Hyra ut sin hoj!

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Har en bekant som ska ta körkort. Han vill nu hyra min yamaha fz 750 -85 i sommar. Vad är egentligen ett rimligt uthyrningspris (kompis pris) på en sådan gammal cykel. Ska man ta betalt per månad eller vecka eller typ kronor per mil? Någon som har några erfarenheter av detta.

Har en bekant som ska ta körkort. Han vill nu hyra min yamaha fz 750 -85 i sommar. Vad är egentligen ett rimligt uthyrningspris (kompis pris) på en sådan gammal cykel. Ska man ta betalt per månad eller vecka eller typ kronor per mil? Någon som har några erfarenheter av detta.

skulle snarare säga om det nu är en polare, att en flaska whiskey räcker, och att du borde snarare kolla hur det blir med försäkring, självrisker osv om något händer då det är en lite större risk att det faktiskt händer.
Hett tips är att ni är fullt på det klara med vad som gäller om något händer så slipper ni allt tjafs sen. Trist att stå där med en klotad båge och en vän mindre. :gnissla

//M

Är det en väldigt nära vän hade jag lånat ut den gratis eller en liten slant + en fin krogkväll, sen när säsongen är slut pröjsar han servicen :)

Bara vanlig bekant hade jag nog tagit 3000-5000 spänn + servicen...

Man ska vara snäll mot sina vänner, hellre en tusing för lite än för mycke :pannkyss

Skriv över den på kompisen och skriv tillbaka den sen. Om han inte är inblandad i någon form av olycka första året så tillhör han en minoritet...

Tjena!

jag hyrde en hoj ett tag när jag skulle ta kort. Om det är en kompis så spelar väl formaliteterna inte någon roll. Ta vad hojens värdeminskning blir pga att han använder den en sommar! Det beror väl på hur mycket han sliter på den... ta betalt per tid/mil känns väl orelevant då detta inte säger så mycket om kostnaden.

en -85 hoj borde väl inte kosta jättemycket om det är en kompis som kör med ansvar och försiktighet! Det är väl iof beroende på hur mycket bromsning/bana han ska köra då däcken kan ta stryk!

Däremot bör ni ju vara på det klara hur kostnader för hojen ska fördelas om den gå sönder... risken finns ju alltid!

lycka till!:tummenupp

Natura är inte direkt vad jag tänkt mig!

Jag hade egentligen tänkt att sälja hojen men om han vill hyra den så kan jag ju lika gärna behålla den över sommaren.

Funkar det inte med försäkring och så, då funderar jag på att skriva över den på han.

Mera prisförslag vill jag ha!

Han har egentligen pengar till att köpa en egen hoj men vill prova min hoj då han inte vet om det är custom eller lite sportigare hoj som är aktuellt.

Jag föreslog att han kunde låna den ett litet tag men han insisterade att han vile hyra den en längre tid.

Natura är inte direkt vad jag tänkt mig!

Jag hade egentligen tänkt att sälja hojen men om han vill hyra den så kan jag ju lika gärna behålla den över sommaren.

Funkar det inte med försäkring och så, då funderar jag på att skriva över den på han.

Mera prisförslag vill jag ha!

Han har egentligen pengar till att köpa en egen hoj men vill prova min hoj då han inte vet om det är custom eller lite sportigare hoj som är aktuellt.

Jag föreslog att han kunde låna den ett litet tag men han insisterade att han vile hyra den en längre tid.

låt han pröjsa va de kostar att äga den, typ däck försäkring service osv så sen tar du en flarra wirre när sesongen är slut :)

Jobbigt att ta betalt av kompisar.
Men kolla först upp hur försäkringen gäller.
Minst driftkostnaden är väl ett krav hur mkt kompis man än är. Varför ge bort gratis, annat än lite provkörning?
Bara däckkostnaden ligger på ca 5 kr/mil.

Tusenlapp i månaden ger ett veckopris på 250 kr.

2 månader är nya däck.

3 så kan du slänga in ett drivpaket också.

Hur mkt för olja o filter ? Ca 500, kan det vara rimligt ?

Gör du din service själv så borde 250 kr/vecka täcka det, om han står för försäkring, annars blir det lite mer.

1000 kr är väl absolut minsta summan man kan hamna på vid avbetalning, rimligt ?

Lämna ner för service, eller om det kommer att kosta mer att hålla henne rullande, kör minst 1500 per månad. Ska ju inte kosta dig något att låna ut cyklen. Det är åtminstoned så som jag ser på det.

Om han väljer o köpa cyklen, eller vurpar o får lösa ut den, dra av redan inbetald summa på köpeskillingen ?

Min erfarenhet är att aldrig göra affärer med kompisar, blir bara massa sura miner efteråt, men om du känner att du måste, se till att ha papper på vad som gäller.

Kollade på o hyra något lite sportigt då jag bodde i malmö, och skulle då kostat minst 1000 kr per dag.

Vidare filosoferat, om killen har pengar, cyklen ligger på classicförsäkring om jag inte missförstått, så 2000 kr per månad borde täcka driftskostnader, service o dyl.
Och då känns det inte riktigt som du skänker bort det, men inte heller som du lurar honom sett på vad de faktiska kostnaderna är, och vad det skulle kostat att hyra på firma.

Men det är bara mitt sätt o se det.

Är en gammal cykel, så ungefär vad som helst kan hända, särskillt med en färsk förare. Är det inte genesis modellen vi pratar om ?

Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...