Hyra släp till 2-3 hojar?

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Jo vad har ni för erfarenhet av att hyra släp? Amatörfrasse i ämnet så frågor därefter, ex typiskt macksläp med nätgrind:

Längd 258cm

Bredd 128cm

Längden på hojarna är 212cm samt 73,5 och 77cm breda styren, vikten ska inte vara något hinder.

Någon som har erfarenhet av just det släpet, får jag på dom två hojarna utan problem och hur är fastsurrningsmöjligheterna på dessa släp? Kan få hjälp med att spänna fast med den ska ju vara möjligt till att börja med =)

Finns det tillräckligt med öglor i golvet eller brukar man använda gallret, håller det? Europapall som man ev yxar till?

Vilket släp ska jag välja om jag vill ha på 3 hojar i ungefär den nämnda storleksklassen utan större bekymmer?

Över and heraus

Last edited:
Måste nog puffa lite, det vore ju guld att hitta ett släp för 3 hojar. Vi är ju många som ska till gåsen! :)

Hyrskåpsläp av största modell, då får ni in tre cyklar och all utrustning utan problem!

Oki, men hur svårt/lätt är det att surra i ett sånt då, finns det förankringspunkter?

Jag tolkar ditt svar som att du förlåtit mig för att jag sa att jag hade bättre koll på trender än du när vi diskuterade guld kontra lila? Visst blev lila snyggt??
:krama

Jag har gjort det flera ggr...

Beroende på cykelmodell men 3 sporthojjar är inga problem...

2 hojar får du garanterat på. Jag har ett likadant släp i EU-variant (obromsat) och jag har kört 2 st sporthojar på det. Ställer man båda åt samma håll har jag för mig att styrena kommer sticka ut lite på sidorna så jag skulle rekommendera att du hyr ett släp utan galler. Surra hojarna i öglorna som finns på utsidan eller ramen på släpet. Gallret sitter inte fast så du kan surra i det.
Ska du ha en tredje hoj på så försök hitta ett som runt en halvmeter bredare och ställ hojen i mitten bakåt.

Gallret sitter inte fast så du kan (inte) surra i det.

Antar jag att du menade? =)

Spanade in macksläpen modell större då, då är det med kåpa:

Längd: 360cm

Bredd: 159cm

Maxlast: 410kg

Så det var ju inget alternativ iaf, kan jag ju inte ens lasta två hojar utan att överskrida maxlast :va Brukar bilsläpen modell mindre (maxlast 790kg) ha ett "helt golv" eller brukar det bara vara två ramper? Iofs blir det dyrare då än att ta 2 hojar på det mindre släpet men om och ifall att.

OK/Q8 hyr ut flyttskåp som får lasta 680 kg det borde räcka till 3 hojar.

jag har kört 2 st sporthojar på det. Ställer man båda åt samma håll har jag för mig att styrena kommer sticka ut lite på sidorna så jag skulle rekommendera att du hyr ett släp utan galler. Surra hojarna i öglorna som finns på utsidan eller ramen på släpet.

Hur förankrade du framhjulen?

Last edited:
För 3 hojar funkar en hästtransport kanon och är betydligt bekvämare att greja i med tanke på takhöjden men även rampen är underbar när man ska lasta och man får med allt övrigt tjafs som däck, verktyg, personlig utrustning osv i släpet med.

Hur förankrade du framhjulen?

Jag brukar använda stumparna som blir över av spännbandet och binda i framhjulet så det inte kan vrida sig.
Kan passa på att tipsa om att lägga ett band genom bakhjulet och rakt bak eller liknande så att inte hojen börjar studsa i sidled. Lätt att den vippar annars.

Jag har en ställning som jag kör in framhjulet i men kör spännbandsvarianten bak. Men det är med en hoj på släpet. Två har jag aldrig provat att spänna fast.

Tackar för alla tips! Hästsläp kollade jag fakktiskt upp igår med en "hästhandlerska" (?) men det blir för tungt, likaså med flyttsläpet.

Summa sumarum så får vi nöja oss med 2 hojar på släpet, kan bara dra 970kg med det aset på mitt B-kort och visst skulle jag kunna ta en annan skorv som jag kan dra mer med men nu vill jag ha lite komfort när det ska släpas =) Blir alltså ett öppet eller grindsläp lite beroende på vad som finns att tillgå.

Köp ett sånt här depåstöd så är du inte alls beroende av surrningspunkter på samma sätt.

Ställer man stödet mot framstramen på släpet så räcker det med en enkelt spännrem i fotpinnen, ingen onödig påfrestning på framgaffel m.m.

Jag har använt täckt släp från bensinstationen shell eller liknande och kört 3 st hojar utan problem.
Dom släpen brukar nog vara 3.50 - 3.60 invändigt , ställ hojarna snett eller två framtill och en baklänges i mitten.
Det finns alltid gott om last-ögglor att surra i.

Hästsläp är fiffigt, det är alltid någon mack som har såna. Men dom har sällan last-öglor i golvet och så kommer hojen att lukta Häst-Bajs :)

/Nitrous

Köp ett sånt här depåstöd så är du inte alls beroende av surrningspunkter på samma sätt.

Ställer man stödet mot framstramen på släpet så räcker det med en enkelt spännrem i fotpinnen, ingen onödig påfrestning på framgaffel m.m.

Jag har använt täckt släp från bensinstationen shell eller liknande och kört 3 st hojar utan problem.
Dom släpen brukar nog vara 3.50 - 3.60 invändigt , ställ hojarna snett eller två framtill och en baklänges i mitten.
Det finns alltid gott om last-ögglor att surra i.

Hästsläp är fiffigt, det är alltid någon mack som har såna. Men dom har sällan last-öglor i golvet och så kommer hojen att lukta Häst-Bajs :)

/Nitrous

Det där stödet verkade smidigt. Finns det så att man kan växla mellan cross/gata smidigt? Jag kommer köra både supermoton och crossen på släp framöver så det får gärna vara smidigt att lasta.

Det där stödet verkade smidigt. Finns det så att man kan växla mellan cross/gata smidigt? Jag kommer köra både supermoton och crossen på släp framöver så det får gärna vara smidigt att lasta.

Funkar för både och, man kan flytta det övre fästet (kilformade delen) framåt och bakåt i två olika lägen för att passa olika hjuldimensioner.

/Nitrous

OKQ8s släp, större variant, täckt med lastramp bak. Har hyrt den modellen flera gånger och det är den bästa vi hittat hittills. Fungerar med 3 hojar. Finns även med en enkel dörr, inte lika lätt att lasta men funkar.

Det svåraste när det gäller släp är att få till är att vikten stämmer. Du måste kolla bilens total o tjänstevikt samt vad den får dra för max totalvikt på släp. Om du bryr dig :rolleyes:Men det kan bli dyrt o händer det något, typ olycka, så blir både polisen o försäkringsbolaget dina fiender...

Hästsläp är bra men oftast stabilt byggda o alldeles för tunga för de flesta bilar om du ska köra med vanligt B-kort. Dessutom drar det rätt mycket mera bensin om det är tungt. Ibland har de en liten dubbelboggie vilket blir är riktigt trögt i jämförelse med enklare släp.

När vi hyrt dessa OKQ8-släp har det varit lite svårt med lastöglor.
Det vi gjort, lite fult, är att köpa lastöglor med enkel bult o stora fyrkantiga brickor på typ Biltema, och borrat några hål i golvet på släpet och fått fästpunkter för remmar från styre mm.
Ställ två hojar bredvid varandra dikt an mot framväggen o spänn ned sture/gaffel.

Den 3:e hojen backar du in och det bästa är att du har någon form av depåstöd, helst sånt som kan bultas i govlet, för att få fast den hojen.

P

Ja det där stödet var snmutt, någon butik som saluför?

Jo när vi var på Gotland var det en som hade en smidig aluminiumramp för av/pålastning, ngt tips på sådant? Naturligtvis kan jag själv kasta på/av min 230kg-hoj men jag vill ju inte riskera att sträcka mig ;)

*/ ?>
Back