I köpartagen, polen något att ha?

• Thread starter Thread starter RC
  • Start date Start date

RC

-
Gick med
10 Dec 2005
Hoj
-
Eftersom min affär med en hoj just gick åt skogen kollar jag nu på hojar igen.

Kikade lite på www.motoallegro.pl och priserna är ju minst sagt fördelaktiga (20 000 zl blir ca 49'SEK).
Efter att jag satt mig in i införselproceduren (www.transportstyrelsen.se) känns det inte så farligt faktiskt, det enda som man verkligen behöver få med är polskt regbevis, kvitto och instruktionsboken (den kan man kanske låna här iof). Om jag nu fattat det rätt:)
Räknar med att resan och registreringen kostar ca 3-4000:-

Exempel http://www.motoallegro.pl/8661_moto...=gtext&price_from=18000&order=p&change_view=1

Vem följer med till Swinoujscie till helgen?:D

Last edited:
Tycker du istället ringer upp folk på blocket som har sin hoj på försäljning för 70 000 och berättar att en såndär får du minsann i Polen för 40000 :), tror det blir mycket uppskattad av säljarna att få ta del av denna information :D

Japp. Jag vet flera som handlar via Polen och inte bara från Polen. Jag kan rätt bra Polska så jag ringde ibland och kollade hur det funkar. Grejen är att de ibland tar in hojar från US till billig peng, sedan med sina kontakter på besiktningen och vv reggar den, fixar med tull osv och säljer vidare till t ex folk i Sverige. Ofta tar man inte ens in hojen här utan kör den registrerad i Polen med halvförsäking betald där osv. Finns ett par varianter, men ja...man kan göra väldigt bra deals.

kontakter på besiktningen och vv reggar den, fixar med tull osv och säljer vidare till t ex folk i Sverige

:hihi polen...

Men är den bara laglig osv så gör jag gärna ett klipp. Tänker mig att man slår en signal till säljaren och ber dom möta upp vid färjorna så kan man deala där.

Ett av kraven för att detta ska lyckas måste väl vara att man själv pratar och förstår polska? De gånger jag varit i polen har ja inte haft nån nytta av min engelska iaf...

:hihi polen...

Men är den bara laglig osv så gör jag gärna ett klipp. Tänker mig att man slår en signal till säljaren och ber dom möta upp vid färjorna så kan man deala där.

Ja va fan. ALLT är lagligt men dealers känner alltid folk på besiktningar och vv så de slipper en slipper en massa red tape liksom. Det håller ledtider nere och adderar inte till kostnaden. Om du köper från en etablerad dealer. Ska du handla av priv person är det en annan femma. Då gäller det att veta vad man gör och kunna språket.

Jag vet en snubbe som lever på att ta in hojar och vettenskotrar från US och regga de i Polen. Två kompisar till mig köpte varsin nästan ny Gixxer från honom för ett jävligt rimligt pris.

har ni inte hört att sverige är nya polen iom valuta fallet?
Bara o säga till blocket nissarna att de har överpris

Japp. Jag vet flera som handlar via Polen och inte bara från Polen. Jag kan rätt bra Polska så jag ringde ibland och kollade hur det funkar. Grejen är att de ibland tar in hojar från US till billig peng, sedan med sina kontakter på besiktningen och vv reggar den, fixar med tull osv och säljer vidare till t ex folk i Sverige. Ofta tar man inte ens in hojen här utan kör den registrerad i Polen med halvförsäking betald där osv. Finns ett par varianter, men ja...man kan göra väldigt bra deals.

Ja och införselreglerna från EU-länder är ganska enkla och jag kan tänka mig att strula med det.

Ett av kraven för att detta ska lyckas måste väl vara att man själv pratar och förstår polska? De gånger jag varit i polen har ja inte haft nån nytta av min engelska iaf...

Har faktiskt någon polsk polare.

Jo priserna känns lite optimistiska dock verkar det finnas prutmån.

Va? :va

Med svindyr euro och US-dollar så blir det ju DYRARE att ta in importhojar
= priserna i Sverige kan följa med uppåt.

Det fanns knappt en enda beg blade -08 vilket jag tycker var konstigt! Gick inte heller att få engelska som språk vilket är direkt dåligt!

Sen stämmer priserna ganska väl med england och jag handlar mkt hellre i ett land jag förstår språket!

Det fanns knappt en enda beg blade -08 vilket jag tycker var konstigt! Gick inte heller att få engelska som språk vilket är direkt dåligt!

Sen stämmer priserna ganska väl med england och jag handlar mkt hellre i ett land jag förstår språket!

det suger oxå rätt hårt att blocket inte heller finns på engelska, ifall man vill känna sig lite internationell.

är det inte miles på mätarn i england och styret på fel sida? :confused:

det suger oxå rätt hårt att blocket inte heller finns på engelska, ifall man vill känna sig lite internationell.

nästan iaf, nötter som kör på fel sida och räknar knasigt, så import från UK = måste byta hastighetsmätare, och sen får du troligen även byta framlykta.

låter Polen vettigare

nästan iaf, nötter som kör på fel sida och räknar knasigt, så import från UK = måste byta hastighetsmätare, och sen får du troligen även byta framlykta.

låter Polen vettigare

Lyset måste man åtgärda.....men nyare hojar med elektroniska mätare går
att ställa om mellan miles/km.

KentW

Är det inte träram på engelska hojar. De slår sig i regn har Jag hört.

Va? :va

Med svindyr euro och US-dollar så blir det ju DYRARE att ta in importhojar
= priserna i Sverige kan följa med uppåt.

1 NewZloty = 2,4722 kronor
1 Euro = 11,1607 kronor
1 Dollar = 8,4746 kronor

Dagens noteringar från DI.

Både dollaren och Euron dyrare idag än igår...inte mycket, men inte blir dom
billigare i alla fall.

Vi får nog vänja oss vid den utvecklingen så länge lågkonjunkturen fortsätter
att fördjupas, kanske en vändning under andra halvan 2010...om dom som
vet bättre har rätt.

KentW

Ironi eller(styret fattade jag...)?

Är göra om en hoj till högertrafik är inte så bökigt dock kostar en beggad strålkastarsats 3000:-!

Klart dåligt av blocket att inte ha engelska som alternativ!
Hur svårt kan det vara att göra så alla kategorier/rubriker går att göra om till engelska? Detta måste ju speciellt vara aktuellt för en fordonssite då import mellan EU-länder är väldigt vanlig!

Ironi eller(styret fattade jag...)?

Är göra om en hoj till högertrafik är inte så bökigt dock kostar en beggad strålkastarsats 3000:-!

Klart dåligt av blocket att inte ha engelska som alternativ!
Hur svårt kan det vara att göra så alla kategorier/rubriker går att göra om till engelska? Detta måste ju speciellt vara aktuellt för en fordonssite då import mellan EU-länder är väldigt vanlig!

Med tanke på vänstertrafiken borde polen och tyskland vara smidigare...
Google translate är bra på sidor som allegro http://translate.google.com/translate_t#submit

Med tanke på vänstertrafiken borde polen och tyskland vara smidigare...
Google translate är bra på sidor som allegro http://translate.google.com/translate_t#submit

Smidigare ja!
Men pundet låg på ca 13,30 för några månader sen vilket gör england attraktivt då det ligger nere på 11 nu!

Tack för tipset med google!
Ska nog var mkt billigare att köpa i polen innan jag gör det! Om inte någon som kan polska hänger med ner dit!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT