I stället för glykol

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hej!
Jag ska pröva på supermoto inom en snar framtid. Då får man ju inte ha glykol i kylaren som ni säkert vet.

Jag vet att man kan köra med bara vatten, men då förlorar man korrosionsskyddet (fast det funkar ju om det bara är nån timma då och då) men om man kör med glykol höjs väl även kokpunkten?

Tempvarnaren varnar vid 110 grader och då känns det som det är lite sent om man bara har vatten i kylaren.

Vad kan man ha istället för glykol? Några nackdelar?

Tack på förhand.

//Erik

Hej!
Jag ska pröva på supermoto inom en snar framtid. Då får man ju inte ha glykol i kylaren som ni säkert vet.

Jag vet att man kan köra med bara vatten, men då förlorar man korrosionsskyddet (fast det funkar ju om det bara är nån timma då och då) men om man kör med glykol höjs väl även kokpunkten?

Tempvarnaren varnar vid 110 grader och då känns det som det är lite sent om man bara har vatten i kylaren.

Vad kan man ha istället för glykol? Några nackdelar?

Tack på förhand.

//Erik

Finns vattenpumps smörning på biltema, förhindrar även korrositionsskyddet

Waterwetter från Mekonomen, Autoexperten tex eller Biltema Vattenpumpsmörjning.

Om någon tänkt ta sig till Örebro för att träna så kommer vi kolla vad ni har i kylaren, så det är lika bra att fixa det innan, glykol kommer inte accepteras.

Klart jag inte kommer med glykol :)

men stämmer det att waterwetter och dyl. slaggar igen systemet?
är det nån annan nackdel med det?
hur är det med kokpunkten?

Vatten och trycksatt system ger en kokpunkt på 105-108 grader nånting. Med kylvätska/glykol höjs den till ca 115 grader.
Varför får man inte köra med glykol?

Då borde man väl inte få köra med olja heller?:va

Du skojar va ? :)

Om inte...
1) Glykol går att välja bort. Olja är liksom lite svårt att klara sig utan.
2) Vid vurpa är risken större att kylvätska letar sig ut på banan än motorolja.

Tycker egentligen inte man har nåt alternativ till kylvätska heller. Ja luftkylt naturligtvis men det är kanske inte aktuellt...

Edit: Nej jag skojade inte. Var helt enkelt oupplyst:) . Som alla morsor säger: frågar man inte får man inga svar.

Ja, vi ändrar igen. Kylvätskan går naturligtvis att välja bort men det är inte helt bra för motorn. Men det kanske inte gör nåt, antar att det är relativt kort tid det gäller?

Last edited:
Jo det är väl nån träning när jag ska pröva på som jag har tänkt köra utan glykol.
Men jag har gärna nåt alternativ som hindrar korrosion och gärna höjer kokpunkten lite.
Går det bra med biltemas "Vattenpumpsmörjning"? några nackdelar med det?

Hörde att waterwettern var lika hal som glykol, men vad vet jag...

Tycker egentligen inte man har nåt alternativ till kylvätska heller. Ja luftkylt naturligtvis men det är kanske inte aktuellt...

Edit: Nej jag skojade inte. Var helt enkelt oupplyst:) . Som alla morsor säger: frågar man inte får man inga svar.

Ja, vi ändrar igen. Kylvätskan går naturligtvis att välja bort men det är inte helt bra för motorn. Men det kanske inte gör nåt, antar att det är relativt kort tid det gäller?
Jag kanske massuppfittar nu men du menar väl inte att man ska köra UTAN kylvätska helt och hållet????

Jag menar såklart att man kan välja bort glykolen i utbyte mot att man istället bara använder vatten.

Kort tid? Det är alldrig ok med glykol i supermoto, så det kommer aldrig i kylaren. Bortsett om man förvarar hojen kallt under vintertid då.
På vilket vis skulle produkter som gör exakt samma sak (i vissa fall bättre) än glykol vara sämre? Ja, om vi bortser från frysskyddet som i detta fall är helt ointressant.

Jo det är väl nån träning när jag ska pröva på som jag har tänkt köra utan glykol.
Men jag har gärna nåt alternativ som hindrar korrosion och gärna höjer kokpunkten lite.
Går det bra med biltemas "Vattenpumpsmörjning"? några nackdelar med det?

Waterwetter och vatten ger högre kokpunkt än glykol och vatten. Waterwetter är inte halt på asfalt men smörjer kylsystemet. Waterwetter finns på Mekonomen, kostar rätt mycket men räcker till mååånga byten.

Waterwetter och vatten ger högre kokpunkt än glykol och vatten. Waterwetter är inte halt på asfalt men smörjer kylsystemet. Waterwetter finns på Mekonomen, kostar rätt mycket men räcker till mååånga byten.

Vad kostar det då? :)

Problemet med glykol är inte bara att det är halt utan även att det är svårt att sanera effektivt, olja däremot är oftast inga större problem att få bort.

Har haft Waterwetter i husan året runt sen -02 utan synbara problem. (har iofs inte kikat på insidan av kylsystemet sen början av -06.

Då får jag väl fixa lite waterwetter :)
Annars kan jag ju som sagt ta bara vanligt vatten, men om jag har waterwetter så behöver jag väl inte byta så mkt

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda