I forskningens namn... V-Max vs R1!

T_L

Ny medlem
Gick med
25 Jun 2003
Hoj
V-Max, Hayabusa projekt pågår...
Jag har hela tiden hört en massa om att V-Max är grym, att R1 är grym osv... har snart fått ihop min igen iorginalutförande så jag tänkte forska lite.

Finns det någon som skulle vilja ställa upp och testa hur gammal V-maxen blivit. Jag har en V-Max och söker alltså efter en R1 förare som vill leka lite (borde ju inte vara något problem i det här forumet).

Så jäkla trött på alla MC-tidningar som skriver en massa jidder... jag är intresserad av fakta, har dessutom inga visioner om V-maxens kapacitet men jag vill ha koll eftersom jag har en motor till som ska trimmas så innih-vete... kan va kul å se vad det gör i slutändan på gatan mot normalt rödljusumgänge s a s.

:fakta

Mitt tips:

Kolla Uppsala Roadrunners tråd här på sporthoj.
Det körs streetrace i stort sett varje Torsdag på nån nedlagd militärflygraka.
Där kan du få möta vad du vill.
Prova att möta allt från sv650 till rejält moddade Hayabusor.
t.om en Vrod var med förra torsdagen.

Senast kördes det i Tierp.
Bra arrangemang också med snabba tighta stegar och MYCKET gott om plats på banan.

Kanon...

Tack för hjälpen, stålande! tar ca 2 veckor att få i motorn och köra in den...
:bow

Om en förare på 60kg får till en optimal start ska V-Max'en göra 402 meter på runt 10.5 sekunder (pga den långa hjulbasen). Samma förare på en original ZX6R kör 402 på ca 10.2 sekunder. Vikten är den avgörande faktorn. En R1'a med samma förare gör 402 på runt 9.90.

Lägg till en sekund för en rookie-förare.

Dvs, du kan komma väldigt långt med väldigt bra starter.

T_L skrev:
Så jäkla trött på alla MC-tidningar som skriver en massa jidder... jag är intresserad av fakta, har dessutom inga visioner om V-maxens kapacitet men jag vill ha koll eftersom jag har en motor till som ska trimmas så innih-vete... kan va kul å se vad det gör i slutändan på gatan mot normalt rödljusumgänge s a s.

Jag tror att du utan som helst bekymmer drar R1an.Av egen erfarenhet har ägt en R1a i många år(sedan 99)tom provkört en V-max(troligtvis en 98).Problemet med R1an är starten,reser sej på ettan,tvåan.Fördelen V-maxen,full sula utan några supriser(inga stegringar).Rullande start tror jag att du är chanslös... :rolleyes:Okej,nåt som jag är helt 100% på,,att jag tar dej på toppen iallafall :fakta

T_L skrev:
Jag har hela tiden hört en massa om att V-Max är grym, att R1 är grym osv... har snart fått ihop min igen iorginalutförande så jag tänkte forska lite.

Finns det någon som skulle vilja ställa upp och testa hur gammal V-maxen blivit. Jag har en V-Max och söker alltså efter en R1 förare som vill leka lite (borde ju inte vara något problem i det här forumet).

Jag ställer upp på lite race..Any time any where. Skulle även vara kul att provköra en V-max / L-Born

Säg bara när och var så kör vi!! Vi kan komma fem personer på en var sin retta i olika årsmodeler så kan du få rejsa mot en 98,99,2st 00,01 kunde va kul! :)

Jag kan ställa upp med duccen! :D

Inte för att man har så stor chans på rullande start, men den är djävulskt seg i starten. :crash

Man kan ju ta tider och titta på iallafall. :tummenupp

Re: Re: I forskningens namn... V-Max vs R1!

L-Born skrev:
Jag ställer upp på lite race..Any time any where. Skulle även vara kul att provköra en V-max / L-Born

Kom till Tierps flygfält klockan 19 ikväll - om vädret tillåter.

gixxer_1255 skrev:
V-Maxén måste vara rekord i katalogtrimning, uppiven effekt 140hk och bänkar men den så får man 106-108hk.

Är du säker på att den V-Maxen inte var strypt? Har för mig att den hade en ganska seriös strypning, och att en ostrypt betingade ett 7000:- högre pris begagnad.

"när Vmax väl kom var motorn strypt till cirka 100 hästkrafter"

Citat-länk

"Halvtrim"-länk

gixxer_1255 skrev:
V-Maxén måste vara rekord i katalogtrimning, uppiven effekt 140hk och bänkar men den så får man 106-108hk. Jag har rejsat mot en V-max och jag slog honom hur lätt som helst(med min gamla sugmotor)
Bromsbänkskurva på min hoj och V-Maxen som jag raceáde mot.

V-Max -95a = strypt. Om inte ägaren fixat till det.

Det var först för något år sedan den levererades som full effektare i affärerna.

Min Bulldog levererar 106Nm på bakhjulet den oxå... :)
Luftkyld 1200... (Kardandrift)
Och jag har bättre kurva. Fast, hästarna suger lixom... :(
(Kurvan visar, NM före och efter trimmet, inga hästar på denna bilden)

Bifogat

• winpep_nm2_450.jpg
    winpep_nm2_450.jpg
    26.4 KB · Visningar: 599
Flagga skrev:
Är du säker på att den V-Maxen inte var strypt?

Nä jag är inte säker, men hojen hade Dynojetkit och Supertrappsdämpare och säger man att man är "snabbast i stan" så åker man inte på en strypt hoj eller så gör man det? :confused:

Jag har för mig att alla våras allsmäktiga tidning Bike hade ett V-Max repotage för några år sedan och där var det en norrman som hade trimmat sin V-max rejält och inte ens han hade 140hk.

Här har jag ytterligare en V-Max bänkning, strypt eller osttypt????
Dynojet stg7kit låter inte som ostrypt.......

Bifogat

• vmax.gif
    vmax.gif
    10.6 KB · Visningar: 608
gixxer_1255 skrev:
Nä jag är inte säker, men hojen hade Dynojetkit och Supertrappsdämpare och säger man att man är "snabbast i stan" så åker man inte på en strypt hoj eller så gör man det?

Jag har för mig att alla våras allsmäktiga tidning Bike hade ett V-Max repotage för några år sedan och där var det en norrman som hade trimmat sin V-max rejält och inte ens han hade 140hk.

Här har jag ytterligare en V-Max bänkning, strypt eller osttypt????

Tror inte den är strypt.
Den har ju 112 hästar på slangen. Och den har ju kardan som stjäl rätt många procent. Om räknat som jag fick lära mig att räkna på Yamahas kardan var: slanghästar * 1.2 = växellåde hästar. 134 på denna då.
Det är väll inte vetanskapligt korrekt, men ger hyfsad bra bild på var man ligger.

Jag har en Yamaha Kardan hoj, om ni undrar... :p
En 100 hästars Yamaha Bulldog (på vevaxel... :p 81 på hjulet)

Jag tror (min egen tolkning) är att varför V-Maxen har sådant rykte är att den är lätt att dra iväg med, och den ser rå ut, fett ljud, och 145 säger reklamen. Inte ill pinkat. Och sedan när man kör den så gör körställningen att det känns fort SÅ IN I HELVETE!!! Inte alls som att köra sporthoj.
Men det är min teori... :)

PutteLiten skrev:
Tror inte den är strypt.
Den har ju 112 hästar på slangen. Och den har ju kardan som stjäl rätt många procent. Om räknat som jag fick lära mig att räkna på Yamahas kardan var: slanghästar * 1.2 = växellåde hästar. 134 på denna då.
Det är väll inte vetanskapligt korrekt, men ger hyfsad bra bild på var man ligger.

Jag har en Yamaha Kardan hoj, om ni undrar... :p
En 100 hästars Yamaha Bulldog (på vevaxel... :p 81 på hjulet)

Jag tror (min egen tolkning) är att varför V-Maxen har sådant rykte är att den är lätt att dra iväg med, och den ser rå ut, fett ljud, och 145 säger reklamen. Inte ill pinkat. Och sedan när man kör den så gör körställningen att det känns fort SÅ IN I HELVETE!!! Inte alls som att köra sporthoj.
Men det är min teori... :)

Jag tror din teori är helt rätt. V-maxén är en jäkligt fet hoj har själv varit sugen på en sådan men har insett att det blir jäkligt dyrt att få den som jag vill.

Avhandling om Hk m m på V-MAx..

Jag är ingen guru på motorer men har väl skruvat en del på min Max och gafflat ännu mer och följande är vad jag fått reda på under åren.

V-Maxen var strypt fram till 99 beroende lite på var man köpte den. MC-varuhuset tog in en bunt som skulle till Öst som var ostrypta vid något skede m m. Den ostrypta levererar mellan 106 och 116 hk på hjulet beroende på kvalitet på motorn. Det är stor individskillnad på hojarna alltså.

Den valigaste moddningen på en strypt V-Max för att få tillbaka kraften igen var att skruva dit ett Steg 7 kit. Detta ställer dock som krav att topparna är helt täta annars går den som en kratta. Kan också kräva justeringar av inlopp och lite annat för att få till en bra tomgång.

Tror att man är faligt ute om man säger att man är snabbast i stan med en steg 7 Max, krävs nog lite mer idag men den har nog en fördel, den är förlåtande mot förare med mindre kompetens s a s.

Har för mig att en bekants Max som är borrad till 1260, blueprintad har steg 7 och Sudco system, drar 140 på bkahjulet på bänken.

Annars finns det Maxar från 80 hk på bakhjulet till ca 250. Tror att det värsta som går i sverige är på 220 på bakhjulet.

Vinterprojektet från min sida blir 1320cc med modifierade topparar och förgasare. Siktar på ca 160-170 hk på bakhjulet. Planerade 1570cc med 210 hk men kommit fram till att det inte blir en bra motor.

Nåja just nu har jag ju ingen motor alls utan går och trampar i väntan på orginalmotor som är på väg hem för iskruvning sen får vi testa lite som man har lite referens till i vår efter moddnignarna.

Ha re!

Jag vill oxå rejsa. Har faktiskt ägt en fladdrig V-max.
(men tröttnade efter två veckor)
Väghållningen är sämre än vad alla rykten säger och effekten är inte alls så brutal.

Angående Triumphs Rocket trea så säger jag bara wow! Vill ha. Den oxå...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman