I valet och kvalet mellan 2 hojjar (gsx-r 750 x 2)!

ok tack grabbar jag kör nog på 92-an ändå då! kostar ju några slantar mer men den e bra mycket snyggare å den tyngre vikten kompenserar av den bättre och lite starkare motorn. De oljekylda hade visst problem med att de tappar effekt när motorn blir för varm vilket den hade en tendens att ha! Hur pass svårt är det att ta bort strypningen på en sån här hoj sen då? den e reggad 60kW men då är den strypt vilket de svensksålda verkar vara/ha varit av någon anledning!
 
Såvida man inte ska köra på bana tror jag inte att oljetempen är nåt problem.
92:an är säkert en fin hoj den också! Lycka till med köpet!
 
Till Herge:
Jag har haft en -92:a och kört en -90:a flera gånger. -92:an har lite mer motor men samtidigt en längre hjulbas så handlar det om bakhjulsåkning eller liknande rekommenderar jag en -90, handlar det om landsvägsåkning eller semester så rekommenderar jag en -92 då den är mindre "extrem" i körställningen. Vid kurvkörning tycker jag det var i princip hugget som stucket.

Som flera andra här säger jag: ut och provkör båda ordentligt innan du bestämmer dig. Smaken är ju som baken...
 
Last edited by a moderator:
Själv skulle jag nog oxå ta -92an men åk och titta på båda. Är någon av dem riktigt risig så ta den andra.
 
Last edited by a moderator:
Beror ju lite på vad du är ute efter , 90- går garanterat bättre , mindre vikt och tror jag även mer effekt. + att de gamla oljekylda motorerna var i stort sett oförstörbara.
92- är också en fin hoj , lite snyggare designmässigt , men dock klumpigare och sen vet jag inte hur motorerna var efter det att vattenkylningen kom *borde ju blivigt bättre*.

Är nog en ren smaksak , båda är bra hojar.
 
out4speed skrev:
Beror ju lite på vad du är ute efter , 90- går garanterat bättre , mindre vikt och tror jag även mer effekt. + att de gamla oljekylda motorerna var i stort sett oförstörbara.
92- är också en fin hoj , lite snyggare designmässigt , men dock klumpigare och sen vet jag inte hur motorerna var efter det att vattenkylningen kom *borde ju blivigt bättre*.

Är nog en ren smaksak , båda är bra hojar.

-90 = 112 hkr
-92 = 118 hkr

-90 = 234 kg (inkl. vätskor och full tank)
-92 = 241 kg (inkl. vätskor och full tank)

-90 = 112/234 = 0,48 hkr/kg (avrundat)
-92 = 118/241 = 0,49 hkr/kg (avrundat)

Ganska marginell skillnad va? :fakta :hihi

Men siffror är ju inte allt...
 
newstead skrev:
-90 = 112 hkr
-92 = 118 hkr

-90 = 234 kg (inkl. vätskor och full tank)
-92 = 241 kg (inkl. vätskor och full tank)

-90 = 112/234 = 0,48 hkr/kg (avrundat)
-92 = 118/241 = 0,49 hkr/kg (avrundat)

Ganska marginell skillnad va? :fakta :hihi

Men siffror är ju inte allt...


Det där kan ju inte stämma?
 
Som sagt, ta 90an. Ska vara betydligt smidigare och piggare hoj. Det blev ju som sagt några kg tyngre 92 och det är då torr, dvs utan kylarvatten å så.
 
Hur ser det ut med papprena?
Finns servicebok? Är den ifylld ordentligt? antal ägare?
Sånt tycker jag är viktigt när jag köper båge.
Ha det gött och lycka till med hojen!
//Calle


herge skrev:
Hejsan allihopa e ny på forumet och ni verkar som ett bra gäng så det ska bli trevligt! Tänkte sälja min gamla kawasaki gpz/ex 500 å köpa en Suzuki GSX-R 750 istället. Jag har 2 olika att välja på och jag undrar vilket ni hade valt eftersom de har olika egenskaper å framförallt olika pris.

1: årsmodell -90
Öhlins dämpare, helt nya däck endast provkörda samt nya bromsklossar fram, bytta styr & framhjulslager förra året, ser väldigt bra ut och är inte vurpad osv. gått ca. 5800 mil
Pris: 22000:-

2. årsmodell -92
Vattenkyld vilket är ett stort plus samt i fint skick med nya däck och drivpacket och den är nyreonverad för lite läckande packningar i framgaffeln. Besiktigad u.a. för en vecka sedan ca. och den är dessutom lite snyggare. ca. 5800 mil på denna med
Pris: 26000:-

Det skiljer alltså ca. 4-5000 lite beroende på hur bra jag prutar ;) men maximalt skiljer det 5000 kan vi säga. Vet inte riktigt hur jag ska göra eftersom hojjarna från -92 fick sig ett rejält uppsving av Suzuki men samtidigt så är ju den från -90 bra utrustad!? Snälla hjälpa mig! :> Ha en bra dag
 
stranglefoot skrev:
Det där kan ju inte stämma?

Varför inte? Det stämmer nog hyfsat iaf... gick efter uppgifter på bikez.com
Om man går efter Suzukis egna uppgifter så blir det lite annorlunda resultat. Inte mycket dock.

-90 = 115 hkr/193 kg(torrvikt) = 0,59 hkr/kg
-92 = 118 hkr/208 kg(torrvikt) = 0,57 hkr/kg.

Fortfarande marginell skillnad tycker jag... men som sagt var: Siffror är inte allt! Även saker som aerodynamik, motorkaraktär (hästspark vs. jämn effektkurva m.m.), hjulbas, gaffelvinkel, försprång, utväxling, "personlig trivsel med hojen" osv. påverkar ju hur den är att köra i praktiken.
 
Tänk gärna om i hojvalet. Ta hellre en cbr600 från 91 och framåt. Ett säkert köp och lätt att bli av med när du vill byta upp dig. Effektmässigt är skillnaden ingen alls. 100hk/178kg mot 116hk/215kg. Gammelgixxern är ju inte den snyggaste skapelsen som har tillverkats (ähum förlåt alla gammelgixxerälskare)
Honda är kvalité och lättkörd som en moppe. Köp en sån istället så blir du inte missnöjd.
 
[PlastRaket] skrev:
Gammelgixxern är ju inte den snyggaste skapelsen som har tillverkats (ähum förlåt alla gammelgixxerälskare)

Men dom är kult... :yoparty
Förresten så undrar jag om verkligen -90:an går att räkna som en "gammelgixxer". Är det inte bara -85 till -87 (-86 till -88 för 1100) som räknas in där? :confused:
 
Jag hade valt -92an! Snyggast.
Har alltid varit svag för modellen.Bägge är fräna men 92 borde vara bättre. Utvecklingen går ju framåt trots allt eller?
Med tanke på hur många mil man kör på bana om året och utnyttjar den mindre vikten så är det väl skitsamma.

Sen att r1an är så jäkla hypad att det resoneras att allt annat är skit är jäkla dumheter :kocko
Drog ett gäng r1or med min zx9r-96 senast jag var o körde bana.
Jag är en medelmåttlig förare.

Har provkört r1an och trevlig hojj!
Lätt att slanga , lätt att svänga. Trevlig hoj men så jäkla speciell är den inte!
På banan är det en annan sak men som sagt hur många mil om året kör man bana egentligen?
 
Gixxer 90-92?

Köp 90an,92an gick under namnet "vatten buffeln";tung trög och inte mycket bättre på ngn ting.Kolla vad som går på "strippen" mestandels olje-kylt,dom bara går och går,näst intill omöjliga att slita ut! :tummenupp
 
Du ska välja: mycket modernare
Läckande packbox i gaffeln kan betyda två antingen stått mycket eller mycket bakhjulsåka kolla styrlagret
Jag skulle inte tveka...om du inte hittar en Kawa ZXR -91-92 för den motorn har jag hört inte går att paja..en hade en som gått 6000mil var en dröm att köra...

annars denna

2. årsmodell -92
Vattenkyld vilket är ett stort plus samt i fint skick med nya däck och drivpacket och den är nyreonverad för lite läckande packningar i framgaffeln. Besiktigad u.a. för en vecka sedan ca. och den är dessutom lite snyggare. ca. 5800 mil på denna med
Pris: 26000:-
 
?

köp -90:an vill du sen ha mer mos så bygg om den till 7/11 (1100 motor i 750 ram)
 
Last edited by a moderator:
Jag skulle ha köpt 90:an alla gånger. Men Jag har en viss förkärlek till de oljekylda och kan vara något partisk... :D
 
ok återigen tack ;) meningarna går ju skilt isär men som sagt smaken är ju som baken! jag ska ha den att övningsköra samt köra upp på då min nuvarande 500:a inte duger till det (måste vara minst 700cm3 samt 31kw) så jag har ÄNNU inga planer på att dra till banan å smiska R1:or men den dagen kommer säkert den också! :banana -90 hojen e ju bra mycket billigare å det verkar vara ett hyffsat pris med. -92:an hade han precis renoverat framgaffeln på då packboxarna läckt precis som någon här påpekade å den har dessutom haft 13 ägare vilket för mig verkar ganska mycket! vi får se på måndag vad det blev ;)
 
herge skrev:
ok återigen tack ;) meningarna går ju skilt isär men som sagt smaken är ju som baken! jag ska ha den att övningsköra samt köra upp på då min nuvarande 500:a inte duger till det (måste vara minst 700cm3 samt 31kw) så jag har ÄNNU inga planer på att dra till banan å smiska R1:or men den dagen kommer säkert den också! :banana -90 hojen e ju bra mycket billigare å det verkar vara ett hyffsat pris med. -92:an hade han precis renoverat framgaffeln på då packboxarna läckt precis som någon här påpekade å den har dessutom haft 13 ägare vilket för mig verkar ganska mycket! vi får se på måndag vad det blev ;)

13 ägare är ju rätt mycket. Hur många var det på 90:an?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top