Hyresgästföreningen

• Thread starter Thread starter Skorpan
  • Start date Start date

stanna kvar eller gå ur?

• Antal röstningar
    0

Skorpan

Guest
Har haft lite saker som ska åtgärdas i lägenheten men hyresvärden verkar inte bry sej sådär värst mycket. När man sen ringer hyresgästföreningen så kan dom typ bara påpeka att det ska åtgärdas och verkar inte kunna göra mycket åt det. Är det värt att vara kvar där då när dom ändå inte kan göra nåt? Vad tycker ni,hur ställer ni er till dom? polla på...

Skorpan skrev:
Har haft lite saker som ska åtgärdas i lägenheten men hyresvärden verkar inte bry sej sådär värst mycket. När man sen ringer hyresgästföreningen så kan dom typ bara påpeka att det ska åtgärdas och verkar inte kunna göra mycket åt det. Är det värt att vara kvar där då när dom ändå inte kan göra nåt? Vad tycker ni,hur ställer ni er till dom? polla på...

Hyresgästföreningen = klubb som gör mycket sådant de inte skall lägga sig i (till exempel ang. hyresnivån), och alldeles för lite sådant de bör pyssla med. (typ att lägenheten inte är OK)

Har känsla av att det är mycket snack men liten verkstad hos dom....

Skorpan skrev:
Har känsla av att det är mycket snack men liten verkstad hos dom....

Så är det hos alla stora företag med många inbetalande kunder... Dom skiter i individen eftersom

Zana skrev:
Så är det hos alla stora företag med många inbetalande kunder... Dom skiter i individen eftersom
och även om dom inte sket i det så verkar dom inte kunna göra mycket åt saken

Som X-et som stog i bostadskö i 19 år bara för att få reda på att kön bara gäller till nybyggda fastigheter, och hur många nybyggda fastigheter tror du det finns i stockholm som inte kostar 5.0000.00000.000.0000 kr för en etta på 15 kvadratmeter...

Javisst! typ 500kr per år, för vad? For nothing!!!

Vaektra skrev:
Deponera en del av hyran till Länsstyrelsen, tjata sedan på hyresvärden. Om han vill få ut den deponerade delen måste han fixa felen. Lycka till :)
vaddå länsstyrelsen?? :va får inte värden sin hyra så blir man väl vräkt fortare än kvickt !?!
förklara mer tack :tummenupp

hyresgästföreningen i Jönköping har alltid hjälpt till med sakliga tips och hjälp med att själva reda ut frågetecken åt mig. Superbra är vad dom är!

Iallafall i jkpg!

//jaG

sweborn skrev:
Hyresgästföreningen = klubb som gör mycket sådant de inte skall lägga sig i (till exempel ang. hyresnivån), och alldeles för lite sådant de bör pyssla med. (typ att lägenheten inte är OK)

hmm.. på vilka grunder baserar du det uttalandeT? :fatta!

det är en av hyresgästföreningens uppgifter att förhandla hyror... de ser till så att en fastighetsägare inte kan sätta vilken hyra han vill, de kan tillexempel åka ut å besiktiga lägenheterna som det aktuella fallet gäller å se om det är skäliga höjningar som begärs eller om standarden i lgh inte lever upp till vad hyresvärden begär i hyra.

som medlem i HGF så har du fri rådgivning i hyresrättsliga frågor, de kan driva ditt fall upp i tingsrätt/hyresnämnden om det behövs och därigenom få ett åtgärdsföreläggande mot hyresvärden.
de kan gälla allt från att hyresvärden tar för höga hyror till att du behöver nya tapeter/vitvaror(under förutsättning att de har gått skälig tid sedan de gamla sattes in å vilket skick de är i)

men sedan om du har 5 år gamla tapeter å vill ha nya för de gamla har fel färg,så kan du ju glömma det, de brukar bytas vart 15 år ungefär.
men vid allvarligare skador etc så e de väl bara å ringa å tjata på dem.

så hyresgästföreningen är en bra förening.
:mattias

Säkert bra för dem som inte kan, vill eller har lust att tala för sig själva. Ens rättigheter och skyldigheter är desamma, oavsett om man för sin egen talan eller inte. För mig var valet att inte gå med enkelt, är inte med i facket heller för den delen.

abstruse skrev:
Säkert bra för dem som inte kan, vill eller har lust att tala för sig själva. Ens rättigheter och skyldigheter är desamma, oavsett om man för sin egen talan eller inte. För mig var valet att inte gå med enkelt, är inte med i facket heller för den delen.

men även om du inte är med så påverkar deras hyresförhandlingar dig om du bor i ett bostadshus där de finns medlemmar som de förhandlar åt.. å lokala hyresnivåer brukar styras av de större bostadsbolagen som med säkerhet förhandlat sina hyror med HGF.

så även om man inte e med så påverkas man av deras arbete :)

det e ju lite som med facket... på en större arbetsplats så förhandlar de fram ett avtal som du påverkas av.

heimdal skrev:
de kan gälla allt från att hyresvärden tar för höga hyror till att du behöver nya tapeter/vitvaror(under förutsättning att de har gått skälig tid sedan de gamla sattes in å vilket skick de är i)
Tvättmaskinerna ser ut som faaan här i tvättstugan,dom är typ från 1980 och man ser riktigt hur dom läcker (det har t.o.m ärgat som satan) och dom brukar lägga av titt som tätt. Värden skiter i det mer eller mindre och ringer man HG så säger dom bara att "dom ska funka sen spelar det ingen roll hur dom ser ut" - men det gör dom ju INTE!! :huvet
dom ringer o säger till men sen händer det inte mycket - det kan jag oxå göra utan att behöva vara med i nån HG! Jag menar att dom snackar mycket men agera kan dom fan inte!

tycker du då att dom är till nån nytta då??

Man kan inte bli vräkt om man deponerar hyra hos Länsstyrelsen. Du kan inte deponera hela hyran utan vad just ditt problem är värt. Antingen kan du ringa och fråga Länsstyrelsen eller hyresgästföreningen, tror det finns schablon avdrag tex X antal kronor är det värt att vara utan toalett, handfat tvättstuga, dålig lukt, fukt mm mm. Lycka till :pannkyss

heimdal skrev:
hmm.. på vilka grunder baserar du det uttalandeT? :fatta!

det är en av hyresgästföreningens uppgifter att förhandla hyror... de ser till så att en fastighetsägare inte kan sätta vilken hyra han vill, de kan tillexempel åka ut å besiktiga lägenheterna som det aktuella fallet gäller å se om det är skäliga höjningar som begärs eller om standarden i lgh inte lever upp till vad hyresvärden begär i hyra.

som medlem i HGF så har du fri rådgivning i hyresrättsliga frågor, de kan driva ditt fall upp i tingsrätt/hyresnämnden om det behövs och därigenom få ett åtgärdsföreläggande mot hyresvärden.

men sedan om du har 5 år gamla tapeter å vill ha nya för de gamla har fel färg,så kan du ju glömma det, de brukar bytas vart 15 år ungefär.
men vid allvarligare skador etc så e de väl bara å ringa å tjata på dem.

så hyresgästföreningen är en bra förening.
:mattias

En hyra är ju normalt sett en överenskommelse mellan den som hyr ut (person/företag) och den som hyr ut (person/företag). Om jag vill hyra en skidstuga i Österrike i 2 veckor, så förhandlar jag med uthyraren om ersättningen. Vill jag som student i Helsingfors hyra en lägenhet under ett läsår, så förhandlar jag med uthyraren om priset och kontraktets längd. Hur enkelt som helst.

I Sverige (och Albanien i övriga västvärlden) lägger sig som sagt myndigheter och hyresrättsföreningen i detta, och "ser till så att en fastighetsägare inte kan sätta vilken hyra han vill". Det låter ju bra, problemet är att den hyra som anses rimlig är på många orter så långt under vad Svensson är villig att betala att det uppstår kö till lägenheterna. :tomten
Det är omöjligt att få tag i en hyreslägenhet i Sthlm utan att ha köat i hur många år som helst, varenda snubbe står ju i bostadskön i förhoppning om att få en superbillig hyra samt chans att sälja av den svart (den låga hyran innebär ju också att varje kontrakt blir värt pengar).

Rent egoistiskt behöver väl inte jag bry mig om det här, eftersom jag köpt bostadsrätt och kan strunta i bostadskön. MEN, subventioner betalas ju inte av mannen i himlen utan av i detta fallet uthyrarna, Stockholms Stads skattebetalare. Där ingår jag. Räknar man lite lågt på hur många lägenheter Stockholm äger samt hur mycket de subventioneras inser man att vi skulle inte ha några problem med sjukvårdskostnader eller snöröjningskostnader etc. om de som bor i stadens hyresrätter skulle betala den hyra skattebetalarna kan få ut.

Snyftarhistorien om att hyresrätter är till för de svaga vill jag inte ens höra på. Skulle det finnas krav på att varje innehavare max fick tjäna 90.000:- före skatt per år (vilket är den nivå de svaga i samhället ligger på) skulle jag gladeligen betala subventionerna via skattsedeln. I praktiken finns det ingen som helst riktning mot låginkomsttagare vare sig i bostadskön eller på den svarta marknaden.

Edit: tycker att hyresgästföreningen har mycket bra saker att göra också.

Last edited:
jag hade sönder toaletten för ett tag sedan. Sen tycket jag eluttagen var knasiga. Fick en sprillans ny toalett och alla eluttag utbytta direkt.

Skillnad på förening och förening. Fast när man varje år får förslag (och sen även får det) om hyreshöjning så förstår man att de har råd. men det området jag bor i är helt OK jämnfört med .. andra områden.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år