Hyra hoj för uppkörning?

Varsa

Medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
sv650s -04, rdgv350 -84 & bus 85:a
Ska köra upp nu den 21a och tackar jag vet jag är sen men hade helt glömt bort att jag bokat och pappret kom i brevlådan nu i veckan.
Har då tid på Tullinge och undrar var tusan man kan hyra en mellanklass hoj.
Kan köra så därför vill jag inte ta några lektioner hos någon trafikskola för det brukar oftast vara detta man behöver för att få "godkännande" av läraren så man får hyra deras hoj.
Har 3 stycken motorcyklar varav en 125a som körts sedan 16 åring, två st 350 kubikare och som alla såklart vet måste man ha minst 375 kubik för att få köra upp med hojjen. Löjligt liten skillnad men men.
Så nu måste jag alltså ha en hoj att hyra tills torsdag nästa vecka.

Någon som har några tips på ställen eller körskolor som inte har kravet att man måste vara elev hos dem? Privatpersoner funkar också och självklart får de betalt också ;)

Mvh
Varsa

Last edited:
Varsa skrev:
2458509 Ska köra upp nu den 21a och tackar jag vet jag är sen men hade helt glömt bort att jag bokat och pappret kom i brevlådan nu i veckan.
Har då tid på Tullinge och undrar var tusan man kan hyra en mellanklass hoj.
Kan köra så därför vill jag inte ta några lektioner hos någon trafikskola för det brukar oftast vara detta man behöver för att få "godkännande" av läraren så man får hyra deras hoj.
Har 3 stycken motorcyklar varav en 125a som körts sedan 16 åring, två st 350 kubikare och som alla såklart vet måste man ha minst 375 kubik för att få köra upp med hojjen. Löjligt liten skillnad men men.
Så nu måste jag alltså ha en hoj att hyra tills torsdag nästa vecka.

Någon som har några tips på ställen eller körskolor som inte har kravet att man måste vara elev hos dem? Privatpersoner funkar också och självklart får de betalt också ;)

Mvh
Daniel Ohlsson

Hmm ja skulle åka ut till Farsta trafikskola som håller till i Håga industriområde ( västerhaninge ) vid gocartbanan och snacka med rasmus som är en av körlärarna där och gulligulla lite med han och se om du inte kan hyra en hoj av dom.

Plus att dom ligger bra till i närheten av Tullinge..
Vet inte om dom bruka hyra ut hojar till folk men jag skulle försöka med dom i alla fall....

Pommes skrev:
2458538 Tule bilskola in Sundbyberg, Hyra av MC per dygn, ej elev på Tule Bilskola - 850 kr.

Har redan kollat där tyvärr så har de endast en hoj som både elever på skolan ska kunna köra på och för att kunna köra upp på och även för att kunna hyra ut med så de har inge plats kvar nu såhär sent.

Bushojjen skrev:
2458548 Hmm ja skulle åka ut till Farsta trafikskola som håller till i Håga industriområde ( västerhaninge )(...)

Tack för tippset ska helt klart höra med dem.

Ingen som har koll på något företag man kan hyra hos?

Last edited:
Varsa skrev:
2458700 Har redan kollat där tyvärr så har de endast en hoj som både elever på skolan ska kunna köra på och för att kunna köra upp på och även för att kunna hyra ut med så de har inge plats kvar nu såhär sent.

Tack för tippset ska helt klart höra med dem.

Ingen som har koll på något företag man kan hyra hos?

Jag hade turen att få låna en avlägsen kompis custom, en fin Virago XV535.
Står i hallen nu så lite testkörning ska ske för att sedan köra upp med denna nästa vecka, är så obegripligt glad och tacksam.

Det var väl bra!! Hoppas uppkörningen går som smort oxå!! *lyckospark*

ÅHHH!!!!
Hade "turen" att hitta en trafikskola som hyrde ut en motorcykel Kawa ER 500 vilket jag ju såklart nappar på eftersom jag är 1000gånger mer hemma på att köra landsvägshoj än custom.

Hämtar den och ser väl lagom risig ut men hoppas det ska gå.
Manöverbanorna funkade förutom låst frambroms på bromsprovet ett par gånger. Sedan bär det ut på landsväg.
VILKEN DÅLIG HOJ!!!
Det dåliga var:
Mönsterdjup bak (obefintligt)
Kedjan slak som vet inte vad!
Sliten bakbroms
Inte tillräckligt med bensin
Snett styre
Missljud i motorn
Dåligt gassvar
Onormal motorbroms
Spårning? (Eller bara snett styre)
Motorn hackar på alla varv i registret.

Allt detta för den lilla summan av 1100kr!
Fick klart godkänt på allt utom spårvalet på landsväg.
Han tyckte jag inte utnyttjade vägen för att kunna bibehålla hastighet i kurvorna istället för att sakta ner vilket jag gjorde enligt honom för att jag inte hade rätt spårval men enligt mig för att jag med vilja att överleva valde att inte pressa hojjen till max utan istället ta det lugnt och försiktigt utan att hamna i diket. Är också tvungen att lägga i reserven på 70km/h landsväg då soppan tar slut mitt i allt.
Jag ska ha MINA pengar tillbaka! 2000kr bortblåsta +farsans arbetstid.

Varsa skrev:
2477040

VILKEN DÅLIG HOJ!!!
Det dåliga var:
Sliten bakbroms
Snett styre
Missljud i motorn
Dåligt gassvar
Onormal motorbroms
Spårning? (Eller bara snett styre)
Motorn hackar på alla varv i registret.

Jag håller med. Hyrde själv en ER5 (Tules bilskola) Det som jag störde mig mest på var motorbromsningen och den sjukt dåliga bakbromsen. Ni som tänker hyra mc (mellanklass) tycker jag ska göra det hos S:t eriks trafikskola, banan finns på barkarby. Där får man hyra Suzuki GX750, en klart skönare motorcykel

Gellio skrev:
2477656 Jag håller med. Hyrde själv en ER5 (Tules bilskola) Det som jag störde mig mest på var motorbromsningen och den sjukt dåliga bakbromsen. Ni som tänker hyra mc (mellanklass) tycker jag ska göra det hos S:t eriks trafikskola, banan finns på barkarby. Där får man hyra Suzuki GX750, en klart skönare motorcykel

Ska helt klart kolla med dem, har du koll på hur pass man måste vara elev eller inte för att hyra från dem? Kan iof visa kvittot från uppkörning då allting är godkänt utom spårval. Jäkla petig förrätningsman.

Bikerbitch skrev:
2479331 Så det blev inget körkort?

Åhh ledsen om det inte framgick men NEJ det vart det inte :6surkart
Känns så jäkla surt att lägga ut 2000kr på en uppkörning som man bommar på bara för att hojjen man hyrt för 1100kr är skit.

som man bäddar får man ligga :/

jaja upp med humöret och lägg ut lite mer pengar så blir det nog bra,,

lycka till

Varsa skrev:
2480290 Åhh ledsen om det inte framgick men NEJ det vart det inte :6surkart
Känns så jäkla surt att lägga ut 2000kr på en uppkörning som man bommar på bara för att hojjen man hyrt för 1100kr är skit.

Surt! Men det är bara att ta nya tag! Lycka till!

GizmoQuack skrev:
2480311 som man bäddar får man ligga :/

jaja upp med humöret och lägg ut lite mer pengar så blir det nog bra,,

lycka till

Va!?
Lägga ut mer pengar, är inte 1100kr för en hoj som inte funkar mycket?
Snälla förklara...

med "lägga ut mera pengar" menar han nog att du får betala för ny uppkörning och hyrning av hoj. :martialar

Hahaha aa får väl hoppas det, men jag ska tusan ha tillbaka pengarna från trafikskolan också.
Som det ser ut nu har jag ju fortfarande Viragon att köra upp på, men ska kolla om jag kan låna en annan kompis KTM supermotardare. Hoppas den är reggad som mellanklass bara. Hur den är i verkligheten ger jag f*n i ;)

Nu kommer lite vidare information då jag idag pratat med en av cheferna (sonen) till trafikskolan som även har "20 års erfarenhet av alla olika motorcykelkaraktärer" angående hyrningen av Artrec's hoj. Kawan ER500.

Ska så tydligt som möjligt skriva ner hans synpunkter på mina synpunkter om motorcykeln.
Han ansåg att den man hyr en hoj för uppkörning av ej ska ansvara för mängden bensin i motorcykeln (tydligen inte heller ansvara för att säga att det är lite soppa i den) det ska den som hyr ansvara för. Och detta även fast han vet att den som hyr (jag) kommer med släpvagn för att hämta den och ska ha uppkörning 1½ timme senare 3 mil bort.
Han ansåg heller inte att ett snett styre är något problem alls, han har kört med trasiga styren och detta har absolut ingen inverkan på hur man kör alls.
Att man sitter snett på cykeln pga av detta gör väl inget och gör speciellt ingen inverkan vid hård inbromsning.
Att kedjan låg och vilade på centralstödet då man stod still var inte heller det ett bevis för att kedjan var för slak. Ett spel på nästan 10 centimeter är bara lite för stort enligt honom men ändå helt klart körbart.
Tydligen är motorbromsningen från en ER500 alltid kraftig, även att den hackar på alla varv i registret vid körning i jämn fart och att den har ett dåligt gassvar är helt normalt då den är strypt.
Att jag knappt fick fortgå med uppkörningen på grund av att mönsterdjupet bak var riktigt dåligt var inte heller något problem, detta "är ju bara bra" eftersom mer gummi ligger i asfalten och skulle endast vara negativt vid ett kraftigt regn.

Om ni har möjlighet att hyra en annan hoj än den från Artrec gör helst det så slipper ni gå igenom mitt besvär. Om ni inte har dödslängtan förstås...

Bushojjen skrev:
2458548 Hmm ja skulle åka ut till Farsta trafikskola som håller till i Håga industriområde ( västerhaninge ) vid gocartbanan och snacka med rasmus som är en av körlärarna där och gulligulla lite med han och se om du inte kan hyra en hoj av dom.

Plus att dom ligger bra till i närheten av Tullinge..
Vet inte om dom bruka hyra ut hojar till folk men jag skulle försöka med dom i alla fall....

Dom hyr ut hojjar, iaf om man tagit lektioner hos dem :)

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back