Hyresrätt Stockholm

"NÄCKEN"

Häradsbetäckare...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Såld såld såld
Kommer under Oktober att flytta från Karlshamn till Stockholm för att börja jobba där.. Behöver nu eran hjälp med att få tag i en lägenhet.. Kommer att behöva en 3a eller 4a som ska ligga centralt, kommer dela lägenhet med en kompis.. Vart vänder man sig? Behöver tips på bra hemsidor, bostadköer, nummer till hyresvärdar m.m..

Samt behöver jag nya motard kompisar att köra med där uppe :tummenupp
Vet inte vart ni håller till o kör, kommer ju upp rätt sent på säsong men får väl hoppas man hinner med någon runda eller nån bankörning eller nåt...

Jimmy..

Last edited:
NÄCKEN skrev:
2345926 Behöver nu eran hjälp med att få tag i en lägenhet..

Lycka till! Det kan behövas! :hihi

Du är nog rätt rökt när det gäller att få tag i ett förstahandskontrakt om du inte är villig att lägga rätt stora summor svart.

Bästa tipset är då www.blocket.se för att få tag på lägenheter att hyra i andrahand.

korvgubbe skrev:
2345980 Lycka till! Det kan behövas! :hihi

Du är nog rätt rökt när det gäller att få tag i ett förstahandskontrakt om du inte är villig att lägga rätt stora summor svart.

Bästa tipset är då www.blocket.se för att få tag på lägenheter att hyra i andrahand.

JApp Blocket kollar ja varje dag.. Har ju trotts allt 2 månader på mig så man tycker ju inte att det ska va helt omöjligt..:va

NÄCKEN skrev:
2346010 JApp Blocket kollar ja varje dag.. Har ju trotts allt 2 månader på mig så man tycker ju inte att det ska va helt omöjligt..:va

För ett förstahandskontrakt i centrala stockholm? Jomen tjena. Vänta 20-25 år så har du kanske den turen.

Dock bör det inte vara omöjligt att hitta ett sånt kontrakt i typ Hässelby inom den tidsperioden.

good luck

xfader skrev:
2346053 För ett förstahandskontrakt i centrala stockholm? Jomen tjena. Vänta 20-25 år så har du kanske den turen.

Dock bör det inte vara omöjligt att hitta ett sånt kontrakt i typ Hässelby inom den tidsperioden.

good luck

Har jag pratat om förstahands kontrakt?:va

Nej andrahand duger till en början, kommer ju ändå bli bostadsrätt om man trivs..:tummenupp

NÄCKEN skrev:
2346075
Nej andrahand duger till en början, kommer ju ändå bli bostadsrätt om man trivs..:tummenupp

Varför inte satsa på närförort? Innanför tullarna lär du få betala rätt jobbig hyra. Särskillt om du bor i andra hand.

Om du bor i andrahand och märker att du betalar överpris så se till att anmäla det till hyresnämnden. Man får nästan alltid rätt om man betalat ockerhyra. En kompis fick igen 40.000 efter två år i en andrahandslya. Se dock till att göra detta EFTER att du flyttat ut.

korvgubbe skrev:
2346104 Varför inte satsa på närförort? Innanför tullarna lär du få betala rätt jobbig hyra. Särskillt om du bor i andra hand.

Om du bor i andrahand och märker att du betalar överpris så se till att anmäla det till hyresnämnden. Man får nästan alltid rätt om man betalat ockerhyra. En kompis fick igen 40.000 efter två år i en andrahandslya. Se dock till att göra detta EFTER att du flyttat ut.

Vill helst bo så centralt som möjligt, japp hyran kommer nog bli rätt jobbig men är man 2 som delar blir det inte lika tungt.. Sen om man trivs så bllir det ju till att köpa bostadsrätt och då kommer man ju ner i hyra..Det där med att bo i andrahand i en hyresrätt är ju inget som kommer bli speciellt långvarit utan mest en prova på grej.. Hur mycket brukar de lägga på när man hyr i andrahand? Undgefär nu alltså..

NÄCKEN skrev:
2346170 Vill helst bo så centralt som möjligt, ....
Hur mycket brukar de lägga på när man hyr i andrahand? Undgefär nu alltså..

Jo, de flesta utomsocknes brukar vilja det. Centralt är A och O och allt utanför tullarna är ett stort svart skrämmande hål... :hihi

Det varierar... Kan nog gå upp till ett 100%:igt pålägg. Saken är att man inte får göra några påtagliga pålägg på hyran. har hört något om typ 10% på en möblerad lägenhet max.. (Finns säker någon som har exakta uppgifter)

Hyr en lya som du tycker passa men dra dig som sagt inte för att ta tillbaka en oskälig hyra med hjälp av hyresnämnden. De 40.000 som polaren fick igen blev en ganska bra fickpeng när han skulle möbelshoppa till sitt hus.

NÄCKEN skrev:
2346170 Vill helst bo så centralt som möjligt, japp hyran kommer nog bli rätt jobbig men är man 2 som delar blir det inte lika tungt.. Sen om man trivs så bllir det ju till att köpa bostadsrätt och då kommer man ju ner i hyra..Det där med att bo i andrahand i en hyresrätt är ju inget som kommer bli speciellt långvarit utan mest en prova på grej.. Hur mycket brukar de lägga på när man hyr i andrahand? Undgefär nu alltså..

Jag har hört priser som 6000 för en etta runt 30-35kvm. Många som hyr ut i andrahand försöker väl göra sig en hacka på det. Dom hävdar gärna att dom hyr ut möblerat och på det sättet "har rätt att slå på en del". Vilket dom förvisso har. Men säg att en hyra på en etta i den storleken borde ligga runt 2-3k/månad i förstahand. Många verkar dock enbart hyra ut till företag.

http://www.andrahand.se/ verkar vara en sida där folk kan annonsera ut sina lägenheter i andrahand.

(jag menade inte vara dryg med mitt ovanstående inlägg. kändes bara lite naivt att hitta något på 2 månader)

lycka till i varje fall! (jag menar det :))

NÄCKEN skrev:
2346170 Hur mycket brukar de lägga på när man hyr i andrahand? Undgefär nu alltså..

"Vid uthyrning av bostadsrätt får du sätta hyran efter vad en likvärdig hyreslägenhet kostar. Du får alltså inte ta ut hyra som täcker dina egna räntekostnader för bostaden. Kontakta ett lokalt bostadsföretag och fråga efter hyresnivåer. Om du hyr ut möblerat kan du ta ut mellan tio och tjugo procent av möblernas värde utöver den faktiska hyreskostnaden."

http://www.varbostad.se/ArticlePages/200308/27/20030827141256_vb401/20030827141256_vb401.dbp.asp

Edit:
Pålägget för möbler räknas ut per år!
Är möblerna värda 50.000 så får man alltså ta ut 50.000 * 10% = 5000kr / 12mån = ~420kr per månad

Last edited:
korvgubbe skrev:
2346210 "Vid uthyrning av bostadsrätt får du sätta hyran efter vad en likvärdig hyreslägenhet kostar. Du får alltså inte ta ut hyra som täcker dina egna räntekostnader för bostaden. Kontakta ett lokalt bostadsföretag och fråga efter hyresnivåer. Om du hyr ut möblerat kan du ta ut mellan tio och tjugo procent av möblernas värde utöver den faktiska hyreskostnaden."

http://www.varbostad.se/ArticlePages/200308/27/20030827141256_vb401/20030827141256_vb401.dbp.asp

Edit:
Är möblerna värda 50.000 så får man alltså ta ut 50.000 * 10% = 5000kr / 12mån = ~420kr per månad

Okej.. Bra att veta.. Men om man vill veta hur mkt den som har förstahandskontrakter ger i hyra hur tar man lättast reda på det då? Lämnar fastighets ägaren ut sådan info eller?

NÄCKEN skrev:
2346235 Okej.. Bra att veta.. Men om man vill veta hur mkt den som har förstahandskontrakter ger i hyra hur tar man lättast reda på det då? Lämnar fastighets ägaren ut sådan info eller?
Knacka på hos grannen och fråga så får du en anning. Eller fråga hyresvärden.

Men 2-3k kan du glömma, kanske får en städskrubb för det.

korvgubbe skrev:
2346210 Edit:

heHe ska lätt köpa koja i stockholm, spara ihop till en Picasso eller Monet och kapsla in skiten i väggen med sånt där mkt mtk ogenomträngeligt glas :)

Va får man betala för en Picasso? ett par mille ?? 10% av det delat med 12 :D :tummenupp

ghandi skrev:
2346308
Va får man betala för en Picasso? ett par mille ?? 10% av det delat med 12 :D :tummenupp

Nu har jag iofs svårt att se hur du ska lyckas övertyga hyresnämnden att du gjort om en Picasso till soffbord och att du bör få ta ut hyra därefter, då det var Möbler vi talade om.:)

Jag fattar inte varför så många envisas med att tycka att dom bara MÅSTE bo innerstan. Köp en lägenhet utanför istället för att betala ockerhyra för ett andrahandskontrakt. Eller gör vafan du vill, förresten. Det är dina pengar.

Jag fattar inte varför man vill flytta till Stockholm alls!

anja skrev:
2346695 Jag fattar inte varför så många envisas med att tycka att dom bara MÅSTE bo innerstan. Köp en lägenhet utanför istället för att betala ockerhyra för ett andrahandskontrakt. Eller gör vafan du vill, förresten. Det är dina pengar.

Ja du.. Anlednigen är ju att jobbet ligger centralt och då vill man gärna bo så närma som möjligt.. Har ingen större lust att bo en bit bort.. Ju närmare man bor destu länge kan man sova på morgonen och man kommer hem snabbare när man jobbat klart:tummenupp
Nu va det tips jag ville ha på hur man hittar ett boende och inte en massa förfrågningar..

Klabbe85 skrev:
2346872 Jag fattar inte varför man vill flytta till Stockholm alls!

Du har rätt, Ljunby är bäst :rolleyes:

Det blir ju krånligt när man har mer än 1 trafikljus, och 2 rondeller per stad :D

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg