Hyr ett hus, fråga om uppsägningstid

Känns jävligt skumt att ni MÅSTE bo kvar/betala hyra ifall hyresvärden säger upp hyreskontraktet??? Tvivlar starkt på det. Ni blir utkastade kan man säga...ni hittar nytt på en gång men måste betala 3 månader till? Låter fel i mina öron iallafall..

Alternativt...för ett JÄVLA LIV o bli utkastade istället ;) Hög musik och röj på nätterna. De kan ju inte vilja bli av med er och sen begära hyra trots att ni inte bott där.
600m till närmaste granne.
Det blir till att föra ett sjujävla liv då=)
Rätta mig om jag har fel.
Visst har hyresvärden ansvar för att det finns vatten för normal hushållsförbrukning, el för normal hushållsförbrukning samt att det finns värmekälla om man inte avtalat om annat?
sk. lägstastandard.
Men, vad händer om man inte betalar hyran? vet nån det?
Betalar man inte hyran blir man ju vräkt och det gör ju inte så mycket;-)
Men händer det nåt mer?

Angående detta med städningen och det så ska man ta upp sådant INNAN, det går inte komma efteråt och kräva ersättning för utfört arbete om det inte överenskommits. Ni kan givetvis diskutera detta med hyresvärden och kanske få rabatt på hyran men ni har ingen laglig rätt till det.

Angående uppsägningstiden så är det det som står i kontraktet som gäller, 3 månader. Men, eftersom de själva äger fastigheten och ska flytta dit så borde de kunna vara lite flexibla och låta er flytta tidigare. Det är ju inte ni som valt denna situationen.
Jag skulle rekommendera att ni diskuterar detta med hyresvärden i lugn och ro och kommer överens med dom. Om det inte skulle gå så kan ni ju bara flytta och skita i att betala. Ni får inga böter för det. Däremot kan hyresvärden med stöd av kontraktet kräva er på dessa pengar via inkasso eller kronofogde. Om ni då bestrider detta krav så kan hyresvärden ta det till rätten och kräva er på dessa pengar därigenom. Rätten kommer bara kolla på kontraktet och ni blir skyldiga att betala hyran plus rättegångskostnader.

Ni kan givetvis ordna med en annan hyresgäst som bor huset tills erat kontrakt går ut om ni vill det, hyresvärden borde inte ha något att invända, om det inte är en tjurig sådan.

Jag tycker att hyresvärden har behandlat er dåligt och denne borde därför kunna låta er flytta tidigare utan någon merkostnad men denne ser nog bara att de då får stå själva för kostnaderna för dubbla boenden. Kanske tror de att det tar 3 månader för er att kunna flytta med?

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025