I Dalarna kör vi för fort....

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Enligt en artikel i Borlänge Tidning idag kör dalfolket för fort på MC, vilket anges som ett av skälen till att olyckorna ökar.
De som skadas gör det oftast vid vänstersväng och medelåldern på de skadade är 50 år.

Unga förare på vansinnesmaskiner står alltså inte längre för majoriteten av olyckorna, iaf inte i Dalarna.
 
Då är det bara att vänta på höjda premier för 50 plussare på "normala" motorcyklar.
 
"Och farten är troligen den mest logiska förklaringen till att motorcykelolyckorna ökar."

Den mest logiska? :D

Vad sägs om att antalet mc har ökat? Skulle jag tippa på övertrumfar denna "mest logiska förklaringen". Särskilt med tanke på att det faktiskt är färre olyckor i förhållande till antalet mc i trafik... (edit: gäller dock inte vid enbart jämförelsen Dalarna i hittils i år å förra året skulle jag tippa)

Vill man då tolka det som fan läser bibeln så kan man dra slutsatsen att hojåkare kör mer för fort nu än innan och det lett till färre olyckor. :tomten
 
Last edited:
duckie skrev:
2455845 Enligt en artikel i Borlänge Tidning idag kör dalfolket för fort på MC, vilket anges som ett av skälen till att olyckorna ökar.
De som skadas gör det oftast vid vänstersväng och medelåldern på de skadade är 50 år.

Unga förare på vansinnesmaskiner står alltså inte längre för majoriteten av olyckorna, iaf inte i Dalarna.

Hur får du det till det?
5 st 20-åringar och 2 st 50-åringar ger fortfarande en medelålder på 50 år.
 
Hedgehog skrev:
2455908 Hur får du det till det?
5 st 20-åringar och 2 st 50-åringar ger fortfarande en medelålder på 50 år.

Hur får man det till en medelålder på 50?
Blir det inte 28,5?
 
Intressant också hur man ganska tydligt undviker att nämna vilka som svänger vänster för att ge intrycket att mc:isterna inte bara kör fort utan orsakar övriga olyckor själva åxå... :arsele

Och ingen artikel så långt ögat når om hur många bilister som körde för fort vid samma mätningar :va

Beställd artikel antar jag med tanke på vinklingen, antingen från NTF eller Vägverket.
 
Last edited:
duckie skrev:
2455845 Enligt en artikel i Borlänge Tidning idag kör dalfolket för fort på MC, vilket anges som ett av skälen till att olyckorna ökar.
De som skadas gör det oftast vid vänstersväng och medelåldern på de skadade är 50 år.

Unga förare på vansinnesmaskiner står alltså inte längre för majoriteten av olyckorna, iaf inte i Dalarna.
Naturligtvis så är problemet att motorcyklister kör för fort i vänstersvängarna :va
 
I Falu Kuriren idag står det att farten är en stor bidragande orsak till antalet ökade olyckor denna sommar.
"Vissa kör så fort som 60 km/h över den tillåtna hastigheten" :näsblod
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top