Hyrervärd vs hyresgäst

crm

HONDA
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
GSXR 1000 -06
har hyrt en lagenhet av en bekant som ager tva lagenhetshus i kvarteret. nu har en polare tagit over lagenheten och kontraktet. men jag bor dar till och fran och ar skriven pa adressen... nu har hyresvarlden nagot emot att jag ar dar sa han har ringt posten och sagt att ingen mer post i mitt namn far lamnas pa den adressen. aven att jag inte far vistas pa adressen. vad har han som hyresvard for rattigheter?

haha, utan kunna något direkt i ämnet men din kompis kan förmodligen ha dig som inneboende, boende osv., utan problem, ingen kan styra över vem man vill bo tillsammans med, tror de skrattade lite på posten åt han och undrade vem han tror att han är haha

hyresvärden skulle nog få stora problem om ni gifte er, vilket man kan göra i sverige, och han trasslade med er, bara säga, bråkar du så gifter vi oss :D

Last edited:
just min tanke med. sen klagar han over att jag har saker i kallaren som jag ska ta dar ifran men bara ja slanger in de i polarens forad sa ar ju de lost. sen star min bil pa parkeringen 3 bilar far plats och de ar 3 lagenheter sa de borde ju inte vara nagra problem da ena platsen borde raknas som polarns. men ska hora med posten sa fort jag kommer hem fran norge om dem slutat dela min post dar eller inte

lånar din polare din bil ibland så borde det inte vara något problem, man kan inte bestämma vilken bil någon ska köra.

vore mycket intressant höra ifall posten vägrar dela ut posten då postutdelningen är reglerad då myndigheter osv. skickar post.

smart... men egentligen borde dem inte kunna sluta lamna min post dar bara for hyresvarden sager de...

är du skriven på adressen så är det en omöjlighet att de inte skulle dela ut posten, svårt tro hyresvärden kan neka dig att vara inneboende eller boende på adressen.

dasa da bor jag kvar sa lange jag vill utan att han kan saga nagot. ska bara se pa mandag om de kommit post till mig annars blir de ringa posten fraga vad dem pysslar med... en annan rolig sak var for ett tag sedan nar polisen kom och knacka pa och hade husransakan i mitt namn och pastadde att jag bodde dar och ville komma in. sa neka polarn dem att komma in och sa att jag bodde har innan och hon kan ju inte ra for att jag inte adressandrat nar jag flyttade sa dem gick med lang nasa och kom aldrig tillbaka

dasa da bor jag kvar sa lange jag vill utan att han kan saga nagot. ska bara se pa mandag om de kommit post till mig annars blir de ringa posten fraga vad dem pysslar med... en annan rolig sak var for ett tag sedan nar polisen kom och knacka pa och hade husransakan i mitt namn och pastadde att jag bodde dar och ville komma in. sa neka polarn dem att komma in och sa att jag bodde har innan och hon kan ju inte ra for att jag inte adressandrat nar jag flyttade sa dem gick med lang nasa och kom aldrig tillbaka

Ibland undrar man varför vissa är villiga att göra inlägg där det framstår som att man tillhör samhällets bottenskick.

Ser inte något roligt med det alls.

Som hyresgäst har man rätt att ha en inneboende, men det verkar inte vara där skon klämmer i det här fallet. Det finns någon historik som föregår det här som kanske inträffade när trådskaparen själv bodde i huset och innehade kontraktet.

Hur som helst så är det inget jag tänker lägga mig i. Däremot kanske det vore på sin plats att kontakta hyresgästföreningen om man anser att fastighetsägaren håller på med rena trakasserier som till varje pris vill få trådskaparen att inte visa sig i fastigheten. Jag är inte säker på att hyresgästföreningen är beredd att ställa upp med juridisk hjälp eftersom konflikten redan är igång. Men det kan vara värt att lyfta på luren.

Fastighetsägaren kan skriva ut varningar och hota om uppsägning av kontraktet om ni inte sköter det här snyggt. Att låta grejer stå utanför förråd är en sådan sak som kan ligga din kompis som har förstahandskontraktet i fatet. Om relationen med hyresvärden är ansträngd redan från början vore det på sin plats att sköta sig exemplariskt.

I sig kan han inte göra något åt att din kompis har en inneboende, men det är mycket möjligt att han ifrågasätter det förhållandet och menar på att du fortfarande bor kvar där och hyr lägenheten i andra hand. Mycket pekar kanske på det i hans ögon. Du är skriven på adressen och din bil syns utanför på parkeringen och kanske något annat som han har gömt i rockarmen och tar fram vid något lämpligt tillfälle. T ex i hyresnämnden.

Något som gör mig konfunderad i den här historien är att fastighetsägaren skickar dit polisen med en husrannsakan. Det ska nog väldigt mycket till för att de åker dit för att söka bevis att någon bor i lägenheten. Än en gång är det inget jag har att göra med.

Till TS,

Skulle varit skoj och se hur åklagarbeslutet ser ut som skulle kunna leda till husrannsakan, typ vad fan har du nu gjort? :D
Kontraktsinnehavaren tilll lägenheten ska ansöka om tillstånd att hyra ut i andra hand, han har också ansvaret över lägenheten gentemot sin hyresvärd. Dina/andras eventuella dumheter kan alltså få honom vräkt.

Last edited:
Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...