Hyra mc i Spanien, vilken?

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Ska till Spanien en veckas hojåkande.
Är 190cm lång. Vilken hoj är bäst? Åker hemma på en BMW GS.
Uthyraren har följande modeller att välja på.
Modell
Extra kostnad €
Yamaha MT07
0​
Yamaha Tracer700
0​
Yamaha Tenere700
50​
Yamaha MT09
50​
Yamaha Tracer900
50​
Moto Guzzi V85TT
50​
Aprilia Tuareg660
50​
Yamaha Supertenere
150​
Moto Guzzi Mandello V100
150​
BMW R1250GS 200
200​
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Nu vet jag inte var du kommer att köra, men baserat på mina 4-5 dagar i bergen i Andalusien 2018 så hade jag valt någon av de mindre/lättare/smidigare modellerna. Det var krokigt och smalt som attan på en del ställen (=bra! :) )

Vi hyrde lite olika hojar och jag körde Honda VRF 800 som redan den var lite "stor" på sina ställen (="långbent" touringhoj, lite topptung). Jag fick jobba en hel del på de krokigaste partierna för att hänga med de lättare och nättare hojarna som hade lägre vikt och mer upprätt körställning (BMW F800, Triumph Tiger 800).

(En helt annan sak, som du säkert redan är klar över: vi körde 20-22-25 mil om dagen. Inte särskilt mycket kan tyckas, men på de vägar vi körde så tog 20-25 mil nära nog en hel dag.)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det enkla svaret är BMW R1250 GS 200, då slipper du (förhoppningsvis) lära dig hur du kör och ställer in den. Hur ljuset fungerar osv.

Exempel: En bekant skulle besiktiga sin JEEP Cherokee 2016. Den har automatiskt Halv/Helljus
(tänds vid behov, Helljus släcks vid mötande bil (kamera i backspegeln)) och man lyckades på besiktningen aldrig tända Halv/Helljuset trots man slog över i "manuellt" läge. Men den går ju att köra dagtid för LED'n för bilen ska synas fungerar, Dimljusen lågt i fronten fungerar också så nu är den inlämnad på verkstad för lösa hur man tänder Halvljus/Helljus manuellt .......
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Så eftersom din bekanta inte förstår hur ljuset funkar på sin Jeep så rekommenderar du TS att hyra en GS?

Ja men dåså, inte mycket mer att diskutera här! ?
Varför inte ? Manualen till JEEP'n är på drygt 700 sidor och Manualen kan väl var något liknande till en modern hoj.
Vill BMW R90S köra hoj i Spanien eller sitta och läsa manualen ?
Och det tråkiga var att inte heller Besiktningen som brukar kunna det mesta om bilar kunde få Halv/Helljuset att tändas på JEEP,n trots man ställde in reglaget för Manuellt läge.

Så kul är det väl inte stå i Spanien på natten och inte kunna tända halvljuset för hojautomatiken tycker det räcker med LED,n så hojen syns ? Som exempel.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vad skall du köra?
Grus eller asfalt?
Motorväg, bakgator eller stad?

Jag hade hyrt en hoj jag inte skulle köra / äga annars, snarare än att fundera på vilken som är "bäst".
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
MT09 för att "alla" säger att den är den perfekta hojen.
Eller V85TT för att den är lite speciell.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Två vägar att gå:

1. Kör det du är van vid hemifrån, ger dig mer kvalitet i körningen, ingen omställning, inga förlorade upplevelser pga ovana vid hojen, ökad säkerhet osv. Avslappnad.

2. Prova någon hoj du vill lära känna lite mer. Sannolikt billigare.

Jag skulle gå på ettan i detta fall, GS är sjukt smidig oavsett i förhållande till vikt/storlek men det visste du redan.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Har själv hyrt MT-09 (tidigare modellen) nere i Spanien för ett gäng år sedan. Tyckte den funkade fint, bortsett från att den hade rätt svampig fjädring och överdrivet nervös insprutning, men det antar jag de har förbättrat på nuvarande modellen.

Senare gånger jag varit där har jag hyrt antingen BMW R1200R eller R1200RS. Dessa funkade kanon, bortsett från att de är lite tunga, men hade också fördelen att ha hårda sidoväskor, vilket underlättar enormt när man skall ha med sig packningen för att bo på olika ställen under resan. MT-09 var bökigare eftersom den bara hade topbox och jag behövde komplettera med ryggsäck, vilket jag inte gillar att köra med.

Var även där nere på ett BMW-event en gång där det gick att testa hela deras sortiment. Märkligt nog fastnade jag för den typ av hoj jag redan äger (S1000R). Den var helt underbar att köra på de kurviga vägarna i bergen. Men den hojen brukar inte gå att hyra. Vet att stället jag hyrde BMW-hojarna på (Hispania Tours som ligger vid flygplatsen i Malaga) även hade BMW S1000XR för uthyrning. Den är för hög för mig, men då du är lång kan det ju vara ett alternativ. Rekommenderar för övrigt Hispania Tours. Har hyrt där flera gånger och det har funkat klockrent. De kom och hämtade mig vid flygplatsterminalen och jag kunde lämna överflödigt bagage hos dem.
 
  • Gilla
Reaktioner: MZN

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vi är lika långa, 190cm (jag har dock ovanligt långa ben - GS sittställning funkar bra för mig med sadeln i högsta läget). Skulle inte hyra en hoj om jag inte provsuttit innan - ex. Guzzi är för litet avstånd sadel/pinnar för mig
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Vilken firma ska du hyra hos?

Sedan kapar lite din tråd för jag har funderingar att åka ner själv.
Vilka bra uthyrningsfirmor för MC kan rekommenderas i närheten av Malaga eller Alicante?
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Dom som har en tenere 700 dyrkar den så varför inte testa dem.
Jag är 190cm och har haft en supertenere & var jättenöjd med den. Så kan även rekommendera den
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
som en annan skrev, välj inte för stor hoj.
jag tänkte nu jävlar ska jag testa en bmw 1600
fru, packning o jag
hej o iväg ut o uppleva andalusia
öhhh den var inte skoj att brottas med i bergen :lol
skön cykel men helvetes för stor för bergs körning
men har man kubik ångest så har man :rofl
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Varför inte ? Manualen till JEEP'n är på drygt 700 sidor och Manualen kan väl var något liknande till en modern hoj.
Vill BMW R90S köra hoj i Spanien eller sitta och läsa manualen ?
Och det tråkiga var att inte heller Besiktningen som brukar kunna det mesta om bilar kunde få Halv/Helljuset att tändas på JEEP,n trots man ställde in reglaget för Manuellt läge.

Så kul är det väl inte stå i Spanien på natten och inte kunna tända halvljuset för hojautomatiken tycker det räcker med LED,n så hojen syns ? Som exempel.
Men då var det alltså något fel på den?
Annars lämnar man väl inte in den på en verkstad :va

Men som trådsvar så säger jag lätt och smidig hoj, det tyckte jag var roligast.
Hade valt MT07 eller Tracer 7:an, alternativt moped(svinkul faktiskt) :tummenupp
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Tenere 700 såklart så kan du åka dit näsan pekar oberoende av vägkvalitet :cool:
Haken är väl att när du kommer hem måste du sälja din GS för att införskaffa en T7 :)
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Listan innehåller ju inte direkt några Sport Hojjar, men om du åker till det spanska landet så är du väl ute efter lite äventyr...?

Solklart någon av Guzzi-modellerna i så fall. Dom andra är ju att likna vid ljummen alkoholfri öl i jämförelse.
 
Nyheter
Klart med H-D Euro Festival 2025

Vill uppleva nästa vår i Fr...

Ducati DesertX Discovery

Ducati har presenterat Dese...

Ducati Panigale V2 Superquadro Final Edition

Ducati har presenterat Pani...

CFMoto har presenterat 657 SR-R

Kinesiska tillverkaren CFMo...

2025 års MX-modeller från Yamaha

För säsongen 2025 har Yamah...

Bike söker en motorjournalist

Vi söker dig som är genuint...

Bike Babes Sweden nu 7 000 medlemmar

Fotograf: Lotta Kronåker ...

BMW R 1300 GS Adventure

BMW Motorrad har presentera...

ExploreBike: Workshop hos Öhlins

Kent Öhlin började 1976 att...

Vinnarhojen utlämnad!

Under Älvsjö-mässan i janua...

Top