Hyra ut Racehoj?

Sälj cykeln i början av säsongen istället när folk är köpsugna. Sitt sen på pengarna under sommaren då du ändå inte har tid att köra alternativt investera pengarna så kapitalet växer tills senhösten när alla vill bli av med cyklarna, och köp dig då en nyare goding för pengarna.
 
Helt klart är att det blir svårt att hitta ett upplägg som båda är nöjda med. Ingen skulle slanta upp 80 papp i förskott som pant. Har man dom pengarna är det väl bättre att köpa sin egen hoj. Som jag förstår det vill du ha täckning för dina kostnader under året som du inte kör. Dessutom har du ju ett års värdeminskning att ta hänsyn till.
Om man är realistisk så är det rätt sällan som en hoj totalskrotas vid bankörning så du får nog ta en viss risk om du hyr ut. Ta en deposition på 5000:- som täcker för en lite vurpa. Vad du skall ta i hyra är inte helt enkelt heller. Ska du hyra ut per helg eller för hela säsongen? Till tävling eller bankörning? Ju mer jag tänker på det så kommer det inte att funka, lägg ner! Ingen kommer vilja betala vad du vill ha för att ha alla ev problem täckta.

Eller så gör man som man brukar när man lånar ut grejer: Ett lättsamt "If you crash, you pay" o sen ser man sin moppe fara omkring... Är det inte gentlemen du skall låna ut den till?

Lycka till och glöm inte uppdatera hur du gjorde när du funderat klart.

/E
 
Till att börja med så kan du nog glömma att försäkra den för bankörning. Finns inget bolag som vill ta i en sån affär med tång ens.

Hmmmmm, jag är inte säker å det. Jag var för några år sedan lite inblandad i ett SLC-team som hyrde ut Porschar till välbeställda människor med mer pengar än tid. Då minns jag att de vid några tillfällen "löste ut försäkringen" då folk hade klotat. Vill minnas att det var en självrisk på 15000 kr. Har inga detaljer dock.... Men försäkringar finns.

När jag hyrde hoj på Eastern Creek så fick jag skriva på ett papper att jag skulle svara för skador upp till aus$4500 (ca 27000 kr). $1000 spärrades på kortet innan jag körde ut på banan.
 
Sälj och köp nytt när intresset återkommer.

Tänk bara på vilka problem som skulle kunna uppstå mellan parterna.
En rejshoj slits hårt och vurpas det är fakta.
 
Man hyr ut hojen till någon som känns seriös som man vet kan betala för sig.
Sen är ju risken för totalförlust av hojen väldigt liten, det brukar gå att rädda rätt mycket efter en vurpa, såvida den inte brinner upp, som också är sällsynt.
 
Lek försäkringsbolag

Beräkna risken så gott det går för att någon kommer skrota din hoj. och lägg ut den summan på varje person du hyr ut den till.

Ex. "Risken att någon kvaddar hojen är 1/20.

Ta då en 20ondel av värdet på hojen och lägg på som hyrkostnad, utöver slitage, värdeminsknings kostnader mm.

Vidare kan du ju lägga på en självrisk på typ 5, 7 eller 10 tusen eller nåt för två syften: Dels för att få kunden att köra lite mer ansvarsfullt och dels för att få in en liten summa direkt som avbetalning på hojen.


Hur som helst, lycka itll med vilken lösning du nu än kommer köra på!
 
Last edited:
Det finns bolag i england som försäkrar racebilar och racehojar, men det kostar mycket flis.
Sen att hyra ut en hoj för att den ska rejsas "ansvarsfullt"? Nja..
Däremot kör folk olika, en del kan köra sönder en växellåda på en pisskvart och en del sliter väldigt mycket mindre på grejerna trots att de kör fort.

Jag hyrde/lånade ut min hoj till Berra 2006, det var under devisen you break it you buy it, sen behövde man såklart inte köpa nya delar, utan beggat räckte gott och väl om nåt gick åt skogen. Men inte fan ville man att han skulle söndagsköra hojen för det... ;)
 
När man provkör en hoj hos handlaren är där väl en självrisk på 15-20 tusen?

Inte helt billigt det heller men alla lånar glatt ändå.

Ducati hade en roadshow på Gelleråsen, jag lånade en 999 och det var runt 20" i självrisk. Fast bara om man körde på vägen:) ( eller av den )
 
Helt klart är att det blir svårt att hitta ett upplägg som båda är nöjda med. Ingen skulle slanta upp 80 papp i förskott som pant. Har man dom pengarna är det väl bättre att köpa sin egen hoj. Som jag förstår det vill du ha täckning för dina kostnader under året som du inte kör. Dessutom har du ju ett års värdeminskning att ta hänsyn till.
Om man är realistisk så är det rätt sällan som en hoj totalskrotas vid bankörning så du får nog ta en viss risk om du hyr ut. Ta en deposition på 5000:- som täcker för en lite vurpa. Vad du skall ta i hyra är inte helt enkelt heller. Ska du hyra ut per helg eller för hela säsongen? Till tävling eller bankörning? Ju mer jag tänker på det så kommer det inte att funka, lägg ner! Ingen kommer vilja betala vad du vill ha för att ha alla ev problem täckta.

Man kan nog göra så. Pant på självrisken och ha den påställd. Det blir dyrare än min garageförsäkring men då är jag säkrad ialla fall. Sedan blir det att hyra ut hela säsongen eftersom den som kör skall ju kunna mecka, serva och träna med den mellan tävlingarna. Kanske en idé där..


Fortfarande ingen jurist eller advokat som kan belysa lite i denna fråga?

Det finns bolag i england som försäkrar racebilar och racehojar, men det kostar mycket flis.
Sen att hyra ut en hoj för att den ska rejsas "ansvarsfullt"? Nja..
Däremot kör folk olika, en del kan köra sönder en växellåda på en pisskvart och en del sliter väldigt mycket mindre på grejerna trots att de kör fort.

Jag hyrde/lånade ut min hoj till Berra 2006, det var under devisen you break it you buy it, sen behövde man såklart inte köpa nya delar, utan beggat räckte gott och väl om nåt gick åt skogen. Men inte fan ville man att han skulle söndagsköra hojen för det... ;)

Sen är inte alla av den ärliga sorten som Berra.. Det finns många som hade med glädje lånat men som sedan försvinner om något går sönder eller drar ut i all oendlighet med betalning. Jag vill gärna någon får glädje av den men jag lånar inte ut om inte alla villkor finns på papper. Tyvärr.

Man hyr ut hojen till någon som känns seriös som man vet kan betala för sig.
Sen är ju risken för totalförlust av hojen väldigt liten, det brukar gå att rädda rätt mycket efter en vurpa, såvida den inte brinner upp, som också är sällsynt.

Tyvärr är det just den blåögdheten som gjort att jag vill säkra mig denna gången. Folk som känns ärliga kan med lätthet vända andra sidan till om den skulle vurpas. Ursäkter som "Den läkte olja på bakhjulet så det är inte mitt fel" sen slutar det hela med att jag får stå för sjukhuskostnader och nytt skinnställ. Så illa beter sig folk tyvärr när det kommer till kritan.

Nä, jag ska ha berfast kontrakt med alla villkor spikade. Jag önskar bara någon med juridisk insikt kunde göra ljud ifrån sig i denna frågan och kanske hjälpa.
 
Last edited:
Kan du inte sälja den med ett kontrakt om att du måste köpa tillbaks den om ett år för tex 60 000:- om den är oklotad. Köparen måste erbjuda den till försäljning till dig om ett år för 60 000:-. Skall du eventuellt ha 80 000:- av någon är det nog lika bra att ta dem med en gång.

Alternativ två är att bedriva eget försäkringsbolag som någon ovan föreslog och ta betalt för risken du tar. Försäkringsbolagen gör stora pengar så där har du lite extraslantar, om han inte klotar. Självrisk 20-30 000:- eller köp loss skrotet för 80 000:- låter väl rimligt. Oberoende verkstad står för värdering av skador vid tvist.
 
Ska man hyra en hoj för ett (1st) race i Spanska Mästerskapets Supersport 600 i ett toppteam får man betala 14.000 euro. Men då ingår allt. Mekaniker, däck, depåbox, hospitalety osv.

Men ska man hyra en hoj till rookie i Sverige utan support är det ett helt annat pris och utgångsläge för uthyrningen..
 
Ska man hyra en hoj för ett (1st) race i Spanska Mästerskapets Supersport 600 i ett toppteam får man betala 14.000 euro. Men då ingår allt. Mekaniker, däck, depåbox, hospitalety osv.

Men ska man hyra en hoj till rookie i Sverige utan support är det ett helt annat pris och utgångsläge för uthyrningen..

14.000 EUR, som hittat!
Där passar komentaren:.......jag skulle inte köpa hojen!

Men gridgirlsen är väll förstklassiga...:hihi
 
Tyvärr är det just den blåögdheten som gjort att jag vill säkra mig denna gången. Folk som känns ärliga kan med lätthet vända andra sidan till om den skulle vurpas. Ursäkter som "Den läkte olja på bakhjulet så det är inte mitt fel" sen slutar det hela med att jag får stå för sjukhuskostnader och nytt skinnställ. Så illa beter sig folk tyvärr när det kommer till kritan.

Nä, jag ska ha berfast kontrakt med alla villkor spikade. Jag önskar bara någon med juridisk insikt kunde göra ljud ifrån sig i denna frågan och kanske hjälpa.

Det är inget konstigt att skriva ett avtal själv för uthyrningen i sig.
Det går att göra lika enkelt som privatperson, däremot kan indrivningen bli precis lika jobbig, och någon kan bestrida skulden hos tingsrätten etc.
Vill man göra det enkelt för sig skriver man en skuldsedel till motorcykeln är återlämnad i det skick man kommer överens om. Blir det sen problem kan man ju alltid sälja en skuldsedel...
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top