Som hyresgäst har man rätt att ha en inneboende, men det verkar inte vara där skon klämmer i det här fallet. Det finns någon historik som föregår det här som kanske inträffade när trådskaparen själv bodde i huset och innehade kontraktet.
Hur som helst så är det inget jag tänker lägga mig i. Däremot kanske det vore på sin plats att kontakta hyresgästföreningen om man anser att fastighetsägaren håller på med rena trakasserier som till varje pris vill få trådskaparen att inte visa sig i fastigheten. Jag är inte säker på att hyresgästföreningen är beredd att ställa upp med juridisk hjälp eftersom konflikten redan är igång. Men det kan vara värt att lyfta på luren.
Fastighetsägaren kan skriva ut varningar och hota om uppsägning av kontraktet om ni inte sköter det här snyggt. Att låta grejer stå utanför förråd är en sådan sak som kan ligga din kompis som har förstahandskontraktet i fatet. Om relationen med hyresvärden är ansträngd redan från början vore det på sin plats att sköta sig exemplariskt.
I sig kan han inte göra något åt att din kompis har en inneboende, men det är mycket möjligt att han ifrågasätter det förhållandet och menar på att du fortfarande bor kvar där och hyr lägenheten i andra hand. Mycket pekar kanske på det i hans ögon. Du är skriven på adressen och din bil syns utanför på parkeringen och kanske något annat som han har gömt i rockarmen och tar fram vid något lämpligt tillfälle. T ex i hyresnämnden.
Något som gör mig konfunderad i den här historien är att fastighetsägaren skickar dit polisen med en husrannsakan. Det ska nog väldigt mycket till för att de åker dit för att söka bevis att någon bor i lägenheten. Än en gång är det inget jag har att göra med.