Hyresvärd...

ktmjacke skrev:
Hos oss finns det ett stort cykelförråd.Men där fick jag veta att man inte får ha varken moppar eller mc p.g.a brandrisken(bensintanken). Så i sommar blir det kul när man måste parka hojen på gatan.10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 borta.

hmm, man får alltid førvara bensin men inte mer än 6liter/rum
det sa min hyresvärd nær jag ville ha hojen i cykelførrådet...
Så lova och svär att aldrig ha mer än 6liter i tanken :rolleyes:

Ni kan inte snoka reda på en plats till bilen i garaget då?
Då är det bara att ställa MC:na i samma ruta. :tummenupp

TinaTjejen skrev:
Ni kan inte snoka reda på en plats till bilen i garaget då?
Då är det bara att ställa MC:na i samma ruta. :tummenupp

Det är kört, det är jättelång kö för att få en plats för bilen.

Såhär ligger det till. När jag flyttade in i lägenheten för 2 år sedan informerade hyresvärden mig om att det var ok för hyresgäster i huset att förvara sina motorcyklar i mopedgaraget (huset har 2 cykelgarage till, så detta förråd är alltså ett mopedförråd). Jag ställde in min hoj där. När emmi sov över hos mig så ställde vi några nätter ner hennes hoj med. Då sa hyresvärden till att det var inte ok eftersom hon inte var hyresgäst. Ok sa vi och tog bort hojen därifrån.

Nu har Emmi bott i lägenheten sedan ett år ca och nu får plötsligt hyresvärden fnatt och hävdar att hojarna ska ut inom en viss tid och så vidare på grund av platsbrist. Jag ringde till mannen som skickat brevet till mig och fick en avhyvling efter noter. Blev riktigt chockad faktiskt. "Det har dom bestämt i ledningen, det har du inget med att göra" var hans sensmoral genom samtalet. Jag lade på luren och bestämde mig för att koppla in dom som snor 70 kronor i månaden från mitt konto för lite hjälp.

Efter kontakt med en trevlig dam på hyresgästföreningen kom vi fram till att jag borde ringa eller skriva ett brev och föreslå en liten "kompromiss" till hyresvärden innan hyresgästföreningen hjälpte till i ärendet genom att ringa åt mig. Så jag ringde den ansvariga på företaget jag hyr av (som på intet sätt var trevlig han heller) och sa att ikväll när jag kommer hem från jobbet ställer jag ihop min och min sambos hojar så att dom tar så lite plats som någonsin möjligt och så kan han gå ner i förrådet och ta en titt imorgon bitti och meddela mig om det är en lösning vi båda kan acceptera. Så nu har jag ställt om hojarna och väntar på att han skall kontakta mig imorgon.

Samtidigt kan jag meddela att jag räknade igenom cykelbeståndet i dom andra cykelrummen som betecknas "knôkafulla" av hyresvärden. Resultatet var följande.
I första rummet hade 15 av 18 cyklar punka på ett eller båda hjulen.
I det andra rummet hade 5 av 11 cyklar punka på ett eller båda hjulen
I mopedförrådet står 2 cyklar. Den ena har inte använts på 2 år (2-hjulspunka) och den andra verkar vara "aktiv" för tillfället.

Pinsamt, hoppas det löser sig, annars får hyresgästföreningen ta över ärendet, för att bli utskälld är inget jag accepterar i onödan.

//jaG

En annan orsak till att de vill ha bort er är att det har kommit fler och fler förfrågningar om de får ha motorcyklar där (kanske någon/några som betalar för garageplats och hellre vill ha de gratis i cykelförrådet? vem vet?), frågan kommer upp på något möte och då bestäms de att det INTE ska vara bågar i cykel/moppegaragen för att få slut på tjatet.

Men vad vet jag?...

mr_rockster skrev:
En annan orsak till att de vill ha bort er är att det har kommit fler och fler förfrågningar om de får ha motorcyklar där (kanske någon/några som betalar för garageplats och hellre vill ha de gratis i cykelförrådet? vem vet?), frågan kommer upp på något möte och då bestäms de att det INTE ska vara bågar i cykel/moppegaragen för att få slut på tjatet.

Men vad vet jag?...

Detta var även min tanke..
OM det kommer ett flertal förfrågningar om utrymme i Mopedförråden av andra hyresgäster som vill ha sin MC där, så kan inte hyresvärden enbart neka dessa. Han måste ange ett skäl till att vissa hyresgäster får utrymme och andra inte får.

För att undkomma denna situation finns två val för värden
1: Alla ut o inget utom det som förråden är avsedda för, oavsett om det blir helt tomt i förråden.
2: Bygga om ett eller flera förråd till MC-parkering och lägga på en avgift på de som vill hyra en plats.

I min BRF så valde de alternativ nummer 1.
Alla Moped & Cykel -förråd blev helt tömda på moppar o MC. Dock så fick vi av föreningen förtroendet att ställa hojarna i bilgaraget på valfri plats som inte kan brukas av bil. Till exempel bakom pelare o annat där bilar inte får plats. Inte perfekt, men bättre än på gatan iallafall.

ktmjacke skrev:
Hos oss finns det ett stort cykelförråd.Men där fick jag veta att man inte får ha varken moppar eller mc p.g.a brandrisken(bensintanken). Så i sommar blir det kul när man måste parka hojen på gatan.10 9 8 7 6 5 4 3 2 1 borta.

Stjäls verkligen hojjar så snabbt? Allvarligt alltså?
Har själv ingen, så jag vet inte.

Det finns plats för fler hojar i garaget och vad jag vet så finns det ingen mer än vi som kör hoj i huset.

Men att skriva ett otrevligt brev och sen inte ge förslag på lösning är inte schysst.

Zeb_Macahan skrev:
Det är kört, det är jättelång kö för att få en plats för bilen.

//jaG
Det verkar inte vara några trevliga människor ni får tampas med må jag säga.
I vårt garage finns det särskilda MC fickor, men många har MC:na bakom sina bilar, samt cyklar å annan bråte.
Svårt att få tag på en p-plats där med, men om ni kan hitta på någon som precis ska säga upp sin eller så, kan man inte få den överskriven på er på nått sätt då?

Synd att endel männsikor ska skapa en sån trist stämning :(
Här är det inte vi ungdommar som kör hoj som för väsen, utan de övriga med krompråmar och raka rör som gasar som galningar:eek:

amullo skrev:
Detta var även min tanke..
OM det kommer ett flertal förfrågningar om utrymme i Mopedförråden av andra hyresgäster som vill ha sin MC där, så kan inte hyresvärden enbart neka dessa. Han måste ange ett skäl till att vissa hyresgäster får utrymme och andra inte får.

För att undkomma denna situation finns två val för värden
1: Alla ut o inget utom det som förråden är avsedda för, oavsett om det blir helt tomt i förråden.
2: Bygga om ett eller flera förråd till MC-parkering och lägga på en avgift på de som vill hyra en plats.

I min BRF så valde de alternativ nummer 1.
Alla Moped & Cykel -förråd blev helt tömda på moppar o MC. Dock så fick vi av föreningen förtroendet att ställa hojarna i bilgaraget på valfri plats som inte kan brukas av bil. Till exempel bakom pelare o annat där bilar inte får plats. Inte perfekt, men bättre än på gatan iallafall.

Som sagt:
*Det är ingen annan i huset som har någon MC ståendes i garaget eller har yppat att vilja ha den i mopedförrådet, jag påpekar igen, det är ett mopedförråd, inte ett cykelförråd (enligt info från hyresvärd).
*Parkeringsgaraget har plats för 15 bilar och är yttepyttelitet, alltså ingen plats bakom pelare eller dylikt.
*80% av cyklarna i förråden har punka, allså används dom inte. Bort med dom så har man plats för 30 cyklar till i ett hus med 35 lägenheter.

//jaG

Fan va stört allting verkar... Att människor jämt ska sätta sig på tvären istället för att njuta av livet... *skakar på huvudet*

Kan man få en uppdatering? Hittade denna tråden av en slump nu och blev lite nyfiken.
Ge förslag till hyresvärden att han ska slänga alla gamla cyklar som Janne gjorde där vi bodde innan. Det är ju ingen ide att det står massa skit där som ingen använder.

Har inte hört nåt fram till ett par veckor sen då den andra gubben kom och och började skrika om att det står 3 motorcyklar i garaget som vi skulle ha flyttat på för X antal dagar sen.
Sa till honom att vi har tillstånd för två motorcyklar och att vi inte har tre, utan att den andra är någon annans, men det kunde han inte förstå utan fortsatte skrika om att det stod 3 hojar därnere.

Förklarade läget för honom med cyklar och att vi har pratat med den andra fastighetsgubben (han skulle kolla upp plats och återkomma om det var några problem, vilket han inte har gjort.) Då blev han vansinng, avbröt mig och skrek att han skulle återkomma samtidigt som han slog igen dörren i ansiktet på mig.

Sen har jag inte hört nåt igen.

Emmi skrev:
Har inte hört nåt fram till ett par veckor sen då den andra gubben kom och och började skrika om att det står 3 motorcyklar i garaget som vi skulle ha flyttat på för X antal dagar sen.
Sa till honom att vi har tillstånd för två motorcyklar och att vi inte har tre, utan att den andra är någon annans, men det kunde han inte förstå utan fortsatte skrika om att det stod 3 hojar därnere.

