I-lands-frågor

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Tänkte först döpa tråden till "Werzion's knepiga och underliga frågor-tråden", men insåg att jag är nog knappast ensam om att ha dessa vardagliga, ibland underliga frågor.

Dagens underliga fråga:
Var och handlade på Willys idag och var, som alltid när det ska inhandlas bröd, på jakt efter dagens datum - man vill ju såklart ha så nytt bröd som möjligt.

Då slog tanken mig... tvingas alla brödfabriker vänta tills klockan slagit 00.00 innan dom får börja baka brödet, eller är det okej att sätta "fusk-datum" på bröd som bakats vid låt säga 23:30 men som inte kommer ut till butik/slutkund förens 08:00 eller när nu brödet kommer fram/butikerna öppnar!???

Eller går det kanske rent av så snabbt att producera bröd till hela Sverige att några få timmar per natt räcker för tillverkning med allt var det innebär, förpackning och transport? :va

Tja, vad jag har hört, och jag har jobbat som säljare på ett av Sveriges största bagerier: Det är när brödet packas som avgör vilket datum det får.

Och nä, produktionen pågår nog så gott som dygnet runt

En annan betraktelse är man måste ta brödet längst in på hyllan.
Efter som dom försöker sälja det äldsta brödet först.

Det är inte alltid sant att det äldsta är längst ut, varje affär / ansvarig / brödförsäljare har sin egen tanke. Ligger det för gammalt bröd längst ut så är det det som kunden ser, och väljer något annat bröd, från något annat bageri istället. Eller så tycker kunden att affären alltid har "gammalt" bröd och börjar handla i någon annan affär. Det bästa är nog nån blandning.. :mattias :brödnörd

Jag kollar aldrig på datumet på bröd. :)
Ytterst sällsynt att det möglar för mig med.

Köper man bröd från storbagerierna så har dom en halveringstid som plutonium ungefär, det möglar fan aldrig.

Bröd från någon av dom lokala bagerierna (båda med extrem miljö/eco/hälso/ISO sertifiering) så möglar det på fyra fem dagar, men det är sällan jag har kvar så länge ändå.

Bröd som blir över får mina gårdsankor, dom struntar i om det är lite mögel....

Nyheter
Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!