Hyra mc i Spanien, vilken?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ska till Spanien en veckas hojåkande.
Är 190cm lång. Vilken hoj är bäst? Åker hemma på en BMW GS.
Uthyraren har följande modeller att välja på.
Modell
Extra kostnad €
Yamaha MT07
0​
Yamaha Tracer700
0​
Yamaha Tenere700
50​
Yamaha MT09
50​
Yamaha Tracer900
50​
Moto Guzzi V85TT
50​
Aprilia Tuareg660
50​
Yamaha Supertenere
150​
Moto Guzzi Mandello V100
150​
BMW R1250GS 200
200​
 
Nu vet jag inte var du kommer att köra, men baserat på mina 4-5 dagar i bergen i Andalusien 2018 så hade jag valt någon av de mindre/lättare/smidigare modellerna. Det var krokigt och smalt som attan på en del ställen (=bra! :) )

Vi hyrde lite olika hojar och jag körde Honda VRF 800 som redan den var lite "stor" på sina ställen (="långbent" touringhoj, lite topptung). Jag fick jobba en hel del på de krokigaste partierna för att hänga med de lättare och nättare hojarna som hade lägre vikt och mer upprätt körställning (BMW F800, Triumph Tiger 800).

(En helt annan sak, som du säkert redan är klar över: vi körde 20-22-25 mil om dagen. Inte särskilt mycket kan tyckas, men på de vägar vi körde så tog 20-25 mil nära nog en hel dag.)
 
Det enkla svaret är BMW R1250 GS 200, då slipper du (förhoppningsvis) lära dig hur du kör och ställer in den. Hur ljuset fungerar osv.

Exempel: En bekant skulle besiktiga sin JEEP Cherokee 2016. Den har automatiskt Halv/Helljus
(tänds vid behov, Helljus släcks vid mötande bil (kamera i backspegeln)) och man lyckades på besiktningen aldrig tända Halv/Helljuset trots man slog över i "manuellt" läge. Men den går ju att köra dagtid för LED'n för bilen ska synas fungerar, Dimljusen lågt i fronten fungerar också så nu är den inlämnad på verkstad för lösa hur man tänder Halvljus/Helljus manuellt .......
 
Så eftersom din bekanta inte förstår hur ljuset funkar på sin Jeep så rekommenderar du TS att hyra en GS?

Ja men dåså, inte mycket mer att diskutera här! ?
Varför inte ? Manualen till JEEP'n är på drygt 700 sidor och Manualen kan väl var något liknande till en modern hoj.
Vill BMW R90S köra hoj i Spanien eller sitta och läsa manualen ?
Och det tråkiga var att inte heller Besiktningen som brukar kunna det mesta om bilar kunde få Halv/Helljuset att tändas på JEEP,n trots man ställde in reglaget för Manuellt läge.

Så kul är det väl inte stå i Spanien på natten och inte kunna tända halvljuset för hojautomatiken tycker det räcker med LED,n så hojen syns ? Som exempel.
 
Vad skall du köra?
Grus eller asfalt?
Motorväg, bakgator eller stad?

Jag hade hyrt en hoj jag inte skulle köra / äga annars, snarare än att fundera på vilken som är "bäst".
 
MT09 för att "alla" säger att den är den perfekta hojen.
Eller V85TT för att den är lite speciell.
 
Två vägar att gå:

1. Kör det du är van vid hemifrån, ger dig mer kvalitet i körningen, ingen omställning, inga förlorade upplevelser pga ovana vid hojen, ökad säkerhet osv. Avslappnad.

2. Prova någon hoj du vill lära känna lite mer. Sannolikt billigare.

Jag skulle gå på ettan i detta fall, GS är sjukt smidig oavsett i förhållande till vikt/storlek men det visste du redan.
 
Har själv hyrt MT-09 (tidigare modellen) nere i Spanien för ett gäng år sedan. Tyckte den funkade fint, bortsett från att den hade rätt svampig fjädring och överdrivet nervös insprutning, men det antar jag de har förbättrat på nuvarande modellen.

Senare gånger jag varit där har jag hyrt antingen BMW R1200R eller R1200RS. Dessa funkade kanon, bortsett från att de är lite tunga, men hade också fördelen att ha hårda sidoväskor, vilket underlättar enormt när man skall ha med sig packningen för att bo på olika ställen under resan. MT-09 var bökigare eftersom den bara hade topbox och jag behövde komplettera med ryggsäck, vilket jag inte gillar att köra med.

Var även där nere på ett BMW-event en gång där det gick att testa hela deras sortiment. Märkligt nog fastnade jag för den typ av hoj jag redan äger (S1000R). Den var helt underbar att köra på de kurviga vägarna i bergen. Men den hojen brukar inte gå att hyra. Vet att stället jag hyrde BMW-hojarna på (Hispania Tours som ligger vid flygplatsen i Malaga) även hade BMW S1000XR för uthyrning. Den är för hög för mig, men då du är lång kan det ju vara ett alternativ. Rekommenderar för övrigt Hispania Tours. Har hyrt där flera gånger och det har funkat klockrent. De kom och hämtade mig vid flygplatsterminalen och jag kunde lämna överflödigt bagage hos dem.
 
  • Gilla
Reaktioner: MZN
Vi är lika långa, 190cm (jag har dock ovanligt långa ben - GS sittställning funkar bra för mig med sadeln i högsta läget). Skulle inte hyra en hoj om jag inte provsuttit innan - ex. Guzzi är för litet avstånd sadel/pinnar för mig
 
Vilken firma ska du hyra hos?

Sedan kapar lite din tråd för jag har funderingar att åka ner själv.
Vilka bra uthyrningsfirmor för MC kan rekommenderas i närheten av Malaga eller Alicante?
 
Dom som har en tenere 700 dyrkar den så varför inte testa dem.
Jag är 190cm och har haft en supertenere & var jättenöjd med den. Så kan även rekommendera den
 
som en annan skrev, välj inte för stor hoj.
jag tänkte nu jävlar ska jag testa en bmw 1600
fru, packning o jag
hej o iväg ut o uppleva andalusia
öhhh den var inte skoj att brottas med i bergen :lol
skön cykel men helvetes för stor för bergs körning
men har man kubik ångest så har man :rofl
 
Varför inte ? Manualen till JEEP'n är på drygt 700 sidor och Manualen kan väl var något liknande till en modern hoj.
Vill BMW R90S köra hoj i Spanien eller sitta och läsa manualen ?
Och det tråkiga var att inte heller Besiktningen som brukar kunna det mesta om bilar kunde få Halv/Helljuset att tändas på JEEP,n trots man ställde in reglaget för Manuellt läge.

Så kul är det väl inte stå i Spanien på natten och inte kunna tända halvljuset för hojautomatiken tycker det räcker med LED,n så hojen syns ? Som exempel.
Men då var det alltså något fel på den?
Annars lämnar man väl inte in den på en verkstad :va

Men som trådsvar så säger jag lätt och smidig hoj, det tyckte jag var roligast.
Hade valt MT07 eller Tracer 7:an, alternativt moped(svinkul faktiskt) :tummenupp
 
Tenere 700 såklart så kan du åka dit näsan pekar oberoende av vägkvalitet :cool:
Haken är väl att när du kommer hem måste du sälja din GS för att införskaffa en T7 :)
 
Listan innehåller ju inte direkt några Sport Hojjar, men om du åker till det spanska landet så är du väl ute efter lite äventyr...?

Solklart någon av Guzzi-modellerna i så fall. Dom andra är ju att likna vid ljummen alkoholfri öl i jämförelse.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top