Förklarade läget för honom med cyklar och att vi har pratat med den andra fastighetsgubben (han skulle kolla upp plats och återkomma om det var några problem, vilket han inte har gjort.) Då blev han vansinng, avbröt mig och skrek att han skulle återkomma samtidigt som han slog igen dörren i ansiktet på mig.

Sen har jag inte hört nåt igen.

Alltid kul med fina relationer till sin hyresvärd! :banana

Lycka till!

Emmi skrev:
Då blev han vansinng, avbröt mig och skrek att han skulle återkomma samtidigt som han slog igen dörren i ansiktet på mig.

Zeb har ganska bra humör va?
Hade vederbörande gjort så mot min bättre hälft så hade jag nog förlorat humöret något.

amullo skrev:
Zeb har ganska bra humör va?
Hade vederbörande gjort så mot min bättre hälft så hade jag nog förlorat humöret något.

Jag är inte Zebs bättre hälft, inte sämre hälft heller. Jag är ingen hälft alls, jag är singel. Däremot delar vi lägenhet, han e min bästa kompis.

Han var inte hemma och blev inte särskilt förvånad heller, han vet hur gubben e. "Ring till hyresgästföreningen" var hans ord.

MHK skrev:
Alltid kul med fina relationer till sin hyresvärd! :banana

Lycka till!

Vi har en bra dam som brukar ta hand om det (väninna till mamma) men hon är sjukskriven och så fort hon är borta från jobbet brakar helvetet löst.

Last edited:
Emmi skrev:
Jag är inte Zebs bättre hälft, inte sämre hälft heller. Jag är ingen hälft alls, jag är singel. Däremot delar vi lägenhet, han e min bästa kompis.

Han var inte hemma och blev inte särskilt förvånad heller, han vet hur gubben e. "Ring till hyresgästföreningen" var hans ord.

Vi har en bra dam som brukar ta hand om det (väninna till mamma) men hon är sjukskriven och så fort hon är borta från jobbet brakar helvetet löst.

Sen så har Emmi nog med temprament för hela västra Jönköping. Hyresgästföreningen gör arbetet bättre än vad jag kan åstadkomma med mitt skrikande...

//jaG

många högt uppsata inom ledningar verkar gilla att trakasera oss vanliga medborgare, dem öser skatter och det över en, men vad får man tillbaka?, nu ska det kosta 350kr i månaden också om man kör bil till arbetet om man har parkerings plats på jobbet....

Att det ska va så jävla bökigt med en p plats...
Ringde min hyresvärd i fredags o småpratade lite om ditt o datt..sedan så frågade ja om det va ok att ställa min hoj nere i källaren....han skruvade upp tonen vänligt men bestämt o pratade om bensin i källaren o brand bla bla bla...
i dag kom han med en stor brädhög..ringde på dörren o sa att hörrudu grabben.vill du ha din mc i ett bra skydd så kan du ta på dig o komma ut med en kopp kaffe o förklara hur ja ska bygga ett garage åt dig...
trodde ja drömde...så nu har vi ett cykel/mc garage för 2 hojjar på kortsidan huset...

det kallar ja hyresvärd..

janoshki-jonaz skrev:
Att det ska va så jävla bökigt med en p plats...
Ringde min hyresvärd i fredags o småpratade lite om ditt o datt..sedan så frågade ja om det va ok att ställa min hoj nere i källaren....han skruvade upp tonen vänligt men bestämt o pratade om bensin i källaren o brand bla bla bla...
i dag kom han med en stor brädhög..ringde på dörren o sa att hörrudu grabben.vill du ha din mc i ett bra skydd så kan du ta på dig o komma ut med en kopp kaffe o förklara hur ja ska bygga ett garage åt dig...
trodde ja drömde...så nu har vi ett cykel/mc garage för 2 hojjar på kortsidan huset...

det kallar ja hyresvärd..

:tummenupp Jag vill me ha en sån hyresvärd!!!!!!!

Trötter skrev:
många högt uppsata inom ledningar verkar gilla att trakasera oss vanliga medborgare, dem öser skatter och det över en, men vad får man tillbaka?, nu ska det kosta 350kr i månaden också om man kör bil till arbetet om man har parkerings plats på jobbet....
Vad har det med det här att göra? Tror du att det är staten som är hyresvärd för Zeb och Emmi? :va

Jag pröjsar 500 spänn i månaden för en ytterst liten MC-plats i en sidoyta i garaget som inte skulle gått att använda till något annat. Det är fan 6 lakan per år, det gör mig irriterad att bara tänka på det :). MC-platser borde vara lika självklart som att man har fönster i lägenheten!

Nyheter
Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Ny Brutale från MV Agusta

Italienska motorcykeltillve...

Back