Hygien vid gipsad hand och arm

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
För snart en vecka sedan blev jag med gips för första gången i livet. Jag ska behålla gipset i 6-8 veckor och jag börjar redan nu, efter bara några dagar, känna att det är en smula muggigt.

Därför undrar jag nu om det finns några rutinerade benbrytare som har tips på hur jag kan göra för att få det att kännas lite mindre sunkigt? Har haft lite funderingar på att hälla ner babypuder innanför gipset, men har inte kommit till handling ännu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Våtservett utanför, innanför låter du bara vara. Det blir inte så smutsigt som du tror, mest död hud och det kan du leva med. :)
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Man ska inte peta innanför. Din armar kommer inte ramla av även om det luktar funky:).

Men när det kliar sådär mkt så man vill såga av skiten så kan jag rekommendera en sån där pinne som man använder vid stickning. Den räddade mig från ett gäng psykbryt.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det är ingen fara. Haft gipsat ben i 12 veckor och den foten kan jag lova luktade lik. Bara gilla läget.
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Gick 8månader med helbensgips i mina yngre år, sjuksköterskorna som tog bort det skrattade gott, dom hittade ett flertal strumpstickor, 2 tändare, ca 40 kronor i mynt, ett par cola-bitar, småsten och diverse annat jox som trillat ner under tiden... Men strumpstickor är det bästa mot kliande alt är det ignorans som gäller.

Sent from my E6853 using Tapatalk
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det var ungefär de svaren jag förväntade mig, men inte ville ha.
Jag får väl vänja mig med att det luktar ond bråd död om armen. Man kanske skulle ge fan i att tvätta resten av kroppen också så att det inte blir så tydligt att armen luktar lik... eller det kanske vore dåligt för kärlekslivet. :D
 

Coq Rouge

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2014
Ort
Nacka
Hoj
Aprilia RSV Mille 1000, -99
Se uppsidorna - Du luktar inkokt skit, kan inte gå på McD utan att få konstiga blickar, vilken som helst restaurang med någorlunda självrespekt meddekar medlidsamt - tyvärr vi har fullbokat. Du är med andra ord en MAN!. Blod, svett och tårar finns i dina kanaler :) häll på lite motorolja, ta på garagekostymen så är bilden komplett :)
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Jag var gipsad i 12 veckor (båtbenet) och fick byta gips 3 gånger för att armen tynade bort. Mitt hann aldrig bli superofräscht, börjar det klia så kör ner en penna innanför och skrapa. Härja inte för mycket annars med medel :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag var gipsad i 12 veckor (båtbenet) och fick byta gips 3 gånger för att armen tynade bort. Mitt hann aldrig bli superofräscht, börjar det klia så kör ner en penna innanför och skrapa. Härja inte för mycket annars med medel :)

Det verkar vara det allmänna rådet, så jag får låta det vara.

Det är båtbenet som fått sig en knäck här också. Läkaren nämnde att normal tid i gips för den typen av skada var 12 veckor, precis som det var för dig. Dock gick jag med frakturen ogipsad i drygt 8 veckor, så de ska göra en bedömning efter 6-8 veckor och beroende på hur det ser ut då så kan det bli aktuellt med operation. I så fall pratade de om att ta en bit av höftbenet och plantera in i handen, och jag gissar att det innebär ytterligare tid i gips.

Jäkla tur att det inte är hojsäsong.
 

faloxe

Medlem
Gick med
8 Jun 2016
Ort
Uddevalla
Hoj
Daytona 675 -07 och så småning om kanske något motardliknande
Det verkar vara det allmänna rådet, så jag får låta det vara.

Det är båtbenet som fått sig en knäck här också. Läkaren nämnde att normal tid i gips för den typen av skada var 12 veckor, precis som det var för dig. Dock gick jag med frakturen ogipsad i drygt 8 veckor, så de ska göra en bedömning efter 6-8 veckor och beroende på hur det ser ut då så kan det bli aktuellt med operation. I så fall pratade de om att ta en bit av höftbenet och plantera in i handen, och jag gissar att det innebär ytterligare tid i gips.

Jäkla tur att det inte är hojsäsong.

Usch, lider med dig. Hoppas den inte det börjat läka snett, det sa min läkare var en risk (tog mig ett par dagar innan jag åkte in till sjukan också). Hoppas allt går smidigt för dig och framförallt som det ska.

PS. Det är alltid hojsäsong. Om man bara vill :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Usch, lider med dig. Hoppas den inte det börjat läka snett, det sa min läkare var en risk (tog mig ett par dagar innan jag åkte in till sjukan också). Hoppas allt går smidigt för dig och framförallt som det ska.

PS. Det är alltid hojsäsong. Om man bara vill :tummenupp

Jag var in och fick handen röntgad redan ett par dagar efter skadan, men då såg de inget och skickade hem mig med ett recept på Diklofenak. När jag sedan hörde av mig igen efter några veckor och berättade att det inte blivit bättre, så blev jag skickad till sjukgymnast.

Vid första återbesöket hos sjukgymnasten, drygt 2 veckor senare började han misstänka att jag egentligen inte borde vara hos honom, så han skickade tillbaka mig till läkaren med en rekommendation om att det borde göras en ny röntgen.

Så, på dagen 8 veckor efter första röntgen hittade de en fraktur på båtbenet som fortfarande inte börjat läka, troligen delvis tack vare övningarna jag fått av sjukgymnasten. Det kanske är bra att det inte börjat läka snett, men jag misstänker att det inte är helt bra att gå med en fraktur som man "bryter upp" regelbundet i 2 månader.

----

Jo, jag vet att längden på hojsäsongen regleras av ens eget sinne, men jag försöker övertala mig om att den är över för att inte bli allt för nedslagen. Det hjälper ju inte att jag köpte en ny (begagnad) hoj i slutet att augusti, som jag hittills inte kunnat provköra ordentligt. Dessutom har jag bokat ytterligare en ny (ny) hoj, som jag hämtar hem om någon vecka, men jag antar att även den får parkeras längst in i garaget för vintervila. :huvet
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Samma svar som alla andra, man får gilla läget.
Gick med benet gipsat i 8 veckor men som tur var fick jag gipset bytt efter några veckor eftersom mina ganska rejäla vadmuskler på det gipsade benet tynade bort så jag nästan fick ner hela handen :p

Själv kliade jag med en sån där pinne som man tynger ner panelgardiner med. Lite vassare kant så det kliade riktigt gott :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Sitter det inte ihop vid första kontrollen så be dem skruva ihop skiten asap. En simpel båtbensfraktur blev 9 månader sjukskrivning för mig för att de inte hittade den i tid och den vägrade läka förrän de snickrat ihop mig.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Sitter det inte ihop vid första kontrollen så be dem skruva ihop skiten asap. En simpel båtbensfraktur blev 9 månader sjukskrivning för mig för att de inte hittade den i tid och den vägrade läka förrän de snickrat ihop mig.

Jag hoppas verkligen att det läker ihop utan ytterligare ingrepp, för jag har ingen lust alls att gå gipsad hela vintern. De pratade dessutom om att ta bitar av höftbenet om det inte läker ordentligt och det låter ju inget vidare.
9 månader sjukskrivning låter hemskt. Jag har turen att klara av mitt jobb trots skadad hand, jag har blivit galen av att gå hemma i flera veckor.
 

Smagatusk

Guest
Gick 8månader med helbensgips i mina yngre år, sjuksköterskorna som tog bort det skrattade gott, dom hittade ett flertal strumpstickor, 2 tändare, ca 40 kronor i mynt, ett par cola-bitar, småsten och diverse annat jox som trillat ner under tiden... Men strumpstickor är det bästa mot kliande alt är det ignorans som gäller.

Sent from my E6853 using Tapatalk

Du måste ha haft extrem muskelnedgång för annars hade du inte fått ner alla de där grejerna innanför gipset.

Jag gick gipsad 6 månader men mitt gips bytte de efter 3 månader har jag för mig. Kommer inte ihåg varför exakt... Men när de hade sågat upp gipset och tog fram nya grejer för att gipsa igen sa jag myndig stämma (nåja, var 14 år gammal), att här gipsas ingenting förrän jag har fått varmt vatten, tvål och en grov svamp.

Det var fan skönare än att bli av med oskulden.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Min sambo bröt med handleden på en mc-semester för 8-9 år sen .Men det hadde läkt ihop när vi väl var hemma och hon gick till läkaren .
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har haft tur (nåja) dom flesta gånger jag har tvingats ha gips att det har varit på ställen där det har räckt med gipsskena, så att det har gått att linda av och tvätta under, och när det läkt ihop lite bättre att duscha utan.

Ett benbrott i barndomen och en krossad armbåge har dock inneburit cirkulärgips, båda gångerna har jag varit in och kontrollröntgat och blivit rekommenderad att byta gips (kanske tack vare goda kontakter på röntgen :tummenupp ) så då har jag fått chansen att skrubba bort död hud och gunk.

Man kanske kan klaga på att gipset glappar/skaver och få dom att byta gips och tvätta, sure man kanske belastar sjukvården lite extra, men jag tror jag har betalt in så det täcker rent ekonomiskt....
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Efter en del spännande vändningar blev jag till slut av med gipset igår.
Det blev totalt 17 veckor i gips, med ett par byten längs vägen. Det var faktiskt inte så illa under gipset som jag trott, men jävlar vad det suger att inte kunna duscha som folk.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top