Hysteri i däckvalet?

Silwer skrev:
Ja du slår då mig iaf, 7-800 mil har vanliga bakdäck räkt på den tiden jag körde boldoren:lol
De är ju jättesmala och slits hårt så tung som den är.
3000 mil, jag kan inte fatta hur det går till ens:lol

Jo det förra backelit däcket gick långt. Hur långt detta brigestone kommer gå vet jag ej, men jag har kört ca 300-400mil och det märks inte att det är använt. Så en skvätt borde nog detta däck gå.
 
Chris Ash skrev:
Jag poängterade att mina erfarenheter av Rennsport är MYCKET ringa...
Det spelar ingen roll. Du är tävlingsförare - vilket är det finaste man kan vara i motorcykelkretsar. Man är sas lite finare och bättre än gatåkarna. Det gäller även om man är långsam. Därför måste vi buga oss inför dina ord :Bugar
 
Bingo skrev:
Det spelar ingen roll. Du är tävlingsförare - vilket är det finaste man kan vara i motorcykelkretsar. Man är sas lite finare och bättre än gatåkarna. Det gäller även om man är långsam. Därför måste vi buga oss inför dina ord :Bugar
Beror på, stuntare kan vara det med eller självmordspiloter, beror på vem man snackar med.
Vi vanliga åktöntar är bara allmänt löjliga.
 
Hade Metzeler Mez4 på förut, har ett sånt kvar fram. Nytt bakdäck blev Pirelli Dragon. Funkar kanon båda två...

Undrar varför jag valde dem? :brynad
 

Bifogat

  • däcksflickor.jpg
    däcksflickor.jpg
    71.5 KB · Visningar: 123
Thundercat skrev:
Hade Metzeler Mez4 på förut, har ett sånt kvar fram. Nytt bakdäck blev Pirelli Dragon. Funkar kanon båda två...

Undrar varför jag valde dem? :brynad

Du måste totalt missat att Amber var dunlops tjej. Jag kör dunlop i år igen :rolleyes: :tummenupp
 
Jag håller med Zeb och PLM till fullo.
Snålade lite och skulle köra slut på det Bridgestonedäcket som satt på när jag köpte hojen. Kommer inte ihåg vad det heter men det skulle motsvara Pilot Road. Kontentan var en highsider som kostade mig lite delar, en repig hoj plus jävligt ont i höften...
Oj så mycket billigare det blev istället för att jag krängde på "riktigt" gummi istället :huvet
Angående fästet i Supercorsa när de är kalla. Kunde inte hålla mig i februari utan var tvungen att åka ut och leka lite på E4:an. Inga som helst problem med wheelis eller stoppies omgående, detta trots +3.
När andra hängt på med sportturingdäck (som enligt vissa här ska greppa bättre när de är kalla) så har de haft stora problem med att hojen håller sig på 2 hjul istället för att kliva upp på 1, det enda som hände var att de ritade svarta streck i gatan... detta vid samma tillfälle som jag glatt rullat runt på 1 hjul...
Angående grepp vid nedlägg så har jag inte vågat prova det vid kallt väglag så det får andra orda om.

Mjukt ska det va, inte värt min hälsa och plånbok att snåla med däcken.
 
D208:or var jävulskt hala på min gixxer 1000 när jag tog ut den i ca 5 grader och fisåkte lite...
 
Felix skrev:
D208:or var jävulskt hala på min gixxer 1000 när jag tog ut den i ca 5 grader och fisåkte lite...

Dunlops däck är värdelösa enligt mig. Kört på både D207 och D208. Mer snabbstyrt är det enda positiva jag har att säga. Tar lång tid att få upp temp, tappar temp snabbt.
 
-PLM- skrev:
Dunlops däck är värdelösa enligt mig. Kört på både D207 och D208. Mer snabbstyrt är det enda positiva jag har att säga. Tar lång tid att få upp temp, tappar temp snabbt.

Hehe, just 207 och 208 har det rejsats med oerhört, och så sent som förra året räckte de väl till en SM-vinst för Cralle i Veidec. Samt att 250sp kör med dem.
Tyckte iofs inte det tog så lång tid att få upp dem i temp, däremot tappar de tempen fort. Men det är sådant som krävs av ett rejsdäck, de ska komma upp i rätt temp, samtidigt som de inte ska överhettas..
 
oFFkeFF skrev:
Hehe, just 207 och 208 har det rejsats med oerhört, och så sent som förra året räckte de väl till en SM-vinst för Cralle i Veidec. Samt att 250sp kör med dem.
Tyckte iofs inte det tog så lång tid att få upp dem i temp, däremot tappar de tempen fort. Men det är sådant som krävs av ett rejsdäck, de ska komma upp i rätt temp, samtidigt som de inte ska överhettas..

Det är i såna kommentarer man ser att det mesta som skrivs av snabba gatknuttar angående däck är ren och skär BS.

Ett däck som man kör en 250 SP på 1.05 och en SS600 på 1.01 runt knudan värdelöst? Håhåjaja....
 
Jag trodde vi pratade gata nu? det är säkert jättebra för bana, har inte sagt nåt annat.
 
-PLM- skrev:
Jag trodde vi pratade gata nu? det är säkert jättebra för bana, har inte sagt nåt annat.

Jo, men då dyker fråga upp igen, vilken modell av 207 och 208 körde du?
Finns ju ett gäng olika modeller.
Sen ska jag väl säga att jag körde "vanliga" gat 207'or också, skitfina i början, men så fort de var lite slitna med betoning på rätt lite, så var de inte alls lika najs längre.
 
oFFkeFF skrev:
Jo, men då dyker fråga upp igen, vilken modell av 207 och 208 körde du?
Finns ju ett gäng olika modeller.
Sen ska jag väl säga att jag körde "vanliga" gat 207'or också, skitfina i början, men så fort de var lite slitna med betoning på rätt lite, så var de inte alls lika najs längre.

Det var GP på bägge tror jag. För gata finns det bättre däck än de, på bana vet jag inget om dom.
 
Chris Ash skrev:
Det är i såna kommentarer man ser att det mesta som skrivs av snabba gatknuttar angående däck är ren och skär BS.

Ett däck som man kör en 250 SP på 1.05 och en SS600 på 1.01 runt knudan värdelöst? Håhåjaja....

Dom blir iaf jävligt ostabila i höga farter...och vid nedslag vid wheelies mm...Funkade dock bra på bana... Även om jag föredrar rennersport eller supercorsa...
 
Däckets viktigaste egenskap: bra balans vid nedtagning av wheelies.

Alla kan väl få köra på vilka däck de vill?
Jag tyckte Metzeler SportecM1 var en utmärkt kompromiss mellan fäste, pris och livslängd för gatkörning.
 
Perra skrev:
Dom blir iaf jävligt ostabila i höga farter...och vid nedslag vid wheelies mm...Funkade dock bra på bana... Även om jag föredrar rennersport eller supercorsa...

Du får inte snabbstyrdheten för ingenting, det är inga klossar direkt.
 
Chris Ash skrev:
Du får inte snabbstyrdheten för ingenting, det är inga klossar direkt.

Ja det är väl så. Men dom passar dock inte för mig på gatan. Så jag kör på supercorsa istället...
 
Försökte låsa framhjulet med Rennsport RS1. Ca 18C ute och promenadsvala däck. Helt omöjligt var det. Spelade ingen roll var jag satt på hojen. Häcken for up i ofrivilliga stoppies utan minsta släpp. Vet inte om det betyder så mycket men jag blev i alla fall impad.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top