Hyra ut Racehoj?

Chase

Don´t screw with me, Ill screw you back!
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Hojar
Seriösa svar önskas!!

Tänk att Ni hade haft en fullkittad racehoj i perfekt skick men inte hade användning för den.

Hur hade Ni gjort för att hyra ut denna? Då med debatering för vad den kostar ägaren i månaden i form av avbetalningar, försäkring och slitage.

Kan tänka att det svåra är att få till giltigt kontrakt om ersättning ifall den totalkvaddas?

Några av Era tankar kring detta?

Det svåra är nog som du säger att få till ett vattentätt kontrakt vid en total skrotning av hojen. Jag hade nog velat ha någon form av garanti för att det verkligen finns pengar om olyckan e framme. Säkert många som kan skrapa fram pengar till månadsbetalningen men som kan få svårt att skaka upp 150k vid en ordentlig olycka.Sen beror det ju givetvis på vad hojen har för värde.

Det svåra är nog som du säger att få till ett vattentätt kontrakt vid en total skrotning av hojen. Jag hade nog velat ha någon form av garanti för att det verkligen finns pengar om olyckan e framme. Säkert många som kan skrapa fram pengar till månadsbetalningen men som kan få svårt att skaka upp 150k vid en ordentlig olycka.Sen beror det ju givetvis på vad hojen har för värde.

Den står i runda slängar på ett värde av 120 000:- som den står i raceutförande. Men skulle jag sälja får jag kanske 80 000:-

Det som MÅSTE upp direkt vid en skrotning är 83 000:- för den biten äger banken.

Någon som har förslag på giltigt kontrakt för utlåning med ersättning för omkostnader?

Kolla med denna killen hur han har det upplagt : http://www.lej-en-racer.dk/

Han har företag och kan fakturera. Det är tyvärr mycket svårare för en privatperson då man måste visa att man inte känar på kontraktet annars måste man skatta. Sen är det omöjligt att få ersättning om den skrotas eller skadas.

Fortfarande väntar jag trotts juridiska kontakter på att ett fall från 2007 skall komma till skott där en förare orsakade skador för 1800 och erkände till jurist att detta skulle betalas. Men ännu har inget hänt och jag måste ha garantier på betalning omgående efter skrotning om det sker så illa.

Ett dilemma. Man har en grym hoj men ingen användning för den. Någon annan borde kunna få stor glädje av den men som alla erfarit någon gång så är folk inte alltid villiga att betala för sig tyvärr ifall dom har sönder något.

Finns det inget sätt att skriva avtal på köp av hojen vid olycka med en tidsfrist på betalning? Något som möjliggjör att man kan fodra genom fogden kanske? Eller kanske om det går att försäkra hos t ex inkassobolag om betalning ifall skador sker?

Last edited:
Den står i runda slängar på ett värde av 120 000:- som den står i raceutförande. Men skulle jag sälja får jag kanske 80 000:-

Det som MÅSTE upp direkt vid en skrotning är 83 000:- för den biten äger banken.

Någon som har förslag på giltigt kontrakt för utlåning med ersättning för omkostnader?

En liten tanke bara...

Det kanske kan vara svårt att hitta folka som har möjligheten att dra fram 83 000:- direkt vid totalskrotning. Finns det möligheter att personen tar över lånet i fall det skulle bli totalskrot? Tänkte för då blir du av med skulden o personen som skrotade bågen behöver kanske inte ha en lika stor buffert. Iof så måste ju banken ha godkänt personen innan kanske.

Som sagt bara en tanke, jag kan inte så mkt om lån o ur de fungerar...

Ingen skulle acceptera att riskera 83 lök för nåt med ett marknadsvärde på (i dessa tider) i bästa 80 lax..

Tar du inte risken, eller har den försäkrad får du nöja dig med att få en depp som täcker en normalvurpa. Annars blir det nog svårt att få den uthyrd..

På det hela taget känns det mkt lättare att sälja och köpa nytt när du behöver igen.

En liten tanke bara...

Det kanske kan vara svårt att hitta folka som har möjligheten att dra fram 83 000:- direkt vid totalskrotning. Finns det möligheter att personen tar över lånet i fall det skulle bli totalskrot? Tänkte för då blir du av med skulden o personen som skrotade bågen behöver kanske inte ha en lika stor buffert. Iof så måste ju banken ha godkänt personen innan kanske.

Som sagt bara en tanke, jag kan inte så mkt om lån o ur de fungerar...

Banken ska i så fall ta över hojen som säkerhet också, är den redan skrotad då är den inte värd hälften så det går de inte med på.. Då blir det ett blankolån, och såna lånelöften brukar inte vara särskilt långdragna.

Last edited:
Kolle kanske är inne på något här faktiskt.

Blankolån på summan och sedan fyller personen i ägarbevisen i förväg så allt är klart ifall att. Men då finns ändå kvar problemet att personen kan säga nej till att betala.

Elle som du säger. Ta det med försäkringbolaget.

Jag ska ringa mitt bolag och höra med dom om jag kan låna ut den för race och då vad detta kostar eftersom den bara ska vara påställd de dagar som den rullar. Kan bli en dyr saga, men det tåls att titta närmare på faktiskt. :tummenupp

Ingen skulle acceptera att riskera 83 lök för nåt med ett marknadsvärde på (i dessa tider) i bästa 80 lax..

Tar du inte risken, eller har den försäkrad får du nöja dig med att få en depp som täcker en normalvurpa. Annars blir det nog svårt att få den uthyrd..

På det hela taget känns det mkt lättare att sälja och köpa nytt när du behöver igen.

Banken ska i så fall ta över hojen som säkerhet också, är den redan skrotad då är den inte värd hälften så det går de inte med på.. Då blir det ett blankolån, och såna lånelöften brukar inte vara särskilt långdragna.

Det finns läkare, kommunchefer och ingengörer här på SH som kör hoj. Finns det ingen jurist eller advokat som kan glömma sin debatering och rådgöra i denna fråga?

Last edited:
Rent spontant känns det som att det blir svårt att genomföra som privatperson. Blir det för krångligt att ha en enskild firma?

Grejjen är ju oxå att även om man ingår ett kontrakt som är giltigt juridiskt så kan det ju bli problem. Lär ju ändå behöva ha ngn form av säkerhet på att det verkligen finns stålar vid en smäll. En tanke som slog mig vore ju en borgensman.Då finns ju iaf 2st betalningsansvariga.

För låt säga att du hyr ut den till en kille som smäller, enl kontraktet skall han ersätta dig med tex 100k vid skrot, han skiter helt sonika i det när olyckan varit framme. Du vänder dig till fogden för indrivning och han saknar utmätbara tillgångar, då står du nog tyvärr där och får bita i det sura.

Och skall dom börja mäta ut på lönen bara så lär det ju ta flera år innan skulden är reglerad.

Nu är inte jag jurist eller vill låta negativ, för tanken du har är ju faktiskt god.

Gäller nog att tänka sig för både 1 och 2 gånger. För både din och killen som hyr.

// F

Frågan är ju bara vem som skulle vilja hyra en hoj under dom premisserna ? Inte jag i alla fall... o definitivt inte en banhoj.
Skulle man klota så får man pröjsa 80' kr... Då måste man ju ha dom pengarna redan innan man hyr , så du har ngn form av säkerhet. Hade jag varit i den sitsen , så hade jag köpt en banhoj för halva summan istället. För 40' får man ganska mycket hoj..........

Last edited:
Frågan är ju bara vem som skulle vilja hyra en hoj under dom premisserna ? Inte jag i alla fall... o definitivt inte en banhoj.
Skulle man klota så får man pröjsa 80' kr... Då måste man ju ha dom pengarna redan innan man hyr , så du har ngn form av säkerhet. Hade jag varit i den sitsen , så hade jag köpt en banhoj för halva summan istället. För 40' får man ganska mycket hoj..........

Samma här, under sådana förhållanden skulle jag inte heller hyra.
Sådant måste ingå i själva hyra för produkten.

Att peta dit kråkan på något blankolån som sedan uthyraren kan använda skulle jag absolut inte gå med på.

Mitt tips är att kolla upp vad försäkringen kostar om andra än ägaren ska använda hojen på bana och lägg sedan på summan på dags/tim avgiften och se om du får den uthyrd.

Kanske bättre att sälja om du ändå inte använder den ?

Last edited:
Till att börja med så kan du nog glömma att försäkra den för bankörning. Finns inget bolag som vill ta i en sån affär med tång ens. Enda lösningen om du tvunget vill ha ut den på banan med nån annan i sadeln är att man säljer den med kontrakt på att köpa tillbaka den efter säsongen. Då äger kunden hojen när han kör den, och du kan köra nästa år. Jag har själv funderat på liknande upplägg, men det faller på att det blir orimligt dyrt om man klotar. Att dessutom ha lån på det man lånar ut gör det ännu mer vansinnigt, då har man ju kvar skulden fast hojen bara har metallvärdet kvar.

Jag har nära och kära som råkat riktigt illa ut vid uthyrning av diverse olika objekt (ej MC dock) privat. Genomgående har varit att då hyrespersonen vägrat göra rätt för sig så har det varit väldigt svårt att få rätt. det har helt enkelt inte gått. Därav drar jag slutsatsen att man måste försäkra bort risken för att bli rimligt skyddad och det misstänker jag att man som privatperson blir svårt "straffad med avgifter" på från försäkrningsbolagen vid ett "udda objekt som en racehoj". Ett ex: vid ett tillfälle hyrdes en stuga ut och dom åkte till stugan och skruvade ner hela köket och stack. Visst täckte försäkringen en del men långt ifrån allt och alllt besvär som tillkom... Gissar att jag säger att man skall vara väldigt försiktig.

Till att börja med så kan du nog glömma att försäkra den för bankörning. Finns inget bolag som vill ta i en sån affär med tång ens.
Vilket ju är fullt försåeligt, det är nog många racehojar som skulle bli "stulna" efter en totalkrasch. Men hade alla arrangörer rapporterat in alla klotningar till något genemsamt organ så hade ju den "möjligheten" försvunnit, och man iaf hade kunna stöldförsäkra racehojar. Men det är ju bara i en utopi, jag är fullt medveten om att det aldrig skulle funka i verkligheten :(

Går det inte att stöldförsäkra en rr hoj?
Inte helt fel att ha en gat reggad hoj då, så att man iaf kan ha en garageförsäkring på bågen.

Hyra ut hojen

Helt klart är att det blir svårt att hitta ett upplägg som båda är nöjda med. Ingen skulle slanta upp 80 papp i förskott som pant. Har man dom pengarna är det väl bättre att köpa sin egen hoj. Som jag förstår det vill du ha täckning för dina kostnader under året som du inte kör. Dessutom har du ju ett års värdeminskning att ta hänsyn till.
Om man är realistisk så är det rätt sällan som en hoj totalskrotas vid bankörning så du får nog ta en viss risk om du hyr ut. Ta en deposition på 5000:- som täcker för en lite vurpa. Vad du skall ta i hyra är inte helt enkelt heller. Ska du hyra ut per helg eller för hela säsongen? Till tävling eller bankörning? Ju mer jag tänker på det så kommer det inte att funka, lägg ner! Ingen kommer vilja betala vad du vill ha för att ha alla ev problem täckta.

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!