Hydraulkoppling ur funktion.

marrdin

Nu blir vi farliga!!!
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
SP1 - 00, XR 650 -03, 1,5st CR 250 -97, CRF 450-07, RMZ 450 -07.
Hej.
Jag har en honda SP1 som stått stilla ca 1 år. Skulle provköra efter oljebyte och märkte att kopplingshandtaget gick väldigt lätt. Stängde av och testade, Ingen funktion på den. Det är olja i behållaren, lite ljusbrun kanske men borde ju hända nånting när man pumpar. Vad kan hända när en hoj bara stått ett tag?

Tacksam för svar.
Mvh Martin

Dom kan behövas luftas när dom stått länge, bytt vätskan när du ändå håller på. Det är vanlig bromsvätska där.

Uppdatering. Tyvärr tror jag mer på att det är kopplingscylindern som gått sönder. När man kopplar in med locket på behållaren borta ska det väl inte spruta kring massa olja utan den ska väl gå ner i lamellpaketet.
Ska köpa renoveringssats men hittar bara slavcylinder-satser på 24mx, någon som vet en bra e-butik förutom e-bay?

Uppdatering. Tyvärr tror jag mer på att det är kopplingscylindern som gått sönder. När man kopplar in med locket på behållaren borta ska det väl inte spruta kring massa olja utan den ska väl gå ner i lamellpaketet.
Ska köpa renoveringssats men hittar bara slavcylinder-satser på 24mx, någon som vet en bra e-butik förutom e-bay?

Det brukar komma upp en lite stråle precis när man börjar trycka in handtaget. Avluftning/Påfyllning av ny vätska till manöverkolven. Helt normalt. Däremot ska det sluta spruta upp efter ca 2-3mm rörelse av kolven.
Prova att lufta ändå. Det är som sagt ett vanligt fel när kopplingen stått orärd länge.

Mats

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...