Hydraulstyrning

Yamaha gts har nav styrning och singel sving fram inga gaffelben alls.
 

Bifogat

  • Screenshot_2019-12-29-10-25-58.png
    Screenshot_2019-12-29-10-25-58.png
    797.7 KB · Visningar: 71
ISRs lösning är relativt off the shelf. "Bara" att beställa så levererar dom: http://www.isrbrakes.se/products/ns2/
Sving ingår inte men man kan få en hel del bra input på vad som funkar och inte.

Midjestyrd (antar att han menar ramstyrd) hoj bör funka i fart men att få till en svängradie användbar vid rangering tror jag blir mer jobb än det är värt.
Jag har sett en trampcykel med ramstyrning som funkade fint både i låg och hög fart så konceptmässigt bör det funka och det vore ju grymt coolt. Kanske om man har ett nedfällbart litet hjul som står 90 grader mot färdriktningen och fälls ner vid stillastående för att byta riktning på ekipaget?
 
Stellan Egeland hade vajerstyrning på sin Harrier, ISR hjälpte honom med dom bitarna.

http://www.isrbrakes.se/gallery/harrier/
Det har jag faktiskt inte noterat förrän nu, har ändå stirrat en del på de bilderna. Fick han den reggad då?

Jag har tillgång till fräs och svarv och vet hur jag ska hantera dem så jag kommer inte beställa något.

Edit:

Kollade de första 20 minutrarna på den här videon och tydligen så har Stellan och Acke testat både stag, vajer och hydraulik. https://artv.solidtango.com/video/trafik-och-motor-stellan-egeland?locale=fi
Stag blev dålig känsla iom många kopplingar
Hydraulik blev ingen känsla (antar att man komprimerar oljan i slangen och så blir att svampigt och trögt)
Det som var bäst var tydligen en vajer åt varje håll.

Dessutom är det den cykel han kör mest privat (2017) och det sitter en plåt i bak. Så utan att tänka för mycket på regnummret så är den registrerad.

...detta gäller dock Sluggern.
 
Last edited:
Det har jag faktiskt inte noterat förrän nu, har ändå stirrat en del på de bilderna. Fick han den reggad då?
Jag har kört några mil bakom Stellan på den hojen, så han kör åtminstone med den.

Hydraulik blev ingen känsla (antar att man komprimerar oljan i slangen och så blir att svampigt och trögt)
Olja är inkompressibel, så nej, troligen blir det bara för stora trögheter i systemet när oljan ska byta riktning i kolvar mm.
 
Min gissning är att det blir friktion mellan tätningar och hydraulkolvar.

Det gör troligen att det blir trögt att få styrningen att börja röra sig vilket i sin tur gör att styrutslagen gärna blir för stora, särskilt vid småjusteringar, vilket antagligen upplevs som att styrningen är okänslig.

Mvh,
Ingvar
 
Min gissning är att det blir friktion mellan tätningar och hydraulkolvar.

Det gör troligen att det blir trögt att få styrningen att börja röra sig vilket i sin tur gör att styrutslagen gärna blir för stora, särskilt vid småjusteringar, vilket antagligen upplevs som att styrningen är okänslig.

Mvh,
Ingvar

Din gissning låter för mig logisk och såvitt jag kan minnas var okänsligheten det bimota angav som anledning till att man övergav hydraliken på sina tidiga protrotyper.
 
Hydrauliskt manövrerarad navstyrning

Bimota%20Tesi_jpg_1200.jpg

Tidig Tesi-prototyp
 

Wikipedia artikeln säger: "Volymen på kolvsidan för en hydraulcylinder med kolvdiametern 100 mm (10 cm) vid en utnyttjad slaglängd på 1 m är 7 854 cm3. Volymändringen i oljan vid en pålagd cylinderlast på 20 ton motsvarande en tryckökning från atmosfärstryck till 250 bar, blir c:a 100 cm3.".

Det betyder att vid 250 bar så komprimeras oljan med ca 1.3%.

För de flesta applikationer så antar jag att det innebär att man kan se olja som inkompressibel men visst flexar den en del vid riktigt höga tryck.

Har ni några exempel på användningsområden som använder så höga tryck?

Det enda jag hittat är ABS-pumpar som tycks vara specade till 250 bar enligt vad jag sett på nätet (vilket dock inte är någon omfattande undersökning).

Mvh,
Ingvar
 
Min gissning är att det blir friktion mellan tätningar och hydraulkolvar.

Det gör troligen att det blir trögt att få styrningen att börja röra sig vilket i sin tur gör att styrutslagen gärna blir för stora, särskilt vid småjusteringar, vilket antagligen upplevs som att styrningen är okänslig.

Mvh,
Ingvar

Jag körde en gång med felmonterad styrdämpare, den satt liiiite i spänn. Hojen blev i princip okörbar. Samma sak med lite väl entusiastiskt åtdragna styrlager (=trög styrning). Okörbart.
 
Wikipedia artikeln säger: "Volymen på kolvsidan för en hydraulcylinder med kolvdiametern 100 mm (10 cm) vid en utnyttjad slaglängd på 1 m är 7 854 cm3. Volymändringen i oljan vid en pålagd cylinderlast på 20 ton motsvarande en tryckökning från atmosfärstryck till 250 bar, blir c:a 100 cm3.".

Det betyder att vid 250 bar så komprimeras oljan med ca 1.3%.

För de flesta applikationer så antar jag att det innebär att man kan se olja som inkompressibel men visst flexar den en del vid riktigt höga tryck.

Har ni några exempel på användningsområden som använder så höga tryck?

Det enda jag hittat är ABS-pumpar som tycks vara specade till 250 bar enligt vad jag sett på nätet (vilket dock inte är någon omfattande undersökning).

Mvh,
Ingvar

Den säger ju även:

En hydraulslang (typ SAE100 R2, stålarmerad med 2 lager) med innerdiameter 10 mm förorsakar c:a 15 ggr så stor fjädring som den inneslutna oljevolymen.

Vilket gör att oljans flex i praktiken är försumbar jämfört med övriga delar i systemet.
 
Jag körde en gång med felmonterad styrdämpare, den satt liiiite i spänn. Hojen blev i princip okörbar. Samma sak med lite väl entusiastiskt åtdragna styrlager (=trög styrning). Okörbart.

Många crossförare på hög nivå kör med entusiastiskt dragna styrlager som en slags styrdämpare.

Inte min melodi men jag vill inte döma och säga att förare som är avsevärt snabbare än mig har helt fel.

Även motocross action nämnde det som tips på sin hemsida tidigare i år.
 
Många crossförare på hög nivå kör med entusiastiskt dragna styrlager som en slags styrdämpare.

Inte min melodi men jag vill inte döma och säga att förare som är avsevärt snabbare än mig har helt fel.

Även motocross action nämnde det som tips på sin hemsida tidigare i år.

Klart det fungerar med att dra åt lagren. Fick en gång i uppgift kolla varför kugghjulen i en snäckväxel gick sönder.
Det var omöjligt vrida runt ingående axel för hand.
Fel ihopsatt med brickor på fel ställen satte lagren i spänn när höljet spändes ihop.
Och det var väl så de första Honda Fireblade skulle klara sig utan styrdämpare ? Tillräckligt hårt dragna styrlager ?

Och före hydrauliska styrdämpare fanns mekaniska friktionsstyrdämpare, fanns tex på BMW R60.
Man spände den mekaniska friktionsstyrdämparen på BMWn lagom med en ratt över styrhuvudet.

Och spänner man ett kullager eller koniskt rullager för hårt så går lagret ju inte lätt längre.
 
Last edited:
Den säger ju även:

Vilket gör att oljans flex i praktiken är försumbar jämfört med övriga delar i systemet.

Ja visst är det så men det är ju inte alla hydraulsystem som använder slangar (de kan ju använda rör). Jag var mest nyfiken på om det finns applikationer där oljans kompressibilitet inte är försumbar pga av extrema tryck.

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top