Hyra ut lägenhet?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Om man skall hyra ut sin bostadsrätt i andra hand, vad är det som gäller då?

Vad skall den man hyr ut till betala? Hyra+ränta på lån? Hyra+amortering på lån+ ränta på lån? Annat?

hmmm hyran plus ett visst antal procent för möbler om den är mublerad.....har för mej att du kan ta 10% med möbler.....hmmmm men sen måste du ha godkänt av dom andra i föreningen så kolla stadgarna för att se om din bostadsförening godkänner detta.

Kontrakt kan du köpa på bokhandeln....och Fota hella lägenheten så att du kan bevisa i fall hyresgästen har sönder något....

Kakan skrev:
hmmm hyran plus ett visst antal procent för möbler om den är mublerad.....har för mej att du kan ta 10% med möbler.....hmmmm men sen måste du ha godkänt av dom andra i föreningen så kolla stadgarna för att se om din bostadsförening godkänner detta.

Kontrakt kan du köpa på bokhandeln....och Fota hella lägenheten så att du kan bevisa i fall hyresgästen har sönder något....

Skall hyresgästen betala lånekostnaden eller bara hyran?

Jag hyrde i andra hand innan och jag fick betala kosstnaden som lägenheten kosstade från början, fasst det var iofs en hyresrätt och då blir det kanske helt annorlunda...

Thundercat skrev:

kolla hos hyresgästföreningen...dom borde ha nån info om detta.
Hmmm lite osäker på lån men jag tror nog du kan få godkänt att lägga på lånet på hyra (bara det inte blir nån extrem hyrra)

Thundercat skrev:

Efter som du äger lägenheten, inte hyr den så kan du ta ut vad du vill
tror jag :va Observera skillnaden mellan hyresrätt och bostadsrätt.
Hyr själv ut min bostadsrätt, tar ut avgift och så det täcker mina lån!

Kolla med Hyresnämnden
http://www.dom.se/hyresnamnden/

Du kan ta vilken hyra du vill.
Men hyresgästen kan begära prövning i efterhand
och då kan du bli återbetalningsskyldig.

Du måste också ha tillstånd från din bostadsrättsförening.

Du får ta vad liknande lägenheter kostar i närheten av din, dvs vad en motsvarande hyreslägenhet skule kosta. På detta är det normal ok att lägga 5-10%, inte mer.

Är den möblerad får man även ta skäligt för möblerna. Detta "skäligt" är inte speciellt mycket pengar, räkna med under 1000kr/mån för en möblerad 3a.

Är det en fräsch lägenhet i ett bra område så kan du titta in på www.dfsrelocation.se

Passa dig för golddiggers som Lars Ohly till exempel:

http://www.aftonbladet.se/vss/bostad/story/0,2789,422414,00.html

Min lägenhet mitt i Stockholm kostar bara 700 kr/mån i avgift (32kvm). Man får ta ut skälig hyra men det är ju en tolkningsfråga. Jag skulle t.ex. aldrig hyra ut den för bara 3000 kr/mån vilka är mina faktiska kostnader med lån.

Nicke skrev:
Passa dig för golddiggers som Lars Ohly till exempel:

http://www.aftonbladet.se/vss/bostad/story/0,2789,422414,00.html

Min lägenhet mitt i Stockholm kostar bara 700 kr/mån i avgift (32kvm). Man får ta ut skälig hyra men det är ju en tolkningsfråga. Jag skulle t.ex. aldrig hyra ut den för bara 3000 kr/mån vilka är mina faktiska kostnader med lån.

Aftonbladet, om sanningen ska fram..... :arsele
Jag kan inte sponsra Lars Ohlys boende.

Uthyrarens kostnader redovisas inte.

Tror det var så här:
Han ville tjäna en hacka på att hyra ut medan han var borta,
han hyrde ut till nån som hade kolla regelverket, det sket sig.
Eller rättare det kan skita sig, ärendet är inte avgjort.
Om en skälig hyra är 6-7 lapp så går nog Hyresnämnden på det
och Ohly får tillbaka några tusenlappar totalt.

Jag behöver egentligen inte bry mig eftersom jag aldrig flyttar till
STHLM igen, men är inte bostadsspekulationen ett stort problem
där nere. Jag bodde en gång några månader på St.Göransgatan,
firman betalade men 9 lapp/månad för en sunkig etta är väl lite
drygt (och det var 1992!)

Last edited:
Det du skall göra är att kolla med styrelsen om de tillåter att du hyr ut i andra hand. Är rätt många föreningar som inte tillåter det. Om du får tillåtelse så grattis.
Prissättningn bör dock inte vara högre än att det täcker dina kostnader för lägenheter (eller hus eller vad det nu är) samt några kronor för slitage på möbler om sådana ingår i hyran.

Mvh

Styrelsen

Det jag reagerar på är att Ohly beter sig jävligt illa. Trots att han är helt inne på att inte betala fullt pris enligt överenskommelse så ger han sig in i den här affären och begär pengarna åter i efterhand. Jag hade proppat honom (i alla fall i tanken). Han drog fördel av att vara riksdagsman och verkade ha ärliga avsikter och så blåser han killen. Sen kan man ha olika åsikt om utbud och efterfrågan.
Pga av det här så är jag inte sugen på att hyra ut vid jobbresor. En polare hyr inte ut sin alls nu när han är i NY så nu står den bara tom istället.

gthyni skrev:
Uthyrarens kostnader redovisas inte. Tror det var så här:
Han ville tjäna en hacka på att hyra ut medan han var borta, han hyrde ut till nån som hade kolla regelverket, det sket sig.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt