Hyra MC för uppkörning

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Yamaha FZ 600
Hej, jag har haft mc kort sen juli -04 och jag har fyllt 21 nyligen. (Har kört cirka 1000mil)
Alternativ 1: vänta 2år för att få obegränsat kort <- No way :)
Alt 2: hyra någons hoj (minst 700cc) och göra en uppkörning hos vv.
Jag undrar om det finns någon i Lunda trakten som hade kunnat tänka sig att hyra ut sin hoj för en billig peng i cirka 2h? Gärna någon sliten gammal GSX,CB eller nåt annat lättkört. Om du är intresserad maila steff@kowal.dk och låt mig trappa upp i kubik-stegen :)

kowal skrev:
Hej, jag har haft mc kort sen juli -04 och jag har fyllt 21 nyligen. (Har kört cirka 1000mil)
Jag undrar om det finns någon i Lunda trakten som hade kunnat tänka sig att hyra ut sin hoj för en billig peng i cirka 2h? Gärna någon sliten gammal GSX,CB eller nåt annat lättkört. Om du är intresserad maila steff@kowal.dk och låt mig trappa upp i kubik-stegen :)

hum, du ska altså köra upp för tung för att slippa köra strypt i sommar??? :va

ta bort pluggarna å tuta å kör... vad är det värsta som skulle kunna hända? å hur stora e oddsen för det?

Senast dom stoppa mig (vanlig körkortskontroll typ) så kollade han upp hur många kilowatt min hoj hade och när jag hade tagit kort. De är mycket petiga. Sån tur så är min lilla NX 250 bara 19kw och allt gick bra men som sagt man vill ha större båge nu när man lärt sig behärska krafterna. Jag vill inte köra olagligt därför vill jag ta obegränsat kort. Plus att försäkringen gäller inte heller om du tar bort pluggen men det kanske du redan vet om.

kowal skrev:
Senast dom stoppa mig (vanlig körkortskontroll typ) så kollade han upp hur många kilowatt min hoj hade och när jag hade tagit kort. De är mycket petiga. Sån tur så är min lilla NX 250 bara 19kw och allt gick bra men som sagt man vill ha större båge nu när man lärt sig behärska krafterna. Jag vill inte köra olagligt därför vill jag ta obegränsat kort. Plus att försäkringen gäller inte heller om du tar bort pluggen men det kanske du redan vet om.

försäkringen gäller visst.
försäkringsbolagen har slutat att försäkra strypta hojar eftersom så många körde ostrypt. så är hojen försäkrad för full effekt gäller försäkringen även om man kör ostrypt.

i en sån kontroll där de kollar papprena på effekten klarar man sig ju även om man kör utan pluggar, det står ju rätt i papprena.

Om man bara har begränsad behörighet, så tar en del bolag 25 kw, när det beräknar premie. Dvs om det är olagligt för personen i fråga att köra med mer...dvs olagligt som i olovlig körning. (är ju visserligen olagligt med f-bedrägeri också, men som sagt...)

jag tänkte hyra en 25 kw hojj för att köra upp på (av trafikskola) men de gick inte med på det, de sa att deras försäkring inte gäller för det :3freak... har dock polare i STHLM som hyrt hojj av trafikskola, och det var tydligen inga probs där inte..

JiMpA skrev:
jag tänkte hyra en 25 kw hojj för att köra upp på (av trafikskola) men de gick inte med på det, de sa att deras försäkring inte gäller för det :3freak... har dock polare i STHLM som hyrt hojj av trafikskola, och det var tydligen inga probs där inte..

De vill ju bara ha folk som är inskrivna hos dem som får hyra deras hojar...då är de inga probs...de lovar jag ;) Bästa är att låna nån kompis eller strypa din egna...de gjorde jag...25kw.

JiMpA skrev:

det går, men då måste du gå hos dom en gång först. så dom har dig som "elev" jag hyrde av körskola å det gick fint.

Rolle85 skrev:
De vill ju bara ha folk som är inskrivna hos dem som får hyra deras hojar...då är de inga probs...de lovar jag ;) Bästa är att låna nån kompis eller strypa din egna...de gjorde jag...25kw.

jo min e redan strypt, men den är inte den smidigaste för krypkörning :)

Last edited:
Fluxir skrev:
det går, men då måste du gå hos dom en gång först. så dom har dig som "elev" jag hyrde av körskola å det gick fint.

jaha ok!, jag ska höra med dom nu i veckan. jag tog lätt mc körkort hos dom, och antagligen blir det bilkörkort där med, så man kanske kan få fram någon bra "deal"

JiMpA skrev:
jaha ok!, jag ska höra med dom nu i veckan. jag tog lätt mc körkort hos dom, och antagligen blir det bilkörkort där med, så man kanske kan få fram någon bra "deal"

då borde du ju redan va inskriven som elev där? då borde det gå...

Finns det ingen som har en skabbig hoj att låna/hyra ut?
Givetvis med tillägget att pajja=pejja.
Killen har ju körkort, och vill ju bara göra rätt, istället för att åka runt med ett fordon han inte har behörighet för (vilket man ju gör om man kör ostrypt)

Hade du bott närmare till så hade min skabbhög stått till ditt förfogande, men här uppe ligger det fortfarande lapp-mögel på vägarna, och hojen är inte framplockad.

GuW skrev:
Finns det ingen som har en skabbig hoj att låna/hyra ut?
Givetvis med tillägget att pajja=pejja.
Killen har ju körkort, och vill ju bara göra rätt, istället för att åka runt med ett fordon han inte har behörighet för (vilket man ju gör om man kör ostrypt)

Hade du bott närmare till så hade min skabbhög stått till ditt förfogande, men här uppe ligger det fortfarande lapp-mögel på vägarna, och hojen är inte framplockad.
Guw, fan det är såna som dig jag just tillägnade min fråga till.
Tack :)
Jag mejlade min körskola där jag tog mitt A (mellan) kort och de är intresserade av att låna ut sin 750cc fast jag ska köra upp privat. Helt perfekt ska ringa dom nu!

Shit asså...
Detta är skrämmande.
Som sagt ovan så fick jag hyra mc av min gamla körskola, vad är haken undrar ni?
De vill att jag ska ta 6lektioner för att få köra upp via skolan. :kocko
2lektioner bana
2lek landsväg
2lek stadskörning
Jag började nästan gråta i luren och sa "jag har kört 1000mil, jag vet nog hur man kör landsväg o stadskörning" fan det ända jag gjort (plus lite grusbus :)
Nu till det sjukaste!!!
Jag räknade på det hela..
6lek á 380kr: 2280kr
Uppkörning privat: 840kr
Hyra hoj inkl alla försäkringar: 750kr
SUMMA= 3870 Svenska RIKSDALER! :mad: :huvet

Skit i att köra om för tung, lid ett år till eller plocka strypningarna ändå.

Värre brott har det skrutits med i dessa forum, och nu är det ju bevisligen så att du skulle ha gjort rätt om du bara hade kunnat.
Det är ingen ursäkt i lagens mening, men skulle du på något sätt åka dit, så har du mina sympatier IAF...

Fluxir skrev:
försäkringen gäller visst.
försäkringsbolagen har slutat att försäkra strypta hojar eftersom så många körde ostrypt. så är hojen försäkrad för full effekt gäller försäkringen även om man kör ostrypt.

i en sån kontroll där de kollar papprena på effekten klarar man sig ju även om man kör utan pluggar, det står ju rätt i papprena.

Tyvärr stämmer inte detta!!
Länsförsäk. försäkrar viss modeller och årsmodeller strypta.
Tex. Min Blade 93:a = 3400:- Helår/helförsäkrad!!!

GuW skrev:
Skit i att köra om för tung, lid ett år till eller plocka strypningarna ändå.

Värre brott har det skrutits med i dessa forum, och nu är det ju bevisligen så att du skulle ha gjort rätt om du bara hade kunnat.
Det är ingen ursäkt i lagens mening, men skulle du på något sätt åka dit, så har du mina sympatier IAF...

mm Guw.. Jag skiter nog i det.. Är som sagt intresserad av en XR 600 och dom brukar vara reggade under 25kw. Men det är trisst ändå.. Enligt trafikskolans lärare så skulle det nya förarprovet vara MKT svårare än tidigare. Sparar 3870 KR till bötern :)

Last edited:
Är det så nödvändigt då? En polare till mig blev stoppad i en poliskontroll när han körde en tung mc på mellankortet. Dom brydde sig inte trots att dom kollade kortet noggrant :tuttar

kowal skrev:

Du kan annars göra som jag gjorde när jag tog tungt kort första gången, hyr en hoj av en mc-firma. Kostade ca 1200 för en helg(torsdag-tisdag) med milkostnaden inräknad.

Men räkna med några dagar för att lära dig hojen.

enchanter skrev:
Är det så nödvändigt då? En polare till mig blev stoppad i en poliskontroll när han körde en tung mc på mellankortet. Dom brydde sig inte trots att dom kollade kortet noggrant :tuttar
Okej, låter stabilt :)

Jag vill ju köra lagligt, har du någon aning om vad det är för böter om man skulle bli stoppad när man kör en 34kw hoj och man bara har 25kw på kortet?
Tacksam för svar

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back