ner på styret och sätter ner foten. *suck*

Efter att ha kört lite på korta banan så blev det dags för konbanan. WoW! =)
Några hundra (eller kanske betydligt färre) varv senare så har jag i alla fall
kommit lite närmare det där med att vända vettigt, om än jag är stel ännu
så börjar det lossna lite. :wiggle

Avslutningsvis så var det lite åka i trafik igen. Denna gången fick jag åka först.
Eftersom vi inte hade någe såndär 2-vägsradio med oss (som iofs. alltid bara
är en-vägs ändå) så fick jag lite höger-vänster instruktioner om hur det skulle
åkas. Jag är verkligen sämst på att komma ihåg saker, så jag satt och repeterade
"vänster, höger, höger, rakt fram, vänster" och så vidare hela vägen ut från
övningsplatsen så att det skulle sitta. ;)

Allt flöt på bra, rondellerna var rätt lätt att komma igenom och jag kom ihåg
det konstiga fil-valet man måste göra på ett ställe. *pust* Sen var det
sags att åka cityringen runt. Det är inga problem med det, förutom en grej,
jag lyckas aldrig lära mig vilken fil man skall ha i en av korsningarna. Till råga
på allt så var det ju naturligtvis vägarbete i närheten där och skylten var
halvt övervuxen när man kom genom kurvan. *grr* Men jag chansade lite och
gjorde rätt. *wee* Man har oftast liten vag aning om hur det är även om
man inte kan vara helt säker. ;)

När vi kom tillbaka till körskolan så tyckte läraren att det gått riktigt bra med
körningen i trafik, förutom att han tyckte att det verkade som jag försökte
stressa fram till trafikljusen när det var rött "För att få hinna stanna lite innan
det blir grönt". Själv tycker jag inte riktigt om att skapa kö, man är väl osäker
i trafiken ännu, vilket inte är så konstigt med tanke på hur länge man varit
"där ute" ;)
 
Ohhh! Idag lossnade det, tror jag!

Som sagt så lossnade det lite idag, men först en kort resumé av veckan:
Måndag
Kommer till körskolan och ser en "skugga", blir orolig att jag fupplat till tiden,
men allt visar sig vara i sin ordning - jag skall helt enkelt åka med en "skugga".

Det blir en massa landsvägsnötning. Jag tycker om att åka med "skugga", fattar
inte varför, men det känns på nåt sätt mindre stelt än att sitta och åka själv.
Därför gillar jag inte riktigt de nya reglerna som säger dumma saker om "skuggor".
Det blir ju inte direkt mindre kö till uppkörning, det blir bara färre på körskolan.
Är det bättre eller sämre för kvalitén på utbildningen? - Det låter jag vara osagt.

Nåväl, vi åkte i alla fall runt en massa på diverse kringelkrokar. Ännu tydligare
instruktioner hade givits om att det minsann skulle genas hejvilt i kurvor på
småvägar där man hade fri sikt. Sagt och gjort, man klippte apex efter apex
på asfaltväg. När däremot grusvägen kom så var det inte alls lika roligt. :|
Jag har ju inte kört SÅ många timmar, så jag tycker fortfarande att det är
obehagligt när cykeln börjar spåra när man går igenom mittsträngen.

Det hände väl inte så mycket roligt alls under lektionen, förutom att jag lyckades
med bedriften att gasa iväg hårt på ettan och sedan lägga i friläge istället
för tvåan. Så pinsamt sånt är.

Tisdag
Nu var jag utan skugga igen. Dags att "köra lite själv", det vill säga före den
där fula körskolebilen. Jag fick en annan hoj denna gången. Det finns verkligen
ingen hon som är helt hundra för mig. :) På denna så sitter fotbromsen lägre,
vilket gör att jag kan använda den utan att lyfta hela foten, vilket är bra. Istället
så var det halvt omöjligt att få i friläge, inte så farligt i och för sig, men lagom
störande när man hade någon form av "röda vågen" genom trafikljusen i stan.
På den andra cykeln så måste jag lyfta hela benet för att använda fotbromsen,
men istället så är lådan mjuk och fin. :)

Ännu mer landsvägsköra blev det, lite motorväg och avslutningsvis lite genom stan.
Jag är sååå nöjd, för fortfarnade så sitter det i lite fartpirr! Tycker det är lite
"läskigt" att åka i 90. Kan man ha det bättre!?! Måste ju vara det bästa som
kan hända för körkort och livet att man får speed-thrills i 90 :) Det hoppas
jag håller i sig länge! (På den gamla goda tiden när man körde skoter så fanns
det inga sådana spärrar, förhoppningsvis så har man vuxit till sig lite *stolt*)

Efter lektionen så frågade jag hur mycket körning det var kvar egentligen.
Som svar fick jag att landsväg var klart, nu var det bara stad och banan
kvar, men han kunde inte ge någon prognos på hur lång tid det skulle ta.
(och banan har ju känts stel som fan =/ )

Idag
Idag var det så dags för banan. Tack vare "Västerås Vattendrag" (gamla aros-
festivalen) så blev det ny plats att övningsköra på. En stor parkering helt enkelt.
(Missa förresten inte WheelieManges uppvisning på VV! Lördag kl 14:00 vid Village.

Åter till körlektionen:
Själva slalomåkandet gick mjukt och fint, men fortfarande så var jag stel som
en pinne vad gäller vändningsmomentet. Jag körde en bunt vändor i den där
banan innan jag flyttade över till en mini-bana där jag i princip bara åkte 8:or.

När vi tog bort "ytterkonen" så lossnade "allt". Jag hade väl omedvetet fokuserat
på den så än hur jag bar mig åt så åkte jag in i den, eller fick väja på fel sida. :huvet
Men nu så gick det som smort, och efter ett tag så lyckades jag köra smalare
än jag någonsin gjort än hur fel jag kom in i svängen från början. Lustigt hur
det fungerar det där.

Efter det så roade jag med att krypköra runt i halvmånar i parkeringsrutor och
sedan lite krypkörning. Det jobbiga med krypkörningen var att jag hade cykeln
som har hög bromspedal. Så efter 5-10 minuter så hade jag så ont i höft-
böjaren att jag knappt orkade lyfta benet längre. Det är ju tur man är vältränad.
*host*

Så, nu känns allt lite bättre igen. Eller snarare så känner jag mig djävligt nöjd
att jag äntligen lyckats med att slappna av på åbäket. ;) När vi kom tillbaka
till skolan så undrade läraren om jag fått någe brev från VV. När jag inte fått
det så sa han att han minsann hade skickat in papper om uppkörning för flera
dagar sedan och att jag borde fått svar på det snart. Hmm... scaaary ;)

Så, nu sitter jag bara här och ler och hoppas på att få uppkörning innan augusti
och att någon skall snubbla med en skottkärra pengar framför min dörr så
jag har råd att köpa och äga en hoj senare i sommar. :)
 
Kul läsning :tummenupp Har ännu inte förträngt all ångest jag hade som körskolelev.... Men en fråga bara, vad exakt är en "skugga" i det här fallet?
 
Hej!
Bara att kämpa på, allt släpper med övning!
kul läsning hursomhelst. Lycka till!
/rewind
 
ecce skrev:
Ja vad F är en skugga??? :va

Tror det är när det är två hojar som är ute och kör tillsammans med körskole läraren och man ligger typ efter den första eller nått..

Själv fick man ligga bakom bilskole lärarens bil när man lekte "skugga"
 
Trevlig läsning! :tummenupp
Får man fråga vad som "hänt" med dig, eftersom du sitter i rullstol och känner dig stel?
 
Hmm.. En skugga skulle kunna liknas vid en till körskoleelev. Men eftersom det finns regler från att han två elever samtidigt så är det en... skugga ;)
 
Tjet skrev:
Trevlig läsning! :tummenupp
Får man fråga vad som "hänt" med dig, eftersom du sitter i rullstol och känner dig stel?

Stelheten är nog mest bara för att jag är feg och ovan på hoj. :) HAr ju inte
ens kört moppe tidigare i mitt liv. ;)

Det som hänt mig är en ryggbedövning där det uppstod komplikationer så
jag fick en förlamning från midjan och ner tack vare en inflamation i ryggnerverna.
Dock så har det gått tillabaka såpass att det numera bara är funktionsnedsättning. :)
 
Skön läsning. En fråga dock; är det verkligen smart att man får lära sig att gena så förbenat mycket ute på kurviga småvägar? Jag kan tänka mig att det är lätt hänt att det blir en vana och helt plötsligt genar man även på ställen där man absolut inte ska gena? Pang?

Jag dras inte med det problemet eftersom det är så sköööönt att nyttja hela kurvan, jag tycker att det är lite fel av skolor att lära ut på det viset. Det kanske fungerar bättre med bil, men en hoj som körs av en ovan förare ändrar nog inte spårval hur lätt som helst.
 
Raul skrev:
Skön läsning. En fråga dock; är det verkligen smart att man får lära sig att gena så förbenat mycket ute på kurviga småvägar? Jag kan tänka mig att det är lätt hänt att det blir en vana och helt plötsligt genar man även på ställen där man absolut inte ska gena? Pang?

Alltså, man får bara gena där man har fri sikt och det såndär liten väg som
inte har någon mittlinje. Finns det mittlinje håller man sig på sin sida. Utan
mittlinje och sikt så håller man sig långt ute på sin egen kant. Enligt körskolan
så är det så VV vill ha det på uppkörningen...
 
Japps, så fick jag också lära mig -94. Jag tycker fortfarande inte om det, sen dess har jag sett alltför många som genar i tid och otid, jag tycker nog det vore bättre om man tar som för vana att aldrig gena.

Fast inte under trafiklektionerna då :) Och uppkörningen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